A Toyota Land Cruiser a világ egyik legismertebb és legtartósabb terepjárója, amely több mint hét évtizedes történetével kivívta helyét az autóipar ikonjai között.
A Land Cruiser története valójában egészen az 1930-as évekre nyúlik vissza, amikor Japán megalkotta a Kurogane Type 95 terepjárót, amely az első négykerék-meghajtású japán katonai jármű volt. A második világháború alatt a japán hadsereg megismerkedett az amerikai Bantam BRC-vel, a Willys Jeep elődjével, és ennek hatására készült el a Toyota AK10 prototípusa 1944-ben.
Bár az AK10 nem jutott el a sorozatgyártásig, az ebben szerzett tapasztalatok később fontos szerepet játszottak a Land Cruiser fejlesztésében.
A BJ prototípus
Az 1950-ben kitört koreai háború alatt az amerikai hadsereg Japánból támogatta Dél-Koreát, és szükségessé vált kompakt, összkerékhajtású járművek beszerzése. A Toyota ennek keretében fejlesztette ki a BJ prototípust, amely 1951 januárjában készült el. A BJ alváza a Toyota teherautó-platformjára épült, a meghajtásáról pedig egy 3,4 literes, soros hathengeres benzinmotor gondoskodott, amely jelentős nyomatékot biztosított.
A Toyota BJ nemcsak nagyobb és erősebb volt a Willys Jeepnél, hanem olyan mutatványokat hajtott végre, amelyek bizonyították kivételes képességeit. Az egyik legnagyobb elismerést akkor kapta, amikor 1951 júliusában elsőként jutott fel egy terepjáró a Fudzsi hegy hatodik állomására. Ez a bravúr lenyűgözte a japán rendőrséget, amely rövidesen több száz járművet rendelt a Toyotától.
Új névvel kezdődött a nemzetközi hódítás
1954-ben a Toyota kénytelen volt megváltoztatni a modell elnevezését, mivel az amerikai Willys-Overland Motors levédette a Jeep nevet. Umehara Handzsi főmérnök ekkor Land Cruiserre keresztelte át a típust, utalva a brit Land Roverre.
Az első Land Cruiserek már az 1950-es években megjelentek az exportpiacokon, először Pakisztánban, majd Szaúd-Arábiában, ahol a dűnemászó képességeik miatt váltak rendkívül népszerűvé. 1958-ban megérkeztek az első Land Cruiserek az Egyesült Államokba, bár az eleinte gyengén indult értékesítés később fellendült.
A Toyota hamar felismerte a modell globális potenciálját, ezért Brazíliában megkezdte a Land Cruiser összeszerelését – ezzel a Toyota lett az első japán autógyártó, amely külföldön is gyártott járműveket. Az exportpiacok folyamatos bővítésének eredményeként a Land Cruiser az 1960-as évekre világszerte ismertté és népszerűvé vált.
Háromtagú modellcsalád
A Land Cruiser eredetileg a kemény munkagépnek számító Heavy Duty sorozatként kezdte pályafutását, ám 1967-ben megérkezett a tágasabb, luxuskivitelű Station Wagon sorozat is, amely a Range Roverrel konkurált.
1985-től pedig egy kisebb, általános felhasználásra szánt változat is csatlakozott, amelyet világszerte Prado néven ismernek.
Örökség
A Toyota Land Cruiser mára szimbólummá vált a megbízhatóság és a tartósság terén. Több mint 12 millió darabot értékesítettek világszerte, és jelenleg mintegy 170 országban elérhető.
Az újabb modellek, például a 250-es sorozat hibrid változata is bizonyítja, hogy a Land Cruiser folyamatosan alkalmazkodik a változó piaci igényekhez, miközben hű marad gyökereihez.
Fotó: Toyota