Képtelenség eldönteni, hogy őrült kalandba vagy jól átgondolt vállalkozásba fogott-e egy fiatal gazdalány Amerikában.
Az Egyesült Államok 106-szor nagyobb területen fekszik Magyarországnál, így az ottani léptékek és dimenziók sokszor felfoghatatlanok számunkra. A mezőgazdaság kapcsán is ugyanez a helyzet, a hazai viszonyokhoz képest az Egyesült Államok agráriumára elképesztő technikai fejlettség és specializálódás jellemző.
Nálunk lényegében elképzelhetetlen, hogy egy bérvállalkozó az egész szezont csupán betakarítással töltsön, ám az USA-ban ez bevett gyakorlatnak számít. Mivel az ország hatalmas kiterjedésű, az egyes zónákban eltérő időszakokban érnek be a termések, ezáltal az aratók megtehetik, hogy előre meghatározott rend szerint járják be a vidéket és végezzék el a szolgáltatásukat.
A fiatal Eleanor Gilbert épp csak lediplomázott, de már akkor tudta, hogy maga is nyakába veszi majd az országot, hogy segítséget nyújtson a rászoruló gazdáknak. Idén egy 3800 mérföldes (6000 kilométeres) betakarítási maratont teljesített az Egyesült Államokban, miután áprilisban csatlakozott a Paplow Harvesting and Trucking nevű vállalkozáshoz, amely – nem gyakori módon – nőket is szívesen alkalmaz a kombájnjain.
12 magyarországnyi terület
Az egyébként Angliában élő Eleanor Gilbert 8 hónapos szerződést kötött, és már akkor sejthette, hogy a vállalása rengeteg embert próbáló kihívást fog tartogatni. Iowából indultak el a konvojjal, hogy aztán Kansas, Montana, valamint Észak- és Dél-Dakota érintésével ismét visszatérjenek oda. Bár a felsorolás rövid, az említett államok összterülete meghaladja az 1,1 millió négyzetkilométert, ami 12 magyarországnyi területet jelent.
A lány az év kétharmadát tehát úton és munkában töltötte, a csapat 10 kombájnjának egyikét bízták rá. A szezon alatt 1000 üzemórát teljesített a betakarítógéppel, és ezalatt 51 ezer hektárnyi területről vágta le a termést. Nem sok előzetes tapasztalata volt, mégis rögtön rábízták, hogy a központból vigye el a 13,7 méteres adaptert 1100 kilométerrel odébb, a kansasi aratás helyszínére, és gond nélkül teljesítette is a feladatot.
Az út két napig tartott, és végtelennek tűnő autópályákon haladt. Olyan meleg volt, hogy folyton attól félt, szétrobbannak a szállító teherautó abroncsai. A sikeres úttól megjött az önbizalma, és értékes tagja lett a betakarító csapatnak. A munkanapok általában reggel fél 8-kor kezdődtek, és egészen éjfélig tartottak. A csúcsszezonban 100 órás munkaheteket teljesítettek, ami háromszor-négyszer intenzívebb volt egy átlagos brit aratási szezonnál.
Így telt egy átlagos munkanap: