A szénsavas üdítőitalok piacán jelentős átrendeződés történt az Egyesült Államokban: a Dr Pepper megelőzte a Pepsit, és a Coca-Cola mögött a második helyre lépett elő.
A 2023-as adatok szerint a Coca-Cola Classic 19,2%-os piaci részesedéssel vezet, míg a Dr Pepper 8,34%-kal, a Pepsi pedig 8,31%-kal követi. A Dr Pepper sikere részben innovatív ízvilágának és a fiatalabb, különleges ízeket kedvelő fogyasztók megnyerésének köszönhető.
Ezzel szemben a Pepsi piaci részesedése csökkent, ami a vállalat számára komoly kihívást jelent. 1995-ben a Pepsi fénykorában még 15%-os részesedésük volt a piacon. A cég nem kommentálta a helyzetet, azonban a marketingvezető, aki a legutóbbi arculatváltásért felelt, 17 év után távozott a vállalattól.
Új stratégiák
A szénsavas üdítőitalok piacán a fogyasztói szokások változása is szerepet játszik. A fiatalabb generációk egyre inkább az egészségtudatosabb italokat részesítik előnyben, ami a hagyományos üdítőital-gyártókat új stratégiák kidolgozására készteti. A Dr Pepper sikeresen alkalmazkodott ehhez a trendhez, míg a Pepsi számára ez további kihívásokat jelent – hívta fel a figyelmet a brit The Guardian.
Rangsor
A Beverage Digest szaklap nemcsak az üdítőitalokról készített rangsort, hanem a piacon lévő alkoholmentes italok minden kategóriájáról. Az élen, a piaci részesedés 35,4%-ával a palackozott víz állt. Az üdítőitalok 33,9%-kal következtek, utánuk lemaradva pedig a gyümölcslevek, a tea, a sportitalok, az energiaitalok és a kávé.
Összességében a szénsavas üdítőitalok piacán tapasztalható változások arra utalnak, hogy a fogyasztói preferenciák átalakulása és az innováció kulcsfontosságú a piaci pozíciók megőrzésében vagy javításában.
Történelem
A kólaháború kezdete még az 1800-as évek végére nyúlik vissza. A Coca-Colát 1886-ban találták fel, a Pepsi, eredeti nevén Brad’s Drink hét évvel később jelent meg. A Coca-Cola volt a klasszikus, az „igazi”, a Pepsi a fiatalokat célozta meg. A Dr Pepper egy kis texasi cégként indult 1885-ben, az eredetileg mandulaízű italukat 1904-ben a Saint Louis-i világkiállításon mutatták be.