Agrárgazdaság

Stabilizálódik a Rajna vízszintje

Agrofórum Online

Megemelkedett a németországi Rajna folyó vízszintje a hétvégi esőzések után, és jóval az augusztus elején elért válságszint felett maradt, de a héten ismét csökkenhet – közölték árupiaci brókerek és árukereskedők. Ez a terményszállítás szempontjából is jó hír, de messze még a megnyugtató megoldás.

A hetekig tartó magas hőmérséklet és a csekély mennyiségű csapadék elvezette a vizet a folyóból, Németország kereskedelmi ütőeréből, ami késéseket okoz a szállításban és megnövelte a szállítási költségeket a gabonatermékek piacán is. Közgazdászok szerint a zavar fél százalékponttal is csökkentheti Európa legnagyobb gazdaságának idei gazdasági növekedését.

A Koblenz melletti Kaub pontjában a referencia vízszint 1,04 méter volt nemrég, ami 7 centiméterrel emelkedett egyetlen nap folyamán, és a közelmúltbeli magasabb szintet tartja, miután augusztusban drámaian a 32 centiméteres szintre esett. A hajóknak körülbelül 1,5 méterre van szükségük Kaub referencia vízvonalánál ahhoz, hogy teljesen megrakottan közlekedjenek.

„Nem hiszem, hogy ezen a héten válságot fogunk látni, de az időjárás előrejelzése szerint az elkövetkező napokban meglehetősen száraz lesz, és a vízszintek ismét csökkenni fognak” – mondta egy kereskedő. „Az alacsony vízzel kapcsolatos problémák valószínűleg szeptemberben is folytatódnak.”

Az idei nyári kánikula és aszály utáni sekély víz miatt egyes teherszállító hajók csak körülbelül 25 százalékosan megrakodva kényszerültek árut szállítani augusztusban, ami megnövelte a rakománytulajdonosok költségeit, akiknek több uszályra volt szükségük az áruszállításhoz.

A Rotterdamból Kaubtól délre Karlsruhéba tartó tartályhajó szállítási költsége azonban nem változott, körülbelül 100 euró tonnánként hétfőn, de csökkent a korábbi augusztusi 118 tonnás csúcsról, és a júniusi, víz előtti mindössze 20 eurós tonnánkénti árról.

A Rajna az áruk fő szállítási útvonala Németországban, beleértve a gabonákat, ásványokat, szenet és olajtermékeket, köztük a fűtőolajat is – írta a Reuters. A Shell olajipari nagyvállalat augusztus 18-án közölte, hogy csökkentenie kellett a német rajnai finomító kitermelését, miután az alacsony vízszint megzavarta a logisztikát.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Lopott a szomszéd az ön földjéből? Ezt tanácsolja az ügyvéd

2025. október 8. 16:10

Érdemes évekig pereskedni a mezsgye feltételezett helytelen kijelölése és használata miatt? Nos, van békésebb és korrektebb megoldás.

Irtózatos aszály közelít, a mostani csak a bemelegítés Európában

2025. október 2. 13:10

Hatalmas termésveszteségek, szállítási nehézségek, a gazdák ellehetetlenülése követi az egyre súlyosbodó aszályokat a kontinensen, aminek Magyarország is egyre jobban megissza a levét.

9 hónapra elegendő táplálékot halmozott fel egy közeli ország, komoly dologra készülnek

2025. október 1. 13:10

Jöhet háború, járvány, kibertámadás, a finnek minden eshetőségre felkészültek. Egész Európában példátlan krízishelyzeti rendszert működtetnek, amelyben az akadálytalan élelmiszerellátás a privilégium – ideje példát venni róluk.

Uniós tárgyalások: sorsdöntő évek jönnek

2025. augusztus 29. 12:10

A csökkenő uniós támogatások új pénzügyi kihívást jelentenek a magyar agrárium számára – a likviditás és versenyképesség is veszélybe kerülhet.

Ukrajna készen áll az első gabonaszállítmány elindítására

2022. július 30. 09:39

Ukrajna elnöke pénteken ellátogatott egy fekete-tengeri kikötőbe, hogy megmutassa, országa kész gabonaexportba kezdeni az ENSZ-közvetítéssel létrejött megállapodás értelmében.

Az újpesti Duna-part használata régen és ma - Feléleszthető-e a jelentős turisztikai potenciál?

2020. február 9. 05:36

Összességében jól érzékelhető, hogy a szocializmus évtizedei nem kedveztek a Duna-menti turizmusnak, valamint a vízparti-rekreációs időtöltésnek. Ez elsősorban a Duna vízminőségének leromlása miatt következett be.

Áldás vagy átok? - Növekszik az áruforgalom az északi átjárón

2018. október 22. 02:37

Annak ellenére, hogy az északi átjárón a hajózás csak az év három hónapjában lehetséges, a globális felmelegedés a nagyobb hajózási társaságok számára megfontolandóvá teszi a szállítási útvonallal való komolyabb tervezést.

A Rajna vízszintje emelkedik, de az északi szakaszon így is túl alacsony

2023. július 31. 05:40

A Rajna még mindig túl sekély a normál hajózáshoz Köln és Duisburg környékén. Egyes hajók, típustól függően, az északi régiókban csak félig megrakodtan tudnak közlekedni.