A szaloncukor továbbra is a magyar karácsony egyik legfontosabb jelképe, még ha a fogyasztói elvárások látványosan változnak is. A hagyományos zselés és marcipános ízek mellett ma már egyre több különleges, prémium töltelékkel készült édesség kerül az ünnepi kínálatba.
A vásárlók tudatosabban választanak, és egyre inkább a minőséget, valamint az érdekes ízvilágot keresik. Közben a dráguló alapanyagok és a szezonális trendek is jelentősen alakítják a piacot.
Különleges ízek rohamozzák meg a karácsonyfa alját
A magyarok évente 3000-3500 tonna szaloncukrot vásárolnak, és bár a mennyiség stabil, a kereslet összetétele gyorsan változik. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Édességgyártók Szövetsége szerint a jó ár-érték arányú, minőségi alapanyagokból készült termékek iránti igény erősödik. A zselés továbbra is a legnépszerűbb, amelyet a kókuszos, marcipános, mogyorókrémes követ, de egyre nagyobb teret nyernek a speciális ízek.
A hagyomány mellől előretör a gasztro-kalandvágy
A klasszikus kínálat zsugorodik, miközben a különleges szaloncukrok választéka évről évre bővül. Az adventi vásárokban megjelentek a prémium gyümölcsös változatok: körte, áfonya, vörösboros szilva, valamint a pisztáciás, diós, tökmagkrémes töltelékek. A gyerekek kedvencei között továbbra is ott a robbanócukros, míg az újdonságok közül hódít az eperkrémes, málnás, mézeskalácsos és rum-kókuszos.
Külön kategóriát képviselnek az alkoholos édességek, amelyekből egyre szélesebb a választék: konyakmeggyes, körtepálinkás, tokaji aszús, ír krémlikőrös és brandys verziók is elérhetők. A tudatos vásárlók körében népszerű a diabetikus diókrémes és a különböző „mindenmentes” válogatás.
Árrobbanás: átléptük a lélektani határt
A kakaóbab és a cukor drágulása komoly nyomást helyezett a gyártókra. A prémium kategóriában több termék kilós ára meghaladta a 10 ezer forintot, míg a hagyományos szaloncukrok ára 2690 Ft/kg körül maradt. A középkategória (például a nutellás, zserbós, mangó-maracujás vagy túró-citromos) 5600-6200 Ft/kg között mozog.

A piacon jelen vannak magyar, lengyel, olasz és török gyártók termékei is, a díszcsomagolt bonbonos változatok pedig kifejezetten népszerűek. A vásárlók ma már nemcsak az árat nézik: egyre többen böngészik a címkén az allergéneket, az összetevőket, és célzottan keresik a minőségi csokoládét vagy a valódi gyümölcstartalmat.
Egyre korábban indul a karácsonyi roham
A szakemberek szerint a vásárlói érdeklődés már az adventi időszak előtt megugrik. A szaloncukor ma már nem kizárólag szezonális édesség: a boltokban és piacokon jóval hamarabb megjelenik, mint korábban. A kézműves és kisüzemi termékek iránti kereslet szintén növekszik, sok esetben ezek nem is kerülnek hagyományos kiskereskedelmi forgalomba, mégis gyorsan fogynak.
A trend tehát kettős: egyszerre éled újjá a nosztalgia és tör előre a kulináris újdonságok iránti vágy. A szaloncukor ma már nem pusztán a fa dísze, hanem az ünnepi gasztronómia egyik legdinamikusabban változó kategóriája.
Képek: Pixabay.