Fehéroroszországban évek óta fejleszti az Amkodor gyár az 5000-es törzscsuklós traktorszériáját, amelyből most újabb változatok készültek el.
Az 1927-ben alapított fehérorosz Amkodor elsősorban a fakitermelő gépeiről ismert Magyarországon. Pedig a termékpalettáján nagyjából 120 modell és egyéb modifikáció található, így a szántóföldi gazdálkodók is találhatnak maguknak megfelelő masinákat.
A vállalat a szovjet időkben, az 1950-es években kezdett bele a földmunkagépek, lánctalpas homlokrakodók, erdészeti árokásók, pneumatikus targoncák, valamint hókotrók, hófúvók és más efféle gépek gyártásába, 1970-ben pedig kigurult az első teherautó is az üzemükből.
A kerekes traktorok sem hiányozhatnak a kínálatukból, és éppen a közelmúltban mutatták be egy új törzscsuklós erőgépük tesztpéldányát. A sárga-fekete, igen mutatós traktor az 5000-es szériához tartozik, amelynek modelljei a 330–500 LE-s teljesítménytartományt fogják majd át.
Az Amkodor leginkább Oroszországban, Kazahsztánban, Kínában, Afrikában ismert márka, így feltehetőleg az újdonságait is majd azokban a régiókban forgalmazza. A fotókon megjelenített 5300-as törzscsuklós traktor 2,6 méter széles és 3,8 méter magas, a tengelytávja pedig 3,7 méter.
Az első változatát már 2017-ben bemutatták, akkor hathengeres, 8 literes, közös nyomócsöves (common rail), turbófeltöltéses MMZ motorral szerelve. A 16/2-es váltóval rendelkező, 37 km/h maximális sebességre képes masina erőforrása csupán a Stage II emissziós előírásokat tudta teljesíteni, így értelemszerűen Közép- és Nyugat-Európában nem kerülhetett szóba a forgalmazása.
A legújabb változatok az 5350AG (350 LE), 5450AG (440 LE) és 5550AG (490 LE) típusjeleket viselik, és immár 13,5 literes motorokkal és 16/4-es váltókkal vannak felszerelve. A hidraulikaszivattyú kapacitása 200 l/min, a TLT 1000-es fordulatszámon működtethető.
A gépek piacra dobása alighanem az orosz-ukrán háború miatti nyugati szankciók következtében is csúszik, bár a fejlesztésekkel a jelek szerint az Amkodor nem állt le. Az erőforrásokat az új változatokhoz a kínai Weichai biztosítja, ám azok is csupán a Stage III emissziós normát képesek teljesíteni.