A nitrát adatszolgáltatást 2018. március 31-ig kell teljesíteni. Ebben a NAK is segíti a gazdálkodókat egy online gazdálkodási naplóval.
A nitrátérzékeny területeken mezőgazdasági tevékenységet folytatóknak, valamint az ország egész területén a területi érzékenységtől függetlenül minden állattartónak, aki a magánszemély háztartási igényeit meghaladó mértékben állatot tart a naptári évre vonatkozóan (január 1. – december 31.) adatszolgáltatást megalapozó folyamatos nyilvántartást kell vezetnie a 9/2015. (III.13) FM rendelet mellékletében szereplő gazdálkodási naplóban, vagy annak adattartalmával megegyező egyéb nyilvántartásban. A gazdálkodási napló és kitöltési útmutatója elérhető a www.szechenyi2020. hu weboldalon a Vidékfejlesztési Program aloldalon. Továbbá a kamara is segíti a gazdálkodókat egy online gazdálkodási naplóval.
Javasolják a gazdálkodási napló vezetését, mivel ez a dokumentum más támogatási jogcímek, intézkedések (pl. Natura 2000 gyep, termeléshez kötött támogatás, VP AKG/ÖKO támogatás) esetén ezen nyomtatvány vezetése kötelező, illetve egyéb jogszabályi kötelezettség esetén is alkalmazható (pl. permetezési napló). Ezáltal tehát mentesül a párhuzamos nyilvántartás vezetése alól.
A gazdálkodási naplóban szereplő adatok alapján kell az előző évre, azaz a 2017 naptári évre vonatkozóan adatot szolgáltatni a fenti tevékenységet végzőknek 2018. január 1. és 2018. március 31. között.
Az adatszolgáltatást csak elektronikus úton lehet teljesíteni. A nyomtatvány elektronikus kitöltésének megkezdéséhez telepíteni szükséges a legfrissebb Java és ÁNYK általános nyomtatványkitöltő keretprogramot, melyek a NÉBIH honlapjáról is letölthetők, ugyanúgy, mint a nitrát adatszolgáltatás benyújtásához szükséges aktuális nyomtatvány.
Fontos, hogy az érintettek az aktuális nyomtatványt töltsék ki és küldjék be az ügyfélkapun, mert ennek hiányában a dokumentum nem érkezik meg a NÉBIH-hez. A beküldést követően három üzenetet érkezik az ügyfélkapus tárhelyre, melyből kettőt az ügyfélkapu küld, a harmadik dokumentum feladója a NÉBIH. Amennyiben a NÉBIH által küldött visszaigazolást nem kapja meg 24 órán belül, kérjük, jelezze ezt az akg@nebih.gov.hu email címre. Az első és a 3. igazolást szükséges megőrizni (javasoljuk áttöltésüket az ügyfélkapus tartós tárhelyre). Nagyobb gazdaságok esetében lehetőség van xml állomány feltöltésére. Ezt is kizárólag az ÁNYK keretprogramban tudják megtenni.
Az adatszolgáltatás minden fent említett gazdálkodónak teljesítenie kell még abban az esetben is, ha a trágyázásra vonatkozó sorok nulla értékkel szerepelnek, azaz a „0” adatszolgáltatást is szükséges. Az adatszolgáltatás benyújtásával kapcsolatosan falugazdászok/szaktanácsadók segítséget nyújtanak. Felhívják a figyelmet, hogy a megfelelő adatokkal kitöltött gazdálkodási napló hiányában a falugazdászok sem tudnak kellő segítséget nyújtani.