A műtrágya árának emelkedésénél egy rosszabb dolog van, bár kevésbé nyilvánvaló, nevezetesen, ha nem hasznosul. Igen-igen tudjuk, a granulált műtrágya ameddig nem kap nedvességet, nem válik felvehetővé, ezért áll át egyre több gazdaság folyadék műtrágyákra.
De mi van akkor, ha azt mondom, a folyadék műtrágya viszont el tud párologni?! Akkor aztán nem később, hanem sohasem fog hasznosulni – a dráguló műtrágya.
Állományba jellemzően 150-200 L/ha folyadékot juttatunk ki. Egy 0,75 m-es sor egy hektárnyi hossza 13.333m. Ha soronként egy fúvókát használunk, az 0,015 liter. Emberi léptékkel az kevesebb, mint egy jó feles egy méteren szétlocsolva. Ha belegondolunk, hogy késő tavasszal nem ritka a 30 fokos levegő, a növényállomány még nem árnyékolja a talajt, így az is meleg, nem nehéz belátni, hogy a felszín közelébe kijuttatott folyadékműtrágya nagyon könnyen elpárologhat.
Nem kell kitalálni a sajtban a lyukat, a megoldás egyszerű, a talaj mélyebb rétegei hűvösebbek, jó eséllyel még nyirkosak, a felszín közeli kijuttatás helyett a cél 8-10 cm legyen tapasztalatok szerint.
A kultivátorok kapájának hátuljával az lesz a probléma, hogy kapálni sekélyen kell, mert amit megbolygatunk réteget az kiszárad, viszont később ez lesz a nedvességstabil takaró. Szóval ha mélyen kapálunk vizet vesztünk, ha sekélyen műtrágyát.
Erre találták ki az injektort.
A folyadékot egy csoroszlya mögött kell a talajba juttatni, majd lehetőség szerint a barázdáját betakarni. Ha mindezt mulcsos technológiával szeretnénk használni, ajánlatot tárcsás csoroszlyát használni, különben eldugul.
Vegyük még a kijuttatás követelményei közé az útarányos adagolást, mert egy egyszerű, ki bekapcsolható kijuttatóval nagyon ügyesnek kell lenni, hogy 10% -os hibahatáron belül juttassunk ki, az pedig a mai műtrágya árak mellett jelentős tétel.
Eddig az elmélet néztük, most jöjjön, hogy hogyan is néz ki egy Busás megoldás. Négy éve engedtünk a nyomásnak és elkezdtünk tárcsás csoroszlyás injektort fejleszteni. Nem mi találtuk ki a szerszámot, viszont a helyi igényekhez nem volt megoldás.
Először megpróbáltuk a kultivátorral összeépíteni, de gyorsan be kellett látnunk, hogy ha 80 cm-t hátrébb toljuk a kultivátort, nagyságrendekkel nehezebb vele dolgozni. Minden kormánymozdulat egy galibát okoz hátul. (nem ennek a cikknek a témája, de még így is csak olyan messze volt a kultivátorunk, mint az átlagos versenytársaink alap gépe, furcsának azért volt furcsa vezetni, mert hozzászoktunk a jóhoz a Busa kultivátorokkal). Szóval az első injektor generációja egy olyan vázat kapott amit, ha akarunk szólóban hátul függesztve húzunk, de ha kapálnánk is egyszerre, át lehet szerelni frontra, tartály hátul a kultivátoron és tökéletesen tudunk dolgozni.
Egyre több megkeresést kaptunk egyre több variációra, legyen soronként két injektor, legyen 70 cm -es sor, legyen 76,2 cm -es, legyen 45 cm -es.
Így történt, hogy terveztünk egy vázat, amin majdnem bármit lehet.
Oda rakja a felhasználó az injektort, ahova akarja. Ha tetszik egyenlő távolságonként alap trágyázni is lehet vele.
A másik igény, ha már szólóban nagyon gyorsan lehet haladni, juttassuk ki a tápanyagot két részben, a másodikat nagy állományban. Aki kultivátorozott már nagy növényben tudja, hogy az elsődleges ellenség a függesztőkar. Ha alacsonyan van a bekötési pont a két függesztő két sort végig kitör.
Ha magasan van a függesztő, akkor a sorban kisebb a baj, viszont fordulóban nem lehet kiemelni a gépet, ott lesz nagy a kár. Mivel ez így szabvány, egyedi megoldás kellett.
Emelje ki magát a gép!
A traktor függesztőkarjai minimálisan emelnek, a gép saját kiemelője vált szállítási helyzetbe, így a Busa injektora sem sorban, sem a fordulóban nem töri a nagy növényeket sem.
Jelenleg a Busa injektorválasztéka a következő: a váz szimpla vagy iker gerendellyel, 4,5m (6sor) 5,7m (8sor) 8,2m (12sor) vázszélesség. Tartály egy vagy két 660 vagy 1100 literes. Rugózott tárcsás injektor igény szerinti számban. Szivattyú kardánra tűzhető membrán vagy görgős többféle méretben, esetleg elektromos, vagy hidromotors kivitel. Minden kivitelhez széles tartományú fúvókát használunk, a gépeket vizuális átfolyásjelzővel szereljük, a kijuttatás pontosságát GPS alapú sebességjelt használó vezérlő biztosítja.