Vajon az áremelésnek számít, ha bizonyos élelmiszertermékeket változatlan áron, de kisebb kiszerelésekben találhatunk meg a boltokban? Bizony az, és nem is a legelegánsabb módja a drágításnak.
A Pénzcentrum.hu oldal cikkében olvashatunk arról, hogy „lebuktak a magyar boltok”, amelyek „ősi trükkel emeltek árat”. Az oldal által „legrammozásnak” nevezett eljárás lényege, hogy bizonyos árucikkek ára – látszólag – nem változik, viszont kisebb kiszerelésben érhetők el. Ha így a kilónkénti/literenkénti árat nézzük, akkor rögtön fény derül a turpisságra.
A gazdaságtanban zsugorflációnak (angolul shrinkflation) nevezik ezt a megoldást, és a rendszeres boltba járók alighanem már maguk is felfigyelhettek a jelenségre. Miközben a kereskedők, termelők ezt egyfajta „kreatív marketingfogásnak” tartják, addig a vásárlók könnyen érezhetik becsapva magukat.
A termékkritikus nevű közösségi oldal szóvá is tette a gyártó Unilevernél, amiért az 1920 óta létező Baba szappan forgalmazójaként a 125 grammos terméket ma már csupán 90 grammos csomagolásban kínálja.
Ami igazán meglepő, hogy a szappan korábbi csomagolása 8,7×5,7×3,1 centiméter volt, ma viszont 9,3×6×2,3 centiméter, ami azt jelenti, hogy nagyobb csomagban kapjuk a jóval kisebb terméket, ráadásul drágábban. A kilós ár 2472-ről 3544 forintra nőtt. Az Unilever mindezt a termék modernizálásával magyarázta, és nem volt célja a vásárlók megtévesztése.
A Győri Édes keksz is rég volt már 200 grammos, előbb ugyanis 180 grammra csökkentést hajtott végre a gyártó, ha pedig most nézzük meg a finom rágcsálnivalót, akkor alighanem szinte kizárólag 150 grammos kiszerelésben találhatjuk meg az üzletek polcain. A Pénzcentrum.hu szerint a kilós ár már több mint 500 forinttal kerül többe, mint a korábbi változaté, ami 20 százalékos áremelést jelent.
A népszerű Balaton szeletet mostanában már aligha lehet 100 forint alatt megvásárolni, ami korábban egyfajta lélektani határnak számított a terméknél. Ráadásul ezt is fogyókúrára kényszerítették, 30 gramm helyett csupán 27 gramm, vagyis a közel 6000 forintos kilogrammonkénti ár 7000-re emelkedett.
A Sió szűrt alma gyümölcsital esetében pedig arra figyeltek fel többen, hogy a gyümölcstartalom csökkentése után (25-ről 12 százalékra) újabb változáson esett át. A termékkritikus kiemelte, hogy megváltozott a doboz formája, ezáltal 5 deciliter helyett már csak 4 fér bele, ráadásul nem 312 forintért, hanem 445-ért.
(Fotó: Igor Ovsyannykov/Pixabay)