Agrárgazdaság

Az élelmiszerdrágulás lassulása nem nyugtatja meg a vásárlókat

Agrofórum Online

A vásárlók szerte a világon óvatosabban költenek élelmiszerre, figyelmeztetett a svájci élelmiszeripari óriáscég, a Nestlé. Mindez arra késztette a csomagolt élelmiszereket gyártó céget, hogy növelje promócióit, hogy rávegye a fogyasztókat a vásárlásokra.

„A fogyasztók mindenütt, de különösen az Egyesült Államokban azt gondolják, hogy az élelmiszerárak magasak” – mondta Laurent Freixe vezérigazgató egy interjúban, hozzátéve, hogy sok vásárló úgy érzi feszültnek magát a megugrott infláció időszaka után.

Miután az elmúlt években többször emelték az árakat a magasabb költségek ellensúlyozása érdekében, Laurent Freixe jelezte, hogy a Nestlé több engedményt kínál és csökkenti az árakat, hogy a vásárlókat a KitKat csokoládéhoz, a Nescafé kávéhoz és a Purina állateledelhez csábítsa vissza.

„Túl vagyunk a magas infláció időszakán, de a piaci környezet most intenzívebb” – tette hozzá.

Gyengébb negyedév

A kommentárok azután érkeztek, hogy a Nestlé a vártnál gyengébb harmadik negyedéves eredményről számolt be, és csökkentette egész éves értékesítési előrejelzését. Figyelmeztetve arra, hogy a fogyasztók világszerte visszafogják a költekezést, még akkor is, amikor az áremelkedések enyhülnek.

Célcsökkentés

A svájci székhelyű, kávét, édességeket, reggeli gabonapelyheket és táplálék-kiegészítőket gyártó cég 2024 egészére 2%-os organikus árbevétel-növekedést vár a korábbi, legalább 3%-os, illetve az azt megelőző 4%-os célhoz képest.

Ez nem jelentene gyorsulást az év első kilenc hónapjához képest, amikor az eladások 2,4%-kal 67,15 milliárd svájci frankra (77,59 milliárd dollárra) csökkentek az egy évvel korábbihoz képest – közölte a Nestlé.

Az árfolyamhatásoktól megtisztított 2%-os növekedés nagyjából megfelelt az elemzői várakozásoknak a társaság becslései szerint – számolt be a Dow Jones alapján a nemzetközi sajtó.

Fogyasztók visszaszerzése

Az eredmények az elsők azóta, hogy a Nestlé váratlanul menesztette Mark Schneidert, akit szeptember elején Laurent Freixe váltott a cég vezérigazgatói székében. Ez a gyenge részvényárfolyam-teljesítmény közepette történt, a részvények akkoriban mintegy 15%-kal alacsonyabbak voltak, mint egy évvel korábban.

Freixe ígéretet tett arra, hogy innovációra és márkaépítésre költ, miközben a csoport az eladások és a piaci részesedés növelésére törekszik, és visszaszerzi azokat a fogyasztókat, akik az elmúlt években olcsóbb termékeket kerestek.

1,6 százalék

A Nestlé mindössze 1,6%-kal emelte az árakat január és szeptember között, szemben a 2022 utolsó hónapjaiban tapasztalt több mint 10%-kal, a világméretű inflációs válság csúcsán.

Mi lesz az élelmiszeriparral?

A Jefferies elemzőcég szerint a befektetők figyelme most a Nestlé tőkepiaci kilátásai felé fordul a jövő hónapban. A vállalatra nyomás nehezedik, hogy középtávú útmutatást adjon, és a visszafogott idei kilátások valószínűleg a Nestlé, valamint a tágabb élelmiszer- és fogyasztási cikkek szektorára vonatkozóan növelheti az várakozásokat.

(Kép: Nestlé)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Uniós tárgyalások: sorsdöntő évek jönnek

2025. augusztus 29. 12:10

A csökkenő uniós támogatások új pénzügyi kihívást jelentenek a magyar agrárium számára – a likviditás és versenyképesség is veszélybe kerülhet.

A covid közepén sem voltak ilyen magasan az élelmiszerárak

2025. február 21. 07:10

Kellemetlenül érintett mindenkit a hír, hogy 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan 5,5%-kal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

Lépésről lépésre: így történhet a gazdaság átadása

2025. február 16. 08:10

Az agrárium egyik legégetőbb problémája a gazdálkodói réteg elöregedése. A generációváltás sikeres megvalósítását törvény is célozza.

Igazodjon el könnyen a földforgalmi szabályok között

2025. február 11. 13:10

A NAK honlapján elérhető a Földforgalmi törvény kiadvány, mely minden eddigi hatályos módosítást tartalmaz.

Kevesebb élelmiszert adományoznak az emberek?

2023. július 22. 08:10

Az élelmiszerboltok egyre inkább a digitális rendelési rendszerekhez folyamodnak. Így jobban hozzá tudják igazítani a rendelési mennyiségeket a tényleges igényekhez.

Legyen a friss zöldség a reggeli rendszeres része!

2023. április 17. 11:46

Az Európai Friss Csapat program reggelizős tippjeivel bárki feldobhatja és még egészségesebbé teheti a reggelijét!

Az élelmiszerek kiskereskedelme öt százalékkal bővült

2025. január 15. 12:10

Az élelmiszer-kiskereskedelem 76 százalékát adó élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 5,1, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 3,9 százalékkal növekedett.

Közel egy éve lejtmenetben a globális élelmiszerárak

2023. március 4. 08:37

A FAO élelmiszerár-index februárban 0,6%-kal zárt alacsonyabban idén januárhoz és 18,7%-kal a tavaly márciusi csúcshoz képest.