Gépészet

Volvo robotkormányzású teherautó a brazil cukornád betakarításához

Agrofórum Online

A Volvo robotkormányzású teherautót fejlesztett ki, amely jelentősen növelheti a brazil cukornádtermesztők hatékonyságát. A cukornádat arató kombájn mellett automatikusan, nagy pontossággal haladó teherautóval elkerülhető a következő évi termést hozó fiatal növények letaposása. A termés körülbelül 4 %-a elvész a szokásos, manuális gépjárművezetés alkalmazásával.

1. kép: Volvo VM 6×4 robotkormányzású tehergépkocsi cukornád betakarításnál

A Volvo Trucks kutatás-fejlesztési program keretében kifejlesztett egy automatizált robotkormányzású vezetési rendszert tehergépjárműveihez. Az automatizált vezetési rendszer alkalmazásával különböző tartós üzemeltetési teszteket végeznek. A Svédország északi részén, Kristineberg bányában egy önvezető bányászati teherautóval és Göteborg városban egy önvezető hulladékgyűjtő teherautóval folynak vizsgálatok.

Nemrég a Volvo Brazíliában cukornád ültetvényen kezdett egy robotkormányzású tehergépkocsival nagyszabású vizsgálatba (1. kép). A vizsgálatokat Sao Paulótól nyugatra, a Maringá város mellett található Usina Santa Terezinh társaság cukornád ültetvényein végzik. A hatalmas ültetvényen megtermelt cukornádból cukrot és etanolt készítenek. A cukornádarató kombájnnal betakarított és felaprított cukornádat tehergépkocsival szállítják a feldolgozó üzembe.

A vizsgált jármű egy Volvo VM 6×4 tehergépkocsiból cukornád-szállításra kialakított prototípus, amelyet önvezető robotkormányzással és haladási sebességet szabályozó tempomat rendszerrel láttak el. A vizsgálat célja meghatározni, hogy az automatizált, robotvezetés segítségével miként kerülhető el a talaj és a termés károsítása.


2. kép: Cukornád termőterület koordináta alapú térképének és a haladási sebesség kijelzése

Jelenleg a cukornád betakarítását cukornád-aratógépekkel és manuálisan irányított teherautókkal végzik, amelyek egymás mellett haladnak kis sebességgel. Amikor a teherautó rakfelülete teljesen megtelik, akkor a vezető elhajt a kiürítő helyre, és a következő teherautó felfejlődik az betakarítógép mellé, majd megismétlik a folyamatot. A vezetők számára igen nagy megterhelést jelent, hogy járművük sebességét a betakarítógéphez kell igazítani, és egyúttal megfelelő a oldaltávolságot is tartaniuk kell. Az oldaltávolság tartás mellett arra is vigyáznak, hogy a teherautó elkerülje a jövő évi termést hozó fiatal növények letaposását.

A Volvo Trucks úgy segíti a probléma megoldását, hogy robot-kormányművet (robotpilóta-rendszert) alkalmaz, és ez automatikusan végzi a hidraulikus kormányszervón keresztül a tehergépjármű kormányzását. A cukornád termőterület növénysorainak koordináta alapú térképének beprogramozása után (2. kép) a teherautó GPS-vevők segítségével követi a cukornád betakarítógépet (3. kép).


3. kép: A teherautó fülke tetején a GPS-vevők elhelyezése

Az irányító rendszer két giroszkóp segítségével, a teherautó ESP rendszerén keresztül biztosítja, hogy ne csak az első kerekek, hanem az egész jármű a cukornád sorok között haladjon 25 mm-es pontossággal. A termés berakodásakor a vezető a teherautó sebességét elektronikus tempomat beállításával, vagy kézzel történő gyorsítással és lassítással tudja szabályozni. Ezzel a megoldással a gépkezelő munkájának megkönnyítése mellett évente akár tíz tonnával nagyobb terméshozam is elérhető hektáronként. A nővény taposásának elkerülésén túl a talajtaposás is mérsékelhető, mivel a cukornád teljes élettartama során, 5-6 éven keresztül egy nyomon haladhat a szállítást végző tehergépjármű.


4. kép: Volvo VM 6×4 tehergépkocsi

Az alap Volvo VM 6×4 tehergépkocsi (4. kép) főbb műszaki adatai a következők. A három tengelyes gépjármű tengelytávja 3650+1370 mm, a nyomtávja 2444 mm, az első tengely terhelése 8 tonna, hátsó tengely terhelése 20 tonna, gumiabroncsok mérete 295/80R22,5, a rugózásról mechanikus laprugók gondoskodnak. Az automatizált fokozatkapcsolású sebességváltó I-Shift 12 fokozatú. A teherautó rendelkezik ABS, ASR és ESP fék és haladást stabilizáló elektronikus rendszerekkel.


5. kép: MWM 7B 270 (D7F) típusjelzésű, 200 kW teljesítményű dízelmotor

A teherautó MWM 7B 270 (D7F) típusjelzésű dízelmotorja (5. kép) 6 hengeres, soros hengerelrendezésű, 7,2 liter lökettérfogatú, turbófeltöltős, teljesítménye 200 kW (270 LE) 2200 1/min, illetve legnagyobb nyomatéka 950 Nm 1300 1/min motorfordulatszámnál. A motor teljesíti az EURO V előírásait a hűtött EGR, illetve DOC, DPF és AdBlue SCR kipufogógáz-utókezelő rendszerekkel.


6. kép: Volvo VM 6×4 robotkormányzású teherautó kényelmes vezető fülkéje

A teherautó kényelmes, klimatizált fülkével és ergonomikus vezetői környezettel rendelkezik (6. kép). A fülke belmagassága 1605 mm, hosszúsága 1600 mm, szélessége 2300 mm. 

Felhasznált forrás: www.volvotrucks.com/en-en/news/press-release.html?pubid=22029

(Dr. Varga Vilmos – Agroforum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

AI asszisztált, precíziós hígtrágya kijuttatás? - igen, lehetséges!

2025. december 5. 16:10

A MATE és az AJG Kft. közös konzorciuma az elmúlt három és fél évben azon dolgozott, hogy kifejlesszen egy mesterséges intelligencia alapú precíziós hígtrágya kijuttatási technológiát.

Perfect szárzúzók profiknak és kisebb gazdaságoknak

2025. december 4. 16:10

A holland Perfect szárzúzók, mulcsozók, körforgó kaszák, soraljművelő talajmarók és seprők 7 és fél évtizede szolgálják ki a zöldség- és gyümölcstermesztőket, valamint a szántóföldi növénytermesztőket, állattartó telepeket és önkormányzatokat. A kiemelkedő minőségű termékek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Magabiztosan bővül a mezőgazdasági pótkocsik magyarországi piaca

2025. december 4. 07:10

Novemberben 68 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 33 százalékos bővülés 2024 azonos időszakához képest.

Tartósság és jó használhatóság – Briri szerves- és hígtrágya-kijuttató járművek

2025. december 3. 16:10

A német Briri cég mára a szerves- és hígtrágya-kijuttatás vezető specialistája lett. A hannoveri Agritechnica kiállításon 400 nm-es standon állították ki jó néhány gépüket, amelyek magyarországi forgalmazója a győri Tatra Savaria invet s.r.o.

Csökkenteni kell a termésveszteséget az élelmezésbiztonság érdekében

2023. október 2. 06:40

A Corteva saját üzleti tevékenységén túlmutatva, 2030-as Fenntarthatósági stratégiájának megfelelően számos olyan civil szervezettel dolgozik együtt, melyek az élelmiszer-ellátás biztonságát és a fenntartható fejlődést segítik.

Titkok a levendulaszedéshez: az időzítés és a technika is számít

2025. június 28. 13:10

Ha a levendula illatát és hatóanyagait szeretné megőrizni, nem mindegy, mikor és hogyan vágja le! Mutatjuk a legjobb időpontot és technikát.

Tudja-e Ön? - Hogyan alakultak ki napjaink óriási kombájnjai? (III. rész)

2020. június 13. 04:36

Korábbi cikkeinkben tájékoztatást adtunk a gabonanövények, a rizs betakarításának gépesítési törekvéseiről. A főbb növények közül most a gyapot gépesített betakarításáról számolunk be.

Jól halad a betakarítás

2018. július 31. 06:30

A kalászosok teljes termőterületének 73,8 százalékáról, 1 millió hektárról közel 5 millió tonna gabonát takarítottak be.