Nemcsak Chilében, de Dél-Afrikában is fényes jövőt jósolnak a cseresznyének. A hazai gyümölcságazatnak érdemes lenne tanulnia a két újdonsült „cseresznye-nagyhatalom” hozzáállásából.
Kínában és más országokban is élesebbé válik Chile cseresznyével kapcsolatos kampánya, mivel megemelték a promóciós keretet. Ennek keretében a kínai nagykövet, a chilei agrárminiszter és más prominens személyiségek előtt tartottak szeptemberben a cseresznyefa-virágzásra időzített ünnepséget, ami a 2023/2024-es chilei cseresznyekampány kezdetét is jelentette.
Kínának azért van nagy szerepe a chilei exportban, mert éppen a helyi újévre esik a cseresznye érése, és az országban a piros a szerencse színe, így magas árat is hajlandók fizetni a gyümölcsért.
Az előrejelzések szerint a dél-amerikai ország 90-100 millió karton cseresznyét tud exportálni, szemben az előző szezonban szállított 83 millió kartonnal, ami rekordot jelent. Ráadásul az áru minőségét is javítani szeretnék.
Az elmúlt hét évben Chilében évi 29 százalékkal nőtt a betakarított termés mennyisége, és a tendencia az újonnan telepített területeknek köszönhetően folytatódni fog.
A cseresznyére alapozott kampánynak három kihívással kell az országban szembenéznie: egyrészt középtávon kell népszerűsíteni, 3 évre előre. Másrészt keresletet kell generálni, hogy az mindig meghaladja a kínálatot. Harmadrészt pedig az első két elvárás teljesítéséhez regionális kampányra van szükség Kínában. Ennek érdekében az Asoex, a chilei gyümölcsexportálók szervezete 13%-kal emeli a marketingkeretét.
Jó évük van a dél-afrikai cseresznyetermesztőknek is. Noha a mennyiség nem kiemelkedő, a minőséget és a termés méretét nem érheti panasz. Az innen származó gyümölcsöt főleg az Egyesült Királyságban és a távol-keleti piacokon – Malajzia, Vietnám és Hongkong – értékesítik, és kifejezetten pozitív visszajelzéseket kapnak, olyannyira, hogy már Chilét tekintik vetélytársnak.
A termelés zöme az ország délen található, Ceres nevű régiójában folyik, ahol már több mint egymillió cseresznyefa található, a termőterület pedig megduplázódott az elmúlt öt évben – annál is inkább, mert ugyanarra az infrastruktúrára van szükség, mint a körte és az alma termesztéséhez. Ez ráadásul azt is lehetővé teszi, hogy a fő piacokat többféle terménnyel is kiszolgálják.
Mivel egyelőre a cseresznye 70-80%-a az országon belül kerül piacra, még abban is látnak lehetőséget, hogy a tárolási technológiát tökéletesítve még több cseresznyét adjanak el helyben.
Mind a helyi, mind a nemzetközi piac kedvezően alakul tehát – a chileiek és a dél-afrikaiak szerint. Itt lenne az ideje, hogy a magyar cseresznye is világhódító útra induljon. Egyelőre nem jut messzire, hiszen a fő felvevőpiacainkat Litvánia és Szlovákia jelenti, és a 2023-as év a sok esőzés és a késői fagyok miatt nem is sikerült igazán jól, az import is visszaesett.
(Fotó: Ilo/Pixabay)