Gépészet

Vonóháromszöges, mezőgazdasági billenős pótkocsik új generációja

Agrofórum Online

A kalocsai székhelyű Budamobil-Cargo Kft. az AGROmashEXPO-AgrárgépShow 2024 kiállításon mutatta be legújabb, high-tech gyártmányát, amely minimális önsúllyal, nagyobb hasznos teherbírással teszi hatékonnyá és környezetbaráttá a termény- és takarmányszállítást.

56 év távlatában

A bő másfél évszázad valójában csak a kalocsai üzemre vonatkozik, a cég teljes története nagyon is mozgalmas. A Kocsigyártó Ktsz. 1951-ben alakult, még magánvállalkozásként, amely szintén nem kerülhette el az 1948-1952 között végrehajtott államosítást, amely a legnagyobb üzemektől kezdve fokozatosan haladt a kisebb létszámúak felé.

A vállalat neve gyakran változott, több kisebb cég összevonásával, beolvasztásával. 1964-től már Budapesti Jármű Ktsz. néven működött, 1968-ban megalapították a kalocsai üzemegységet, 1969-ben pedig a talán legismertebb összevont telephelyet, Budapest XI. kerületében, a Temesvár utca 19-21. szám alatt. A Budamobil mint márkanév 1974-ben jelent meg.

A céglogó még megvolt a cikkírás napján az egykori irodaház tetején, a Temesvár utcában. Reméljük, megmentik
A céglogó még megvolt a cikkírás napján az egykori irodaház tetején, a Temesvár utcában. Reméljük, megmentik

Az egyedi és különleges felépítmények mellett szép számmal voltak nagyszériás gyártmányok, mint például a tejiparos, IFÁ-kra készült hűtős és hőszigetelt felépítmények, amelyekről valamiért az interneten sem sikerült fényképet fellelni.

Egyedi innováció

Az AGROmashEXPO-n kiállított, vonóháromszöges, három irányban billenthető felépítményű, BM-C típusjelű pótkocsi kiviteltől függően, maximum 22 köbméter raktérfogatú, alap önsúlya csupán 3700 kilogramm. Traktorral, tehergépkocsival egyaránt vontatható, akár 80 km/órával, autópályán.

A fékrendszer EBS-szel szerelt, a tengelyek légrugós felfüggesztésűek, szériában tárcsafékkel, de dobfékes kivitel is rendelhető. A tengelyek gyártmányát az ügyfél választhatja meg, az építőipari pótkocsikon is jól bevált kivitelek, a szántóföldi igénybevételek miatt.

BM-C típusjelű pótkocsi
BM-C típusjelű pótkocsi

A pótkocsinak csak az alváza, a tengelyek és a billenő felépítmény vázszerkezete acél, illetve nagy szilárdságú acél (S900). Az oldalfalak a magasító elemekkel együtt és a padlózat különleges kompozit műanyag, a szilárdságot és rugalmasságot egyaránt biztosító, habosított töltettel. Az anyagvizsgálatokat a Neumann János Egyetemmel közösen végezték.

A hátsó aláfutásgátló alumínium, akárcsak a homlokfalon lévő létra és kezelőpódium, az oldalsó aláfutásgátlók szintén szálerősítéses műanyagból készültek. Opcióban takaróponyva és ponyvázó szerkezet, s természetesen hátsó gabonaablak is rendelhető.

A pótkocsi lámpái LED-es kivitelűek, az elektromos rendszer 12/24 voltos, a vontató járműtől függetlenül.

A billenőplató és működtetésének különlegessége, hogy automatizált, kizárja a figyelmetlenségből adódó balesetveszélyt. A billentés akár a vezetőfülkéből is elvégezhető egy központi távirányító segítségével, és csak a kiválasztott billentési iránynál old az oldalfal reteszelés, a billentés megkezdése előtt.

A csapszegeket, bár kézzel kell áthelyezni, de csak ennek megfelelő irányba lehetséges a felépítmény billentése az érzékelőknek köszönhetően. A hátrabillentésnél lehetőség van szakaszos működtetésre, ürítésre, a gabonaablak nyitására-zárására is.

Kiss Bertalan

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Gyors, erős, pontos – ismerje meg a Köckerling új óriását!

2025. augusztus 6. 16:10

A Köckerling Allrounder 1230 kultivátora nagy munkaszélességgel, precíz mélységtartással és sokoldalú felhasználással hódít a földeken.

Gyengülést hozott a július a mezőgazdasági pótkocsipiacon

2025. augusztus 5. 14:10

Összesen 565 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2025 első hét hónapjában Magyarországon. Ez 7,4 százalékos plusz tavalyhoz képest.

Tízéves mélypontra süllyedt az európai traktorpiac 2024-ben

2025. július 30. 11:10

Drámai visszaesés az európai traktorpiacon: tízéves mélypont, 8,1%-os csökkenés – és a magyar piac még ennél is nagyobbat zuhant.

Hatékony-e a drónos permetezés (2.rész) +videó

2025. július 29. 16:10

Hertelendy Péter növényorvossal meglátogatjuk a drónnal, hagyományos földi géppel permetezett, valamint a nem kezelt kontrol táblát is.

Brantner – profizmus a szállításban is

2021. június 15. 09:42

Az utóbbi években egyre komolyabb kihívást jelent a mezőgazdaságban a termények és inputanyagok szállítása. A Magtár Kft. a terepen és közúton történő terményfuvarozás megoldásához 2005-től az osztrák Hans Brantner GmbH által gyártott modern mezőgazdasági pótkocsikat kínálja.

Átalakult a toplista a mezőgazdasági pótkocsik piacán

2021. február 5. 11:11

Összesen 85 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2021 első hónapjában Magyarországon, ez 12,4 százalékos csökkenés éves alapon

Csökkenéssel indult az év a mezőgazdasági pótkocsik piacán

2024. február 8. 17:40

Összesen 66 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba 2024 első hónapjában Magyarországon, ez 21,4 százalékos csökkenés éves alapon. A két évvel ezelőtti adathoz képest 36,5 százalékos mínuszban van a piac – derült ki a Datahouse adataiból.

Őrzi vezető helyét a Pronar a pótkocsipiacon

2018. március 7. 07:40

Az év második hónapjában 119 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon.