Hőségriadót rendelt el az országos tiszti főorvos hétfőtől Magyarországon, amely egyelőre szerdáig lesz érvényben. Ne legyenek illúzióink, az extrém nyári hőség hazánkban is egyre gyakoribb vendég lesz, amire érdemes felkészülniük a mezőgazdaságban dolgozóknak is.
A modern traktorok, kombájnok ma már fejlett, szabályozható klímaberendezéssel vannak felszerelve – de mit tegyenek azok, akik öregecske gépeket hajtanak, ezért legfeljebb az ajtót, ablakot tudják kinyitni, hogy némi levegőhöz jussanak munka közben?
Légkondicionálóval ma már a kisebb teljesítményű (100 LE alatti) erőgépek is felszerelhetők. Magyarországon is több olyan szakember létezik, aki képes elvégezni egy ilyen hasznos átalakítást például egy régi MTZ traktor vagy Fortschritt kombájn esetében, ráadásul a megrendelő saját telephelyén, egy munkanapon belül, és még garanciát is vállal az utólagos beszerelésre.
A debreceni Vígvári Sándor gépészmérnök például már sok éves tapasztalattal rendelkezik ezen a téren, és kifejezetten az MTZ/Belarus traktorokra specializálódott. Maga tervezett a különböző modellekhez komplett klímarendszereket, amelyek viszonylag egyszerűek, ugyanakkor tartósak, megbízhatóak, jó hatásfokkal működnek, és a karbantartásuk is könnyű.
A klímarendszer jól illeszkedik a gyári rendszerhez, a klímacsöveket a vízcső mellett, zártszelvényben vezetik el, így esztétikailag sem okoznak problémát. Négyhengeres motornál a generátor helyére építik be a kompresszort, a generátort pedig egy külön konzolra szerelik a másik oldalra, de mindegyik típushoz megvan már a jól bevált módszerük.
A működési elv is egyszerű: a kompresszor az elpárologtatótól szívja az alacsony nyomású (0,5–2,5 bar), hideg, gőz halmazállapotú hűtőközeget. Majd összesűríti, megemelve a nyomását (14–22 barra) és a hőmérsékletét (50–75 Celsius-fok), aztán a kondenzátor felé továbbítja. Ott a gőz halmazállapotú hűtőközeg leadja a szállított hőmennyiséget a környező levegőnek a ventilátor segítségével. Gőz halmazállapotból folyadék halmazállapotba kerül, majd ez a magas nyomású, folyadék halmazállapotú hűtőközeg a szárító-szűrőbe kerül.
A szűrő kiválasztja az esetleges szennyeződéseket, ami a kompresszor kopása miatt kerül a rendszerbe, valamint megköti a nedvességet a hűtőközegből. Az expanziós szelephez kerülve, egy szűk keresztmetszetű fúvókán keresztül jut az elpárologtatóba. Nyomáscsökkenés jön létre, az elpárologtatón átvezetett meleg levegő a hőt átadja a hűtőközegnek, az fölveszi, és elpárolog, gőz halmazállapotú lesz. Az utastérbe pedig visszavezetik a lehűtött levegőt. Ez a körfolyamat ismétlődik, amíg az utastér levegője el nem éri a kívánt hőmérsékletet.
(Fotó: Minden, ami MTZ/Facebook)