A New Holland T6.180 földgázzal (CNG) vagy biogázzal (BioCNG) működik. 175 lóerős teljesítményével jelenleg ez a legerősebb, nem dízelüzemű belső égésű motorral szerelt szériatraktor. Egy teli gáztartállyal a gép 4,5-7 órán keresztül használható. Sokakban felmerülhet a kérdés: megéri metánüzemű járműbe beruházni? Mennyibe kerül egy metánüzemű traktor működtetése egy dízelüzemű traktorhoz képest?
A metángáz különböző forrásokból származhat. Kinyerhető hagyományos módon földgázból vagy alternatív módon fenntartható alapanyagokból, például biogázüzemek működtetésével. A saját biogázzal tankolás elméletben remekül hangzik, de a kivitelezés rendkívül macerás. Ha esetleg rendelkezésre is áll egy biogázüzem, abból nem nyerhető ki közvetlenül a metán. Ahhoz, hogy a biogázból BioCNG legyen, amelyet a traktorok tartályában tölthető, előbb fel kell dolgozni.
A biogáz feldolgozása
Az üzemekből származó biogáz átlagosan 50-60 százalékban tartalmaz metánt. 95 százalékos metántartalom szükséges a tankoláshoz és a gázhálózatba való betápláláshoz is. Ehhez feldolgozóüzemekre van szükség. Ezek nem olcsók, körülbelül 300 000-500 000 euróba (117-156 millió forint) kerülnek, beleértve a töltőállomást is.
Ha mindez rendelkezésre áll, következő lépésben a megtisztított biometánt 250 barra kell sűríteni. Ezután már csak át kell tudni pumpálni a gázt a CNG-vel működő traktorba, például a New Holland T6-ba.
Megtérülő befektetés egy metánüzemű traktor?
1 kg CNG-t vetettünk össze 1 liter gázolajjal. Tételezzük fel, hogy:
- Évi 1000 üzemóra és 15 000 liter gázolaj fogyasztása esetén az üzemanyagköltségek (2 euró/liter gázolaj) 30 000 euróra rúgnak.
- 15 000 liter gázolaj körülbelül 11 500 kg CNG-nek felel meg.
- 1 kg BioCNG körülbelül 1 euróba kerül. Ez 11 500 euró költséget jelent 11 500 kg CNG esetében.
Az eredmény: évente vagy 1000 üzemóránként egy metángázzal működő traktor körülbelül 18 500 euró (7 215 000 forint) üzemanyagköltséget takarít meg!
A New Holland T6 traktor gáztartályába 47 kg CNG fér. Ez átszámítva 61 liter gázolajnak felel meg. Ez éppen elegendő 4,5-5 óra nehéz fuvarozási munkára.
Németországban már a vételár 20%-át az állam fizeti
A New Holland T6.180 Methane körülbelül 193 000 euróba kerül (listaár áfa nélkül). Ezzel a gázüzemű traktor mintegy 34 000 euróval drágább, mint dízelüzemű társa. Németországban a Szövetségi Élelmezési és Mezőgazdasági Minisztérium (BMLE) a CNG-meghajtású traktorok egyedi beruházását a vételár 20 százalékáig támogatja. A mi esetünkben ez körülbelül 39 000 eurónak felel meg. A támogatás (39 000 euró) tehát nagyjából ellensúlyozza a többletárat (34 000 euró).
Ezt a költségcsökkentő tényezőt egészíti ki, hogy a gazdálkodók a CO₂-adót is megspórolják a regeneratív BioCNG üzemanyag esetében. Ráadásul a CNG-re kevesebb energiaadót kell fizetni, és aki biometánt állít elő, az ÜHG-kvótaként változó összeget, jelenleg 2 eurót igényelhet kilogrammonként. Tehát nem az a kérdés, jó befektetés-e egy metánüzemű traktor, hanem hogy van-e lehetőség biogázt tankolni.
Fotó: New Holland