A fiatal társadalommal és a hagyományosan erős mezőgazdasági ágazattal rendelkező országban minden jel a további növekedésre utal.
A növényházak tervezésének véglegesítése folyamatban van, így Rijk Zwaan őszintén reméli, hogy jövőre új kutató-fejlesztő állomást nyithat Da Latban, Vietnam legfőbb kertészeti régiójában.
– Ezen a telephelyen fogjuk a védett vietnami és a délkelet-ázsiai piacokra szánt fajtákat kiválasztani – mondta Friso Klok, a Rijk Zwaan Vietnam munkatársa. A férfi több éve él Ho Si Minh-városban, ezért a régióra koncentrál, mondván, „sok minden történik itt.”
Vietnam növekvő piaca
Ha a kertészet szempontjából nagy potenciállal rendelkező országokról beszélünk, Vietnam évek óta a figyelem középpontjában áll: több mint 5000 hektáros termőterülete, fiatal és ambiciózus lakossága, nagy belföldi piaca és kedvező klímája ideális a külföldi befektetők számára. A zöldségtermesztéssel foglalkozó Rijk Zwaan társaság 2018 óta működik itt.
– Vietnam remekül teljesít a kertészkedés területén – magyarázta Friso. – A gazdaság gyorsan fejlődik, a belföldi piac pedig nagy.
A kertgazdálkodás Vietnamban növekvő ágazatnak számít, ezért szívesen látják a külföldi befektetőket, és a jogszabályozás is kedvező.
Az elmúlt években a trópusi gyümölcsök, mint például a pomeló és a pitaya, valamint a kávé, a diófélék, a bors és a tea fontos exportőrévé váltak. A zöldségek esetében ez még nem ilyen egyértelmű, de arra számítunk, hogy az ágazat fejlődésével együtt ez is el fog jönni
– hangsúlyozta.
A fiatal társadalommal és a hagyományosan erős mezőgazdasági ágazattal rendelkező országban minden jel a további növekedésre utal.
– Ezek a növekedési faktorok nem csak Vietnamra jellemzőek, ez azoknak a tényezőknek a teljes skálája, amelyeket más országokban hiányolunk – mondta Friso, aki arra is rámutatott, hogy a vietnami kertészeti ágazat nagyrészt családi gazdaságokból áll.
A termelő egyben a tulajdonos is, tehát a család dolgozik a gazdaságban, így kisebb a munkaerőhiány. Néhány ezer négyzetméteren kezdenek, és ha jól alakulnak a dolgok, és szép jövedelemre tudnak szert tenni belőle, akkor egy kicsit terjeszkedni kezdenek. Ennek köszönhetően a vállalkozások és a termelők kéz a kézben fejlődnek.
– Rengeteg tudásra tesznek szert, ami fontos sikertényező: látják, hogy milyen újítások működnek, további fejlesztéseket hajtanak végre, és bővítik a kínálatot – magyarázta Friso, aki szerint a Rijk Zwaan számára fontos, hogy támogassa a gazdákat és segítsen nekik a termesztéssel kapcsolatos kérdésekben. – Csapatunk 15 főből áll, amely folyamatosan látogatja a gazdákat, képzéseket tart nekik és tapasztalatot cserél velük. A szolgáltatásaink nem csak a saját növényfajtáinkra vonatkoznak, hanem az öntözésre, a trágyázásra, és mindenre, ami a növénytermesztéssel kapcsolatos.
Széles választék
A Rijk Zwaan teljes kínálatában a snack / bébi uborka különösen sikeres termék.
– Körülbelül 10 évvel ezelőtt még újdonságnak számított, mostanra azonban már alaptermékké vált – árulta el Friso. – A tömbös paprika szintén az egyik legkelendőbb terményünk. A kínálatunkban van még paradicsom, és többféle savanyúságot is szállítunk Vietnamba. A hidroponikusan termesztett saláta egyelőre még nem túl nagy üzlet, de azt látjuk, hogy egyre több cég kezdi el a saláta termesztését NFT (úgynevezett nutrientfilm-technika) segítségével.
E fejlemények mögött a növekvő gazdaság és a fiatalabb, nagyobb vásárlási hajlandóságú lakosság áll.
A bérek emelkednek és a piac is változik. Jelenleg a bevásárlások 80%-a még mindig a hagyományos piacokon történik. A kiskereskedelem gyorsan fejlődik, de ez még mindig csak egy csekély szelet más országokéhoz képest.
A vietnami piacnak számos egyedi jellemzője is van. Például a fogyasztói szokások változnak, de az ázsiai zöldségfélék, így mind a leveles zöldségek, mind az egyéb termékek, továbbra is nagyon fontosak.
Az olyan nagy gyorsétterem-láncok, mint a McDonald’s vagy a Burger King nem sikeresek itt. Ők az ízletes, egészséges utcai ételekkel versenyeznek, amelyek egy percen belül fogyaszthatóak. Itt-ott salátaboltok nyílnak a közép- és felső kategóriás réteg számára, ez azonban még nem nagy léptékű kezdeményezés, ehhez még időre van szükség.
– A kínálat állandósága és minősége egyre fontosabbá válik – folytatta Friso. – Ráadásul a vietnami üvegházakból származó minőség már most is lenyűgöző, a vállalatok pedig folyamatosan fejlődnek. Ahhoz azonban, hogy Vietnam kertgazdasági exportőrként a térképre kerülhessen, a hűtési technológián még dolgozni kell. Ez automatikusan meg is fog történni, amint a termesztés minősége javulni, a más országokból érkező kereslet pedig növekedni kezd.
Tapasztalat, növényfajták és technológia
A vállalkozói kultúrának és a pragmatikus megközelítésnek köszönhetően a kertészetek gyorsan fejlődnek, Da Lat kertészeti régiója azonban egyre zsúfoltabbá válik, ezért az üvegházaknak más, zordabb éghajlatú helyekre kell költözniük. Hollandiához hasonlóan Vietnamban is különböző éghajlati viszonyok uralkodnak. A déli területeken a termesztés különösen komoly kihívást jelent, ezért több technikai ráfordításra és innovációra, például klímakomputerekre, másfajta üvegházakra és adott esetben más vízvisszavezető rendszerekre van szükség.
Az új K+F állomással a Rijk Zwaan támogatni szeretné a termelőket a fejlődésben. A 3,5 hektáros központot a Lam Dong tartománybeli Da Latban valósítják meg. A régióra vonatkozó fajtaszelekció mellett az állomáson bemutatják majd az új növényfajtákat és az új technológiákat is.
– Több növénykultúrában is látunk lehetőségeket, amelyeket az adott területen, helyben szeretnénk megvizsgálni – zárta szavait Friso, aki úgy véli, izgalmas időszaknak néznek elébe.