A fenntarthatóság és környezetvédelem fogalmait eddig talán nem kapcsoltuk a mezőgazdasági traktorokhoz, de a Valtra újdonsága ebben is változást hoz.
A finn Valtra traktormárkát 1951-ben alapították (sokáig Valmet néven futott), és már a kezdetektől arra törekedett, hogy erőgépei jól használhatók, egyszerűen kezelhetők és strapabírók legyenek, hogy megfeleljenek a skandináv vidék jelentette kihívásoknak. Mostanában pedig olyan új szempontokat is behozott a traktorgyártásba, mint a fenntarthatóság és környezetvédelem.
Ez példázza az S sorozat is, amely a 280 és 425 LE közötti teljesítménytartományt foglalja magában. A szaksajtó ennek új darabjait máris a fenntarthatóság mintaképeinek tartja, és valóban számos olyan technikai innovációt tartalmaznak, amelyek hamarosan a tömeggyártásba is bekerülnek, vagyis a gazdák is megismerhetik azokat.
Az AGCO csoporthoz tartozó Valtra az S szériát 2023-ban dobta piacra, a gépek teljes egészében a finnországi Suolahtiban készülnek. Már maga a gyár is különleges, hiszen zéró károsanyag-kibocsátás mellett működik, az elektromos áramot például teljesen megújuló forrásokból fedezik. Mivel a felhasznált alapanyagok, komponensek fele Finnországból származik, így a közúti szállítás során sem keletkezik indokolatlanul sok szennyező anyag.
Ezt a hozzáállást ültették át a 6. generációs Valtra S traktorokba is. Az AGCO Power 84 LXTN motorok 200 kilométerről érkeznek a gyárba, és alkalmasak HVO (hidrogénezett növényi olaj) használatára is. Ezzel az üvegházhatású gázok kibocsátása akár 90 százalékkal alacsonyabb lehet a fosszilis üzemanyagokhoz képest. A gyárból az új traktorok a Neste MY megújuló dízellel gurulnak ki, ez is a környezet védelmét szolgálja. 2017 óta a Valtra 5 millió liter ilyen gázolajat használt fel, és ezzel 15 ezer tonna üvegházhatású gáz légkörbe jutását előzte meg.
Az S széria fülkéi olyan anyagokból készülnek, amelyek előállítása során szintén az alacsony szén-dioxid-kibocsátásra törekednek. Már azzal, hogy hidegen formázott acéllemezeket használnak, nagyjából 68 százalékkal képesek csökkenteni a CO₂-kibocsátást. A speciális reflektív üvegfelületek által a légkondicionáló (és ezáltal a traktor) fogyasztása is alacsonyabb.
Érdekes fejlesztések az okosabroncsok is, ezeket a finn Nokian Tyres a 2023-as hannoveri Agritechnica kiállításon mutatta be. A Soil King VF abroncsoknál 40 százalékkal alacsonyabb belső légnyomásnál a terhelhetőség ugyanaz marad, mint a standard abroncsok esetében, vagy azonos abroncsnyomás esetén a terhelhetőség akár 40 százalékkal nagyobb. Alapból terhelésérzékelőkkel is el vannak látva, ezáltal a kezelő mindig egyértelmű iránymutatást kap a javasolt guminyomással kapcsolatban. Az okosabroncsok 6 százalékkal növelik a területteljesítményt, 8 százalékkal csökkentik a fogyasztást talajművelés esetén, és 5 százalékkal a közúti haladás során.
Így teljesít a szántóföldön egy S szériás Valtra traktor: