Élelmiszeripar

Jogszabály védi meg a valódi Trappista sajtot

Agrofórum Online

Október elején életbe lépett a 43/2025. (X. 2.) AM rendelet, amely átfogóan szabályozza a Trappista sajt készítését és forgalmazását. A jogszabály célja, hogy a vásárlók csak olyan terméket találjanak a hűtőpultban, amely valóban megfelel a hagyományos Trappista minőségnek.

A rendelet egyértelműen meghatározza a formai és érzékszervi jellemzőket, így kizárólag a korong alakú, meghatározott íz- és állagpontszámot elérő sajt nevezhető így. A döntés a hazai tejtermelők, sajtkészítők és fogyasztók közös érdekeit szolgálja, erősítve a magyar sajtpiac átláthatóságát.

Jogszabály rögzíti, mitől „igazi” a Trappista

A Magyar Élelmiszerkönyv módosítása pontosan leírja, milyen tulajdonságok alapján használható a Trappista elnevezés. A termék kizárólag korong formájú lehet, és csak akkor viselheti a nevet, ha érzékszervi pontszáma eléri a 11,2-t. A rendelet egyben az íz, az illat, az állag és a megjelenés minimumkövetelményeit is rögzíti.

Az Agrárminisztérium szerint a cél az, hogy a vásárlók ne találkozzanak a névvel visszaélő, gyenge minőségű importtermékekkel, amelyek korábban elárasztották a piacot.

A Trappista – továbbra is a legnépszerűbb magyar sajt

A Tej Terméktanács országos felmérése alapján a magyar fogyasztók 95%-a ismeri, és 82% legalább évente fogyasztja a Trappista sajtot. A hazai sajtgyártás éves volumene 92 ezer tonna, ebből mintegy 27 ezer tonna Trappista, amelynek több mint háromnegyedét belföldön értékesítik.

A magyar fogyasztók 82% legalább évente fogyasztja a Trappista sajtot

Eközben az importált sajt mennyisége 70 ezer tonna fölé nőtt, ebből mintegy 30 ezer tonna trappista típusú. A szabályozás így nemcsak a fogyasztókat védi, hanem a hazai gyártók versenyképességét is erősíti.

Minőségi kampány indul a magyar Trappistáért

A Tej Terméktanács, az Agrárminisztérium és az Agrármarketing Centrum közös kampányt indított „Trappista sajt – mindig hozza a formáját!” címmel. A cél a hazai eredetű, valódi Trappista népszerűsítése, és annak tudatosítása, hogy a magyar tejtermékek mögött garantált minőség és szigorú ellenőrzés áll.

A program része a „Sajtszív” védjegy, amely a magyar származású és ellenőrzött minőségű termékeket jelöli. A szakmai szervezetek szerint a jogszabályi háttér és a kommunikációs kampány együtt jelentős lépés a piaci tisztulás irányába.

Új korszak a sajtpiacon

A 43/2025. (X. 2.) AM rendelet nem csupán formai kérdés, hanem a fogyasztói bizalom újjáépítésének alapja. A vásárlók ezentúl biztosak lehetnek abban, hogy a Trappista név mögött valódi, meghatározott minőségű sajt áll. A szakértők szerint a változás hosszú távon a magyar tejtermelés és sajtfeldolgozás versenyképességét is javíthatja, és egyértelműbbé teheti a piaci megkülönböztetést a hazai és importtermékek között.

Képek: Pixabay.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Krémes és hazai: miért ígéretes a rozsital?

2025. október 3. 07:10

A növényi italok közt új versenyző lehet a rozsital: helyi alapanyag, alacsony vízigény, ígéretes íz– és környezeti profil.

Repedt tojás: megehetjük vagy kukába vele?

2025. szeptember 28. 11:10

A tört héjú tojás több baktérium számára nyitott kaput jelent – de nem mindig kell rögtön kidobni.

Mesterséges intelligencia segít fehérjét gyártani szemétből

2025. szeptember 25. 13:10

Hulladékból érték: fermentációval és AI segítségével készül a jövő fehérjeforrása.

Élelmiszerbotrány: 55 tonna mézet zárolt a Nébih

2025. szeptember 16. 11:10

Közel 55 tonna ismeretlen eredetű mézet vont ki a forgalomból a Nébih Budapesten. A készlet nem kerülhet kereskedelmi forgalomba.

Sajtbírálói képzés indul

2019. február 15. 13:34

A sajtbíráló képzés elsősorban a sajt világában jártas, sajtversenyeken bírálni vágyóknak ajánlott, akik a képzés keretében elméleti és gyakorlati ismeretekre tehetnek szert.

A védővámok ellenére is megéri sajtot exportálni az arab térségbe

2019. augusztus 16. 09:23

Különböző országokra szabott egyedi termékekkel lehet leginkább érvényesülni az arab országok tejtermékpiacán. Egy magyar cég tudott is élni a lehetőséggel. Ám ezen államok termelése is erősödik.

Őszi sült Camembert

2019. november 9. 09:15

Nem tudom Ti hogy vagytok vele, de én teljesen odavagyok az őszért. Szeretem a csípős reggeleket, a gyönyörű őszi napsütésben pompázó színes leveleket, a kora esti sétákat a naplementében, és még sorolhatnám.

A magyar sajtfogyasztóknál verhetetlen a trappista

2023. október 31. 09:10

Pár nappal ezelőtt egy norvég kékpenészes sajtot hirdetett ki a szakmai zsűri a világ legjobbikának az idei World Cheese Awards-on. Magyar sikerről is beszámolhatunk, hiszen a versenyről Szabolcs Elek (Breier Farm) két arannyal, több magyar kézműves sajtműhely pedig ezüst-, illetve bronzéremmel térhetett haza.