Gépészet

Vonóháromszöges, mezőgazdasági billenős pótkocsik új generációja

Agrofórum Online

A kalocsai székhelyű Budamobil-Cargo Kft. az AGROmashEXPO-AgrárgépShow 2024 kiállításon mutatta be legújabb, high-tech gyártmányát, amely minimális önsúllyal, nagyobb hasznos teherbírással teszi hatékonnyá és környezetbaráttá a termény- és takarmányszállítást.

56 év távlatában

A bő másfél évszázad valójában csak a kalocsai üzemre vonatkozik, a cég teljes története nagyon is mozgalmas. A Kocsigyártó Ktsz. 1951-ben alakult, még magánvállalkozásként, amely szintén nem kerülhette el az 1948-1952 között végrehajtott államosítást, amely a legnagyobb üzemektől kezdve fokozatosan haladt a kisebb létszámúak felé.

A vállalat neve gyakran változott, több kisebb cég összevonásával, beolvasztásával. 1964-től már Budapesti Jármű Ktsz. néven működött, 1968-ban megalapították a kalocsai üzemegységet, 1969-ben pedig a talán legismertebb összevont telephelyet, Budapest XI. kerületében, a Temesvár utca 19-21. szám alatt. A Budamobil mint márkanév 1974-ben jelent meg.

A céglogó még megvolt a cikkírás napján az egykori irodaház tetején, a Temesvár utcában. Reméljük, megmentik
A céglogó még megvolt a cikkírás napján az egykori irodaház tetején, a Temesvár utcában. Reméljük, megmentik

Az egyedi és különleges felépítmények mellett szép számmal voltak nagyszériás gyártmányok, mint például a tejiparos, IFÁ-kra készült hűtős és hőszigetelt felépítmények, amelyekről valamiért az interneten sem sikerült fényképet fellelni.

Egyedi innováció

Az AGROmashEXPO-n kiállított, vonóháromszöges, három irányban billenthető felépítményű, BM-C típusjelű pótkocsi kiviteltől függően, maximum 22 köbméter raktérfogatú, alap önsúlya csupán 3700 kilogramm. Traktorral, tehergépkocsival egyaránt vontatható, akár 80 km/órával, autópályán.

A fékrendszer EBS-szel szerelt, a tengelyek légrugós felfüggesztésűek, szériában tárcsafékkel, de dobfékes kivitel is rendelhető. A tengelyek gyártmányát az ügyfél választhatja meg, az építőipari pótkocsikon is jól bevált kivitelek, a szántóföldi igénybevételek miatt.

BM-C típusjelű pótkocsi
BM-C típusjelű pótkocsi

A pótkocsinak csak az alváza, a tengelyek és a billenő felépítmény vázszerkezete acél, illetve nagy szilárdságú acél (S900). Az oldalfalak a magasító elemekkel együtt és a padlózat különleges kompozit műanyag, a szilárdságot és rugalmasságot egyaránt biztosító, habosított töltettel. Az anyagvizsgálatokat a Neumann János Egyetemmel közösen végezték.

A hátsó aláfutásgátló alumínium, akárcsak a homlokfalon lévő létra és kezelőpódium, az oldalsó aláfutásgátlók szintén szálerősítéses műanyagból készültek. Opcióban takaróponyva és ponyvázó szerkezet, s természetesen hátsó gabonaablak is rendelhető.

A pótkocsi lámpái LED-es kivitelűek, az elektromos rendszer 12/24 voltos, a vontató járműtől függetlenül.

A billenőplató és működtetésének különlegessége, hogy automatizált, kizárja a figyelmetlenségből adódó balesetveszélyt. A billentés akár a vezetőfülkéből is elvégezhető egy központi távirányító segítségével, és csak a kiválasztott billentési iránynál old az oldalfal reteszelés, a billentés megkezdése előtt.

A csapszegeket, bár kézzel kell áthelyezni, de csak ennek megfelelő irányba lehetséges a felépítmény billentése az érzékelőknek köszönhetően. A hátrabillentésnél lehetőség van szakaszos működtetésre, ürítésre, a gabonaablak nyitására-zárására is.

Kiss Bertalan

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Újfajta tömörítőrendszert kaptak az Amazone ekék

2025. január 23. 14:10

A fordulókban, a táblahatárhoz közel végzett szántás is probléma nélkül elvégezhető az integrált tömörítőrendszerrel.

Új autonóm gépeket és technológiákat mutatott be a John Deere

2025. január 22. 12:10

Az autonóm technológiák segíthetnek abban, hogy a gazdák pótolják a hiányzó képzett munkaerőt, ami már globálisan problémát jelent.

A tárolósátrak mellett új terméket vezetett be a Gravetti

2025. január 22. 10:10

A tárolósátor fogalommal összefonódó Gravetti Kft. idén Hódmezővásárhely és Mezőfalva mellett tette le a voksát az AGROmashEXPO helyett.

Négyes jubileum és gépújdonságok az ANDEST-2005 Kft.-nél az AGROmashEXPO-n!

2025. január 18. 10:10

A 2025-ös AGROmashEXPO kiállításra jól ismert termékeket és számos újdonságot is felvonultat a cég, amelyek az „A” pavilon 207A standján lesznek megtekinthetők.

Brantner – profizmus a szállításban is

2021. június 15. 09:42

Az utóbbi években egyre komolyabb kihívást jelent a mezőgazdaságban a termények és inputanyagok szállítása. A Magtár Kft. a terepen és közúton történő terményfuvarozás megoldásához 2005-től az osztrák Hans Brantner GmbH által gyártott modern mezőgazdasági pótkocsikat kínálja.

Fliegl Aranytermés Akció: most érdemes beruházni a jövőbe!

2024. október 11. 13:10

A Fliegl Aranytermés Akció keretében 2024. december 1-ig vagy a készlet erejéig kedvezményesen vásárolhatók meg a legnépszerűbb pótkocsik és adapterek.

AGIÓ: minőségi pótkocsik és extrán felszerelt hígtrágya-kijuttatók

2024. február 2. 09:10

Hogyan hozzuk le a termést egy csapadékos őszi betakarítás során a földekről? A szekszárdi központú AGIÓ Kft. erre is kínál megoldást a gazdáknak.

Tartja a tempót a Fliegl a mezőgazdasági pótkocsipiacon

2022. augusztus 15. 10:28

Júliusban 193 új mezőgazdasági pótkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon.