8℃ 5℃
november 14. Aliz, Vanda, Huba, Klementina
Gépinfo

Kidobhatjuk a hagyományos gumiabroncsokat? Megérkezett a légrugós kerék

Agrofórum Online

100 százalékban újrahasznosítható, üzemanyagtakarékos, minden korábbinál hatékonyabb és biztonságosabb légrugós kereket fejlesztettek ki.

Azt gondolhatnánk, hogy a gumiabroncsok terén már nem lehet sok újdonságot hozni, ám ennél a termékkörnél is forradalmi változások zajlanak napjainkban. Nemrég az Agrofórum is hírt adott egy olyan izraeli cégről, amely gumihevederként viselkedő abroncsot fejlesztett ki. Az akár 17 százalékkal nagyobb felfekvőfelület sokkal kíméletesebben bánik a talajjal, és az üzemanyag-fogyasztást is csökkenti, vagyis számos előnnyel rendelkezik.

Ugyanilyen korszakos ötletnek tartják az ASW (Air Suspension Wheel) légrugós kereket, amelyet máris a radiálabroncs óta a legfontosabb innovációnak tartanak az iparágban. Nemcsak megfelelő alternatívája a hagyományos gumiabroncsnak, de annál környezetbarátabb, olcsóbb és biztonságosabb is.

A fejlesztés az amerikai (Phoenix, Arizona állam) Global Air Cylinder Wheels (GACW) vállalat nevéhez fűződik, amelynek Dr. Kemény Zoltán az alapítója. A légrugós kereket 2011 óta fejlesztik folyamatosan, kezdetben a hatalmas méretű és tömegű bányászati gépekre optimalizálva.

Az új termék már a küllemében is mutat némi eltérést, ám a valódi különbséget a belsejébe tekintve láthatjuk. Az ASW kerék bármilyen méretben készülhet, ezt a közepén lévő, furatokkal ellátott tárcsa határozza meg.

Az ASW kerék szerkezeti rajza
Az ASW kerék szerkezeti rajza

A külső dob szilárd, ugyanakkor rugalmas acélból készül, erre helyezik rá a futófelületet, amely elemenként cserélhető tömör poliuretánból vagy acélból van. A kerék formatartásáról és rugalmas viselkedéséről a belsejében elhelyezett, nitrogénnel töltött munkahengerek gondoskodnak, lényegében ezek veszik fel a talajegyenetlenségből származó erőhatásokat. A működési nyomásuk 2500 PSI, a felszakítási (tönkremeneteli) nyomásuk pedig 10 000 PSI.

A légrugós kerekek nagyobb terhelés elviselésére alkalmasak, mint a hagyományos gumiabroncsok. Jobb a kapaszkodóképességük is, míg a megcsúszásuknak minimális az esélye, ezáltal sokkal biztonságosabbak. A gördülési ellenállás csökkentése által üzemanyag-megtakarítás érhető el.

Az elhasználódott gumiabroncsok évente 6 millió tonna szennyezőanyagot jelentenek globálisan a környezet számára. Az óceánokban lévő mikroműanyagok 28 százaléka szintén ezekből származik, vagyis érdemes lenne őket lecserélni.

Az ASW kerekek élettartama a cserélhető futófelület-elemek által lényegében megegyezik magukkal a gépekével. Minden részegységük 100 százalékban újrahasznosítható, elhasználódva sem terhelik tehát a környezetet.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Kínos nevet kapott a német önjáró silózó, gyorsan el is tűnt a színről

2025. november 13. 09:10

Minden márka büszke a történelmi örökségére, de akadnak olyan esetek is, amikor egy név már vállalhatatlanná válik.

Új motorról suttognak a Fendt háza táján, ez új korszakot hoz el

2025. november 8. 13:10

Az ötödik generációs Fendt 800 Vario traktorokba már az új AGCO Power CORE80 motorok kerülnek, amelyek kiemelkedő teljesítményűek, miközben hihetetlenül takarékosak.

"A gép nem váltja ki az embert, csak jobb döntésekhez segíti" – Interjú a mesterséges intelligenciával

2025. november 7. 07:10

A mesterséges intelligencia nemcsak adatokat elemez, hanem döntéseket is segít. Interjú a jövő egyik legizgalmasabb „agrárszereplőjével”.

Egy nem szokványos vetőgép, amit kisebb gazdaságoknak érdemes kipróbálniuk

2025. november 6. 16:10

3 métertől 12 méterig terjedő változatokban egyaránt elérhető az a holland munkagép, amelyet takarónövények, repce, lóhere és fűmag vetéséhez ajánl a gyártó.

A Vredestein hosszabb élettartamú gumiabroncsokat mutatott be a kis- és nagy teljesítményű traktorok számára a SIMA kiállításon

2019. március 7. 13:33

A Vredestein a párizsi SIMA nemzetközi mezőgazdasági kiállítás keretén belül bemutatta legújabb Traxion traktorabroncsait az európai piac számára. A vállalat kiállította a kistraktorokhoz tervezett vadonatúj Traxion 65/70 gumiabroncsokat, valamint a nagy teljesítményű traktorok számára kifejlesztett Traxion Optimall VF választékának legújabb abroncsméreteit.

Nokian Tyres: intelligens gumiabroncsok traktorokhoz

2020. október 11. 10:38

Az intelligens gumiabroncsokat az alkalmazás regisztrálja, majd monitorozza a gumiabroncsok helyzetét és nyomását, valamint az összes ilyen abronccsal rendelkező jármű hőmérsékleti adatait.

Új kotró gumiabroncs született: Alliance 399

2024. április 3. 12:10

Bemutatjuk az új Alliance 399 gumiabroncsot, amelyet kifejezetten kotrógépekhez terveztek.

BKT gumiabroncsok az Agritechnicán

2019. december 2. 10:47

A Balkrishna Industries Ltd. (BKT) indiai gumiabroncsgyár a terepjáró abroncsok specialistája. A cég 1987-es alapítása óta foglalkozik a mezőgazdasági, ipari, földmunkagép, bányászati, ATV, és kertészeti járművek gumiabroncsainak fejlesztésével és gyártásával.