A kalocsai székhelyű Budamobil-Cargo Kft. az AGROmashEXPO-AgrárgépShow 2024 kiállításon mutatta be legújabb, high-tech gyártmányát, amely minimális önsúllyal, nagyobb hasznos teherbírással teszi hatékonnyá és környezetbaráttá a termény- és takarmányszállítást.
56 év távlatában
A bő másfél évszázad valójában csak a kalocsai üzemre vonatkozik, a cég teljes története nagyon is mozgalmas. A Kocsigyártó Ktsz. 1951-ben alakult, még magánvállalkozásként, amely szintén nem kerülhette el az 1948-1952 között végrehajtott államosítást, amely a legnagyobb üzemektől kezdve fokozatosan haladt a kisebb létszámúak felé.
A vállalat neve gyakran változott, több kisebb cég összevonásával, beolvasztásával. 1964-től már Budapesti Jármű Ktsz. néven működött, 1968-ban megalapították a kalocsai üzemegységet, 1969-ben pedig a talán legismertebb összevont telephelyet, Budapest XI. kerületében, a Temesvár utca 19-21. szám alatt. A Budamobil mint márkanév 1974-ben jelent meg.
Az egyedi és különleges felépítmények mellett szép számmal voltak nagyszériás gyártmányok, mint például a tejiparos, IFÁ-kra készült hűtős és hőszigetelt felépítmények, amelyekről valamiért az interneten sem sikerült fényképet fellelni.
Egyedi innováció
Az AGROmashEXPO-n kiállított, vonóháromszöges, három irányban billenthető felépítményű, BM-C típusjelű pótkocsi kiviteltől függően, maximum 22 köbméter raktérfogatú, alap önsúlya csupán 3700 kilogramm. Traktorral, tehergépkocsival egyaránt vontatható, akár 80 km/órával, autópályán.
A fékrendszer EBS-szel szerelt, a tengelyek légrugós felfüggesztésűek, szériában tárcsafékkel, de dobfékes kivitel is rendelhető. A tengelyek gyártmányát az ügyfél választhatja meg, az építőipari pótkocsikon is jól bevált kivitelek, a szántóföldi igénybevételek miatt.
A pótkocsinak csak az alváza, a tengelyek és a billenő felépítmény vázszerkezete acél, illetve nagy szilárdságú acél (S900). Az oldalfalak a magasító elemekkel együtt és a padlózat különleges kompozit műanyag, a szilárdságot és rugalmasságot egyaránt biztosító, habosított töltettel. Az anyagvizsgálatokat a Neumann János Egyetemmel közösen végezték.
A hátsó aláfutásgátló alumínium, akárcsak a homlokfalon lévő létra és kezelőpódium, az oldalsó aláfutásgátlók szintén szálerősítéses műanyagból készültek. Opcióban takaróponyva és ponyvázó szerkezet, s természetesen hátsó gabonaablak is rendelhető.
A pótkocsi lámpái LED-es kivitelűek, az elektromos rendszer 12/24 voltos, a vontató járműtől függetlenül.
A billenőplató és működtetésének különlegessége, hogy automatizált, kizárja a figyelmetlenségből adódó balesetveszélyt. A billentés akár a vezetőfülkéből is elvégezhető egy központi távirányító segítségével, és csak a kiválasztott billentési iránynál old az oldalfal reteszelés, a billentés megkezdése előtt.
A csapszegeket, bár kézzel kell áthelyezni, de csak ennek megfelelő irányba lehetséges a felépítmény billentése az érzékelőknek köszönhetően. A hátrabillentésnél lehetőség van szakaszos működtetésre, ürítésre, a gabonaablak nyitására-zárására is.
Kiss Bertalan