Miért pont olyan egy kombájn vagy traktor vezetőfülkéje, ahogyan kinéz? A 2017-es, hannoveri Agritechnica kiállítás jó alkalom volt arra, hogy áttekintsük a fejlesztési trendeket.
A munkakörnyezet megítélése tekintetében az első szempont a kilátási képesség. A fülke szélességét és mélységét az üvegfelületek segítségével növelték meg. Az 1980-as években bevezetett segédülés szintén hozzájárult az ilyen irányú elképzelésekhez. Ezek azonban csak kismértékű változást jelentettek ahhoz képest, amilyen fejlesztésekkel a tavalyi kiállításon találkozhattunk.
Nézzük az újdonságokat!
A megbízható, kompakt kamerák megjelenése megváltoztatta a monitoron megjeleníthető információk mennyiségét és minőségét. Egyetlen kijelzőn akár egy 360 fokos gyors körkép is elérhető a gépkapcsolatról.
Az interaktív monitorok fejlesztési területén is sok újdonsággal lehet találkozni. Az érintőképernyős kijelzők ma már általánosak, a gyártók számos új képességről (beleértve a kamera interfészt is) számoltak be.
Az idei Farm Progress Show alkalmával a New Holland például bemutatott egy koncepció traktort, amelyet egy olyan nagyképernyős monitorral szereltek fel, amin egyszerre három különböző képet lehetett látni. Az Agritechnica kiállításon több hasonló koncepciót – köztük a New Hollandét is – megtekinthettük, amelyeknél a monitoron a gép működési adatai jelentek meg számszerű vagy grafikus formában.
Viszlát, tükrök!
A másik érdekes terület a visszapillantó tükrök helyzete. Korábban akár 1,5-2,0 m oldaltávolságú tükröket is alkalmaztak, amelyek megfelelő képet mutattak, de nem sötétben vagy poros körülmények között. A tükrök helyett azonban jól elhelyezett külső kamerákkal és a fülkén belül megtalálható függőleges monitorral sokkal jobb eredményt lehet elérni.
Megjegyzendő, hogy a kamerák nemcsak nagyobb látószögűek, de éjszakai beállítással szebb képet is adnak, amely fontos az esti vagy hajnali munkáknál. Ez a megoldás a jövőben alapkövetelmény lehet az üzemeltetés területén.
Kormánykerék nélkül
Az Agritechnica kiállításon bemutatott fülkekoncepcióknál közös tervezési elképzelés volt, hogy maximalizálják a kilátást a haladás irányába is. Ezt a fejlesztők egy része a kormánykerék kiváltásával oldotta meg. A valóságban persze nem tűnik el a kormánykerék, mindössze a vezetőülés baloldali karfájára kerül, ezáltal növelve az előrelátási képességet.
A mai gépek kormányzása alapvetően megváltozott. A kormánykerék elforgatásakor egy elektromos impulzus kapcsolja a szivattyút, amely egy független a kormánymechanizmus által hajtja végre az elfordítást. Ha ez így van, akkor miért szükséges egy kormánykerék, amely a vezető előtt tornyosul?
Néhányan úgy gondolják, hogy a kormánykereket egy joystickkal kell helyettesíteni. Az Agritechica kiállításon bemutatott koncepciók másként képzelik el a megoldást, mégpedig úgy, hogy egy kisméretű kormánykereket helyeznek el a vezetőülés karfáján. Mivel az új gépek üzemelés közben szinte önkormányzóak, hála az automatikus kormányzási rendszereknek, ezért sokkal kevesebb beavatkozás szükséges, mint korábban.
Ha ezek az elképzelések valóra válnak, akkor az üzemeltetői gyakorlat is megváltozik, amelyre célszerű időben felkészülni.
Masszázs a traktorban
Az innovációk különböző forrásokból táplálkoznak. A Continental fülkoncepció a mérnöki gyakorlatból származik, és a cég elektronikai és egyéb üzemeltetési gyakorlatán alapul.
A Grammer Seats és a Bosch Electronics vezette konzorcium (Cab Concept Cluster) által bemutatott megoldás viszont különböző forrásokból származik, amelynek eredménye egy új, maximális kényelmet biztosító, még masszázsra is képes vezetőülés, valamint egy extra fényes LED világítás az éjszakai üzemeltetéshez.
A koncepciók létrehozásánál a „határ a csillagos ég” elképzelés érvényesül, de a kiállításon bemutatott gépeken a megvalósítható megoldásokat láthattuk. Ha majd az új fejlesztések piacra kerülnek, akkor kiderül, hogy a vad ötletekből mi válhat valósággá.
(Willie Vogt, Farm Industry News – Agrofórum Online)