Minden traktorukat körültekintően választják ki, az utóbbi években már visszavásárlási garanciát is kérnek a forgalmazóktól. Figyelembe veszik a fogyasztást, a várható szervizköltségeket, és a háttértámogatást is. Ennek köszönhetően a Hajdú-Bihar megyei Tedej Zrt.-nél dolgozó FENDT traktorokra nemcsak a hajdúnánási vállalat, hanem az AXIÁL Kft. is büszke lehet. A hat darab 720-as és a 933-as erőgépet a kukoricavetés kezdetén Rákóczi András vezérigazgató-helyettes mutatta be.
A Tedej Zrt. neve nem ismeretlen a mezőgazdaságban, beszélgetésünk elején mégis egy rövid cégbemutatást szeretnék kérni.
Vállalatcsoportunk fő profilja hagyományosan az állattenyésztés. Ezen belül a tejtermelés, a húsmarhatartás, sertéstenyésztés, valamint a baromfitenyésztés a kiemelkedő. 7000 hektáron folyik növénytermesztés, aminek elsődleges célja az állattenyésztés kiszolgálása. Ezen kívül meg kell említenem, hogy egy 126 hektáros kertészettel is rendelkezünk. Ez túlnyomó részt alma és meggy, ami mellett van szilva és cseresznye. Saját takarmánykeverőkkel dolgozunk, de a cégen belül működik gépesítési, építési és szállítási ágazat is, tehát elmondhatjuk, hogy próbáljuk magunkat minél jobban kiszolgálni.
Beszélgetésünk középpontjában a FENDT traktorok 720-as szériája áll, amiből hat darab is dolgozik a környékbeli földeken. Ezek a 200 lóerő teljesítményű gépek pedig közvetlenül a növénytermesztési ágazatot segítik.
Így igaz, hiszen van 5000 hektár szántónk, valamint nagy mennyiségben legelőnk, gyepünk, rétünk, ahol a tömegtakarmányt termeljük meg. A fő kultúránk a takarmánykukorica és a silókukorica, valamint a búza, az árpa, de nagy területen termelünk lucernát is. Mindezek mellett további takarmánynövényekkel is foglalkozunk, például rozzsal, olaszperjével, és a szója is helyet kap a vetésszerkezetben. A sorból persze a napraforgó sem maradhat ki. Ki kell továbbá emeljem, hogy nagy területen őszi kalászos és kukorica vetőmag-előállítással is foglalkozunk.
Ennyi feladat ellátásához nagyon sok megbízható gépre van szükség.
Ha a traktorokat nézzük, akkor csak a növénytermesztésben van öt darab 300 lóerő teljesítmény feletti erőgépünk, 200-300 lóerő tartományban tizenöt, amiből hat darab FENDT 720 típusú. A 100 lóerő teljesítménykategóriában mintegy tucat traktorunk dolgozik. De rendelkezünk saját silózókkal, teherautókkal, a munkagépekről pedig nem is beszéltünk még.
Ha már szóba is kerültek, akkor térjünk át az Axiál Kft.-től vásárolt FENDT traktorokra. Ahogy említetted, hat darab 720-as és egy nagyobb, 300 lóerő teljesítményű 933-as dolgozik a vállalatnál. Hogyan esett erre a márkára a választás?
A FENDT 720-as erőgépeket 2014-ben egy állattenyésztési pályázat segítségével vásároltuk meg. Természetesen végignéztük a traktorkínálatot, majd ezekből négyet konkrétan ki is próbáltunk a szántóföldön, valamint szállítás során. Számos szempont mellett a fogyasztás volt is az egyik vizsgált tényező volt. Végül a szervizháttér és az ár-érték arány figyelembe vételével a FENDT mellett döntöttünk. Az elmúlt öt évet vizsgálva úgy látom, hogy jó döntést hoztunk, gépenként több mint 10.000 üzemórát dolgoztunk már ezekkel a traktorokkal. Olyan univerzális traktort sikerült beszereznünk, ami megállja a helyét a szántóföldön, de a szállítási feladatok során is. Az általunk korábban használt gépekhez képest pedig a fogyasztásuk is meglepően jó.
Ez mit jelent számszerűsítve néhány fontosabb munkaművelet esetében?
A gépek szántásban, ötfejes váltvaforgató ekével 19-21 liter/hektáros fogyasztással dolgoznak talajtól függően, míg a szállítás során nagyjából 15 liter gázolajat használunk el üzemóránként.
Milyen feladatokat látnak el ezek a traktorok, és milyen műszaki tulajdonságokkal rendelkeznek?
Ezek mindegyike 200 lóerő teljesítményű traktor, méghozzá igencsak vegyes konstrukcióval. A szállítási ágazatban használt gépek egy kicsit egyszerűbb kivitelűek, de van például fronthidraulikával, TLT meghajtással szerelt FENDT is, amivel kaszálunk. Fontos ugyanakkor, hogy ha nincsen logisztikai feladat, akkor az összes traktor a földeken dolgozik, például egy őszi szántás idején, amiből következik, hogy az ehhez szükséges alapvető opciók sehonnan sem hiányozhatnak. Gondolok itt a navigációra, az automata vezérlésre. Ezek nélkül ma már nem megy, szerintünk minden traktornak tudnia kell a 3-4 centiméteres pontosságot. Emellett a traktorok fokozatmentes váltóval szereltek, a tágas, kényelmes kabin pedig a gépkezelők munkakörülményeit javítják jelentősen.
Említetted, hogy 5 év, traktoronként több mint 10 000 üzemóra van már mögöttetek. Ez idő alatt voltak komolyabb műszaki problémák?
Egy esetet leszámítva nem volt nagyobb gondunk 2014 óta. A szervizelés és a karbantartás rendszeres, ami mindig meghozza az eredményét. Az egyik gépnél viszont előjött egy nagyobb motorhiba, amit rugalmasan kezelt az AXIÁL Kft., és találtunk rá megfelelő megoldást. Így ezt is pozitívan tudom értékelni, hiszen ilyen probléma bármikor, bármilyen géppel megeshet, az viszont nem mindegy, hogy azt miként oldják meg nekünk. Egyébként pedig nem tudnék mondani tipikus FENDT betegséget. Nincsenek olyan gondok, amik általánosak, például, hogy valamennyi üzemóra után kiesik a váltó, vagy cserélni kell egy adott alkatrészt. Megbízhatók, jól működnek, lehet rájuk számítani. Mondom ezt úgy, hogy mi tényleg nagyon komolyan kihasználjuk ezeket a gépeket, egy évben 2.000 üzemórával kell számolni.
Úgy hiszem, nincs ez másképp a nagy, 300 lóerő teljesítményű FENDT 933-as traktorral sem. A választásnál számított, hogy a 720-asok hogyan teljesítenek?
Természetesen igen, és az a szubjektív szempont is, hogy milyen a gépek kiszolgálása. Amikor traktort választ az ember, nagyon fontos, hogy milyen a leendő vagy a már meglévő partner, hogyan tud segíteni az üzemeltetésben. Az AXIÁL Kft.-vel már régi a kapcsolatunk, és ebből a szempontból egyértelműen az egyik legjobb cég az országban. Precízek, pontosak, betartják a határidőket, ugyanakkor rugalmasak. A szerviz időpontját például nemcsak egy adott napra tudjuk megbeszélni, hanem órára pontosan is. Ha például tudom, hogy 11 órára érkezik be a traktor, és délre mossuk el, akkor ehhez igazodva jönnek a szervizesek.
Akkor ennyire egyszerű és egyértelmű volt a gépválasztás a 300 lóerős teljesítménykategóriában?
A közelmúltban volt a cégünknél egy komolyabb irányváltás, ami a 720-as FENDT-ek idején még nem működött, a 933-as esetében viszont már igen. Meghatároztuk, hogy nagyjából hány üzemóra az, ami alatt komolyabb szervizelési költség nélkül lehet használni a gépeket. Ezt 300 lóerő teljesítménykategóriánál 6000 üzemórában határoztuk meg, ami nálunk három év. Erre kértünk egy visszavásárlási garanciát. Ekkor le akarjuk cserélni a gépeket, mert bármilyen traktort is választ az ember, ezt követően biztosan lesz egy jelentősebb javítási költség, amit mi már nem szeretnénk bevállalni. Éppen ezért megversenyeztettük az összes, piacon meghatározó, 300 lóerő teljesítmény feletti traktort. Nyolc erőgép esetében néztük meg a beszerzési árat, a visszavásárlási árat, 6000 üzemóráig lekértük az összes szervizköltséget, és erre az időtartamra rendeltünk egy kiterjesztett gyári garanciát is. Mindezek mellett megpróbáltuk meghatározni az üzemanyag-fogyasztást is, ami nyilván csak „szakirodalmi” adatokon alapján történhetett. Ez ugyanis területenként változik. Mindent összevetve egy órára visszabonthattuk, hogy az adott traktornak munkaerő nélkül mennyibe kerül az üzemeltetése. Végül két márka bizonyult versenytársnak, ami az érdekesség, hogy a két legdrágább beszerzési értékű.
Pedig úgy tűnt, hogy a vételár hangsúlyos volt a választás közben…
Így igaz, de a visszavásárlási garancia sok mindent befolyásolt. A többi gép esetében ugyanis egy kisebb vételár mellett 40 százalékot adtak meg, míg a két versenyben maradt eszköznél ez 65 százalék volt. Nem nehéz kiszámolni, hogy a nagyobb összegből a nagyobb százalékos arány magasabb visszavásárlási árat eredményez, ami rögtön kompenzált.
Mik az eddigi tapasztalatok a 933-as FENDT traktorral?
Nagyjából egy éve használjuk, most éppen a magágy-előkészítésnél. Sokat vagyok kint, ültem benne, és a gépkezelő kolléga is dicséri. De egy új traktornál ez nem meglepő, az igazi tapasztalatokról majd 4-5.000 üzemóra után tudok nyilatkozni. Eddig viszont semmi probléma nem volt a traktorral, pedig nagyon kihasználjuk. Az ekétől a mélylazítón át a bálázóig mindent húz, még egy speciális takarmánybetakarítót is rá fogunk csatolni.
Ha már a gépkezelő szóba került, akkor nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy ezekhez a csúcskategóriás gépekhez megfelelően képzett szakemberek is kellenek. Az AXIÁL Kft. ebben is segítséget nyújt?
Rendszeresen részt veszünk a cég hivatalos képzésein, ami mellett minden traktortípusra és munkaeszközre speciális oktatásokat is szervezünk a telephelyünkön. Ebben van elmélet és gyakorlat, illetve ragaszkodunk ahhoz, hogy a kollégáinkat egy-egy ilyen alkalom végén le is vizsgáztassák. Fontos, hogy legyen gyakorlati haszna az oktatásoknak. Úgy gondolom, hogy ez minkét fél számára jó, ha ugyanis a mi embereinket az alapvető dolgokra megtanítják, akkor nem kell folyton minden apróságért eljönni hozzánk. Nekünk kevesebbet áll a gépünk, nekik pedig nincsenek annyira leterhelve a szervizeseik. A szakképzett munkaerő egyébként a következő évek egyik legfontosabb tényezője lesz, amire mi is készülünk, ezért vagyunk folyamatos kapcsolatban a tiszavasvári és a hajdúböszörményi szakiskolákkal. Próbálunk felkészülni a jövő kihívásaira.