A Yieldtrac gumihevederes járószerkezete csökkenti a vetőegységek „ugrálását”, ennek következtében nincs szükség költséges csoroszlya rendszer és tőtávolság szabályozó berendezés alkalmazására, ugyanakkor az egyenletesebb vetésmélység eredményeként növekszik a termésmennyiség.
Ilyen a gumihevederes járószerkezet, amely növeli a járás biztonságot, lényegesen csökkenti a talajtömörítést és végül is lehetővé teszi a gyorsabb vetést. A tervezőgárda sűrűn konzultált a farmerekkel annak érdekében, hogy olyan megoldást hozzanak létre, amilyen a konkurenciának nincs: korábban lehessen kimenni a területre, csökkenjen a sorkárosítás, és a kiegyensúlyozott keretszerkezettel a vetőegységek „ugrálása” 50%-kal kisebb legyen, mint a konkurenseknél. A Yieldtrac járószerkezet a Case 1200, illetve 2000 típusú vetőgépeken alkalmazható.
Egy Marshalltowni (Iowa, USA) farmer az idén kevesebb időt fordított a vetésre, mint korábban. Tapasztalatairól beszámolva, megjegyezte, hogy a vetőgép gumihevedereken futó középső része, illetve a tandem kerekes szárnyrészei sokkal egyenletesebben járnak, mint a korábbi változat. A vetés sebessége 2-3 km/h–val nagyobb volt, ennek ellenére egyenletesebb tőtávolságot tudtak elérni, mint korábban.
A sebességnövelési lehetőség egyik oka a stabilizáló kerekek (4 vagy 8 db) menetirányú hatása, amelynek eredményeként a főtartó függőleges mozgása akár 50%-kal csökken, ezért a vetés sebessége növelhető, miközben a tőtávolság- és a vetési mélység tartás is javul. A Yieldtrac gumihevederes járószerkezete csökkenti a vetőegységek „ugrálását”, ennek következtében nincs szükség költséges csoroszlya rendszer és tőtávolság szabályozó berendezés alkalmazására, ugyanakkor az egyenletesebb vetésmélység eredményeként növekszik a termésmennyiség.
Egy Észak Dakotai kukorica, szója és cukorrépa termelő farmer, aki eddig két Yieldtrac rendszerű vetőgéppel dolgozott, most egy harmadikat vásárolt. A 10.000 hektáros gazdaságban az új vetőgépekkel az eddigieknél gyorsabban sikerült a vetést befejezni. A vetőmag precíziós lejuttatása és egyenletes mélységben történő lehelyezése cukorrépa esetén különösen kritikus. Ezek a vetőgépek pontosan tudták a 10 cm tőtávot és a 3,5 cm mélységet biztosítani.
A talajtömörítés egy másik terület, ahol az új Case IH vetőgépek képességei érvényesíthetők. A hagyományos vetőgépek mag és műtrágya tartálya 0,4-0,6 MPa nyomással terhelik a talajt. A Yieldtrac gumihevederes járószerkezetű vetőgépeknél –típustól függően- a nyomás érték 0,1 MPa–ra csökken.
Az új vetőgépek a következő variációkban készülnek:
- vető egységek száma: 16, 24, 32, 36 db,
- sortávolság: 38,1; 50,8; 55,9; 76,2 cm,
- folyékony műtrágya tartály térfogat: 3200 liter,
- magtartály térfogat: 300 kg.
Végül nézzük, milyen agronómiai előnyöket hoznak az új fejlesztések:
- Mindenekelőtt kiterjeszthető a vetési időszak, mivel egy héttel előbb ki lehet menni a területre illetve, eső után korábban lehet újra kezdeni a vetést. Az Iowa State University Extension Test Trials eredményei szerint ez 0,9-1,4 t/ha többlettermést eredményez.
- A hagyományos vetőgép középső szekciójának kerekei talajtömörítést végeznek, amely egyes tanulmányok szerint 0,7-1,3 t/ha terméscsökkentést okoz. A Yieldtrac járószerkezetes vetőgépeknél ez a jelenség nem lép fel, vagyis ennyivel több termés takarítható be.
- Az új vetőgépek szárnyrészeinek „ugrálása” 50%-kal kisebb, aminek eredményeként a vetés mélység egyenletessége javul. Ennek eredményeként a kelés három nappal korábban kezdődik és az állomány egyenletessége is jobb lesz, továbbá a növény környezetének talaj- és nedvesség állapota is kedvezőbb. Mindezek összességben 0,2-0,7 t/ha termés többletet jelentenek.
Forrás: https://www.norwoodsales.com/yieldtrac; https://www.farmprogress.com