Élelmiszeripar

Jogszabály védi meg a valódi Trappista sajtot

Agrofórum Online

Október elején életbe lépett a 43/2025. (X. 2.) AM rendelet, amely átfogóan szabályozza a Trappista sajt készítését és forgalmazását. A jogszabály célja, hogy a vásárlók csak olyan terméket találjanak a hűtőpultban, amely valóban megfelel a hagyományos Trappista minőségnek.

A rendelet egyértelműen meghatározza a formai és érzékszervi jellemzőket, így kizárólag a korong alakú, meghatározott íz- és állagpontszámot elérő sajt nevezhető így. A döntés a hazai tejtermelők, sajtkészítők és fogyasztók közös érdekeit szolgálja, erősítve a magyar sajtpiac átláthatóságát.

Jogszabály rögzíti, mitől „igazi” a Trappista

A Magyar Élelmiszerkönyv módosítása pontosan leírja, milyen tulajdonságok alapján használható a Trappista elnevezés. A termék kizárólag korong formájú lehet, és csak akkor viselheti a nevet, ha érzékszervi pontszáma eléri a 11,2-t. A rendelet egyben az íz, az illat, az állag és a megjelenés minimumkövetelményeit is rögzíti.

Az Agrárminisztérium szerint a cél az, hogy a vásárlók ne találkozzanak a névvel visszaélő, gyenge minőségű importtermékekkel, amelyek korábban elárasztották a piacot.

A Trappista – továbbra is a legnépszerűbb magyar sajt

A Tej Terméktanács országos felmérése alapján a magyar fogyasztók 95%-a ismeri, és 82% legalább évente fogyasztja a Trappista sajtot. A hazai sajtgyártás éves volumene 92 ezer tonna, ebből mintegy 27 ezer tonna Trappista, amelynek több mint háromnegyedét belföldön értékesítik.

A magyar fogyasztók 82% legalább évente fogyasztja a Trappista sajtot

Eközben az importált sajt mennyisége 70 ezer tonna fölé nőtt, ebből mintegy 30 ezer tonna trappista típusú. A szabályozás így nemcsak a fogyasztókat védi, hanem a hazai gyártók versenyképességét is erősíti.

Minőségi kampány indul a magyar Trappistáért

A Tej Terméktanács, az Agrárminisztérium és az Agrármarketing Centrum közös kampányt indított „Trappista sajt – mindig hozza a formáját!” címmel. A cél a hazai eredetű, valódi Trappista népszerűsítése, és annak tudatosítása, hogy a magyar tejtermékek mögött garantált minőség és szigorú ellenőrzés áll.

A program része a „Sajtszív” védjegy, amely a magyar származású és ellenőrzött minőségű termékeket jelöli. A szakmai szervezetek szerint a jogszabályi háttér és a kommunikációs kampány együtt jelentős lépés a piaci tisztulás irányába.

Új korszak a sajtpiacon

A 43/2025. (X. 2.) AM rendelet nem csupán formai kérdés, hanem a fogyasztói bizalom újjáépítésének alapja. A vásárlók ezentúl biztosak lehetnek abban, hogy a Trappista név mögött valódi, meghatározott minőségű sajt áll. A szakértők szerint a változás hosszú távon a magyar tejtermelés és sajtfeldolgozás versenyképességét is javíthatja, és egyértelműbbé teheti a piaci megkülönböztetést a hazai és importtermékek között.

Képek: Pixabay.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Karácsonyi vásárok: nagy razzia indul

2025. november 28. 07:10

Az ünnepi időszak kiemelt ellenőrzései a higiéniai előírások betartását és a magyar családok egészségének védelmét szolgálják.

Rizikometer: az oldal, ami megmutatja, mit érdemes megennünk

2025. november 26. 08:10

A Nébih új felületet indított Rizikometer néven, ahol naprakész, hiteles élelmiszer-biztonsági hírek érhetők el egy helyen.

Öregszünk – de nem mindegy, hogyan! Az étrend dönt!

2025. november 25. 14:10

Az étrend meghatározza, hogyan öregszünk. A tudomány szerint bizonyos tápanyagok valóban lassíthatják az idő hatását. Az élelmiszeriparnak pedig ehhez kell igazodnia.

Mi jön a fehérje- és rostmánia után? Itt az új ételtrend

2025. november 16. 07:10

A fehérje és rost egy évig uralta a piacot, most viszont új összetevők és tudatosabb étrenddivat van kialakulóban.

Közel 11 milliárd forint támogatás jut a tejfeldolgozásra

2018. december 1. 17:07

Az Agrárminisztérium az ágazat versenyképességének növelése érdekében egy újabb, 50 milliárd forintos pályázatot írt ki az élelmiszeripar számára.

A németek a legnagyobb sajtexportőrök

2020. június 19. 11:33

A Vinepair sajtexportáló országokat összesítő listáján a franciák csupán harmadikok, az Egyesült Államok pedig hatodik. A listát nem más vezeti, mint Németország.

Sajt készült olyan fehérjékkel, amelyek az anyatej fontos összetevői is

2023. szeptember 17. 09:10

2014 novemberében nyílt meg az a Vászolyi Sajtmanufaktúra, amelynek munkáját, illetve sajtját immár másodjára ismertek el a Mondial du Fromage versenyen. Vagyis azon a versenyen, amelyet a sajtok Bocuse D’Or”-jakén tartunk számon.

Sajtos-paradicsomos napsugár

2019. szeptember 15. 04:39

Ez egy igazi vendégváró vagy éppen vendégmarasztaló fűszeres finomság, amit a napraforgómezők ihlettek.