Gépészet

Vonóháromszöges, mezőgazdasági billenős pótkocsik új generációja

Agrofórum Online

A kalocsai székhelyű Budamobil-Cargo Kft. az AGROmashEXPO-AgrárgépShow 2024 kiállításon mutatta be legújabb, high-tech gyártmányát, amely minimális önsúllyal, nagyobb hasznos teherbírással teszi hatékonnyá és környezetbaráttá a termény- és takarmányszállítást.

56 év távlatában

A bő másfél évszázad valójában csak a kalocsai üzemre vonatkozik, a cég teljes története nagyon is mozgalmas. A Kocsigyártó Ktsz. 1951-ben alakult, még magánvállalkozásként, amely szintén nem kerülhette el az 1948-1952 között végrehajtott államosítást, amely a legnagyobb üzemektől kezdve fokozatosan haladt a kisebb létszámúak felé.

A vállalat neve gyakran változott, több kisebb cég összevonásával, beolvasztásával. 1964-től már Budapesti Jármű Ktsz. néven működött, 1968-ban megalapították a kalocsai üzemegységet, 1969-ben pedig a talán legismertebb összevont telephelyet, Budapest XI. kerületében, a Temesvár utca 19-21. szám alatt. A Budamobil mint márkanév 1974-ben jelent meg.

A céglogó még megvolt a cikkírás napján az egykori irodaház tetején, a Temesvár utcában. Reméljük, megmentik
A céglogó még megvolt a cikkírás napján az egykori irodaház tetején, a Temesvár utcában. Reméljük, megmentik

Az egyedi és különleges felépítmények mellett szép számmal voltak nagyszériás gyártmányok, mint például a tejiparos, IFÁ-kra készült hűtős és hőszigetelt felépítmények, amelyekről valamiért az interneten sem sikerült fényképet fellelni.

Egyedi innováció

Az AGROmashEXPO-n kiállított, vonóháromszöges, három irányban billenthető felépítményű, BM-C típusjelű pótkocsi kiviteltől függően, maximum 22 köbméter raktérfogatú, alap önsúlya csupán 3700 kilogramm. Traktorral, tehergépkocsival egyaránt vontatható, akár 80 km/órával, autópályán.

A fékrendszer EBS-szel szerelt, a tengelyek légrugós felfüggesztésűek, szériában tárcsafékkel, de dobfékes kivitel is rendelhető. A tengelyek gyártmányát az ügyfél választhatja meg, az építőipari pótkocsikon is jól bevált kivitelek, a szántóföldi igénybevételek miatt.

BM-C típusjelű pótkocsi
BM-C típusjelű pótkocsi

A pótkocsinak csak az alváza, a tengelyek és a billenő felépítmény vázszerkezete acél, illetve nagy szilárdságú acél (S900). Az oldalfalak a magasító elemekkel együtt és a padlózat különleges kompozit műanyag, a szilárdságot és rugalmasságot egyaránt biztosító, habosított töltettel. Az anyagvizsgálatokat a Neumann János Egyetemmel közösen végezték.

A hátsó aláfutásgátló alumínium, akárcsak a homlokfalon lévő létra és kezelőpódium, az oldalsó aláfutásgátlók szintén szálerősítéses műanyagból készültek. Opcióban takaróponyva és ponyvázó szerkezet, s természetesen hátsó gabonaablak is rendelhető.

A pótkocsi lámpái LED-es kivitelűek, az elektromos rendszer 12/24 voltos, a vontató járműtől függetlenül.

A billenőplató és működtetésének különlegessége, hogy automatizált, kizárja a figyelmetlenségből adódó balesetveszélyt. A billentés akár a vezetőfülkéből is elvégezhető egy központi távirányító segítségével, és csak a kiválasztott billentési iránynál old az oldalfal reteszelés, a billentés megkezdése előtt.

A csapszegeket, bár kézzel kell áthelyezni, de csak ennek megfelelő irányba lehetséges a felépítmény billentése az érzékelőknek köszönhetően. A hátrabillentésnél lehetőség van szakaszos működtetésre, ürítésre, a gabonaablak nyitására-zárására is.

Kiss Bertalan

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fantasztikus újdonsággal bővül a Fliegl kínálata, érkezik a nagy meglepetés

2025. október 7. 12:10

A hírek szerint a hannoveri Agritechnica kiállításon már látható lesz az önjáró kaszálógép, amely a svájci-német csúcstechnikát képviseli.

Növekedést hozott a szeptember a mezőgazdasági pótkocsik piacán

2025. október 5. 07:10

Szeptemberben 89 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ez 30,9 százalékos növekedés 2024 azonos időszakához képest.

Függesztett, összecsukható, pneumatikus: az egyedülálló LEMKEN Solitair MF

2025. október 4. 13:10

Ha LEMKEN, akkor nemcsak szántás, de akár vetés is: a Solitair MF pneumatikus vetőgép és a Zirkon forgóborona kombinációja egyedülálló minőséget garantál.

A tarlóművelés kihívásai: hogyan juttassuk a szalmát a talajba?

2025. október 3. 16:10

A mezőgazdaság folyamatosan változó környezetben működik, és állandóan alkalmazkodnia kell az új kihívásokhoz. Az elmúlt évek súlyos szárazsága jelentős problémákat okozott a talajnak, és a víz egyre értékesebb erőforrássá válik. Ezért kiemelten fontos, hogy új alternatívákat és megoldásokat találjunk a mezőgazdasági területek hatékony kezelésére.

Pronar, Fliegl, Agrogép sorrend a pótkocsipiacon

2018. július 9. 08:58

Az év első hat hónapjában 959 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon.

Őrült mínuszban a mezőgazdasági pótkocsik magyar piaca

2024. október 4. 16:10

A két évvel ezelőttihez képest 58 százalékos a mínusz. Az első 9 hónap mindegyike csökkenést hozott az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

A Fliegl átvette a Cargos pótkocsik gyártását a CLAAS-tól

2022. szeptember 1. 09:00

A CARGOS terméknevet megtartja a cégcsoport, a termelést pedig a Fliegl Grünlandtechnik GmbH vállalat új németországi üzemébe helyezik át.

Mélypont: 34 százalékos mínuszban a mezőgazdasági pótkocsipiac

2024. augusztus 2. 17:10

Idén a július a maga 102 értékesítésével 22,7 százalékos lejtmenetet hozott a hazai mezőgazdasági pótkocsipiacon, idén ez a második olyan hónap, amikor száz fölé kúszott az értékesítések száma.