Életmód, gasztronómia

Az UHT tej és a tejföl a sikertermék a járvány idején

KNK PR&Média

Kirívó keresleti hullámzással, nem várt piaci átrendeződéssel és néhány meglepően kedvező fejleménnyel szembesültek a hazai tejipari cégek a járvány kezdete óta. A felhalmozó vásárlásokban az UHT tej és a tejföl volt a sztár. A házhozszállításra átálló éttermek pedig sajtból rendeltek többet a pizzákhoz.

A leginkább megdöbbentő változás a járványhelyzet kapcsán a kirívó keresleti hullámzás volt – mondta el Dobrovoczky István, az Alföldi Tej Kft. kereskedelmi igazgatója. „A tavaly márciusi helyzetben a fogyasztók emlékezetes felvásárlási lázat éltek meg, ezért a kereskedők is gyakorlatilag azt kérték tőlünk, hogy annyit szállítsunk, amennyit csak tudunk. Az igények a korábbiakhoz képest nagyjából 50-60 százalékkal nőttek, amelyet nem is lehetett egyik napról a másikra kielégíteni. Márciustól nagyjából egyharmadával több terméket értékesítettünk, mint a korábbi hónapokban.”

Ekkortájt a lezárások és a járvány terjedésének hírére sokan maradtak otthon, elkezdtek főzni, és számos vásárló vésztartalékot is képezett élelmiszerekből. Ennek megfelelően az alapvető tejtermékek, így például az UHT-tej és a tejföl fogyott legjobban a járvány miatt, míg a Horeca-szektor, vagyis az éttermek, hotelek, vendéglátóegységek kényszerű bezárása miatt az általuk keresett termékekre lényegesen kisebb volt az igény – tette hozzá Dobrovoczky István.

Nehéz alkalmazkodni

A nagybevásárlások után persze gyorsan visszaesett a kereslet. Májusban és júniusban, mikor a bespájzolt termékeket fogyasztották el a vásárlók, jelentősen megcsappant az igény a tejtermékekre. „Ezekhez a kilengésekhez nagyon nehéz volt alkalmazkodni, hiszen a tehénnek nem lehet azt mondani, hogy hirtelen adjon másfélszer több tejet, és azt sem, hogy aztán már csak feleannyit, mint egy átlagos napon” – érzékeltette a helyzetet a kereskedelmi igazgató.

Dobrovoczky István szerint összességében, éves szinten nem változott meg a tejtermékek értékesítési volumene, még ha szezonálisan és az egyes termékkategóriákat tekintve voltak is nagy hullámzások. Bár a helyzet mára normalizálódni látszik, bizonyos kedvező és kedvezőtlen trendek is kialakultak.

„A vásárlók tudatosan keresték a magyar termékeket, a bajban felismerték, hogy a magyar áru választása komoly támogatást jelent a hazai élelmiszer- és azon belül a tejfeldolgozóknak. Az Alföldi Tej ezért is csatlakozott az elsők között a #veddahazait akcióhoz, amelynek azóta is aktív támogatója.

A gazdasági válság hatására ugyanakkor a fogyasztók a korábbiaknál is árérzékenyebbek lettek, ami komoly árversenyt hozott, és így erős nyomást fejt ki a magyar tejfeldolgozókra is. Ez érezhető a szokatlanul kemény kereskedelmi ártárgyalásokban is. Mindez azért is okoz komoly nehézséget a tejtermelőknek és feldolgozóknak, mert a költségeik, így például a csomagolóanyag, az energia, a takarmány ára jelentősen nőtt, és nem tesz jót a forint euróval szembeni gyengülése sem” – tette hozzá a kereskedelmi igazgató.

A házhozszállítás segített

Hasonló éves eredményekről beszélt a #veddahazait kampányhoz ugyancsak csatlakozó másik tejipari cég is. „Meglepő módon az eredményességünket a vártnál kisebb mértékben befolyásolta a járványhelyzet, amelynek az okai is érdekesek” – mondta el ifj. Rohony Miklós.

A Szarvasi Mozzarella Kft. marketing- és exportvezetője kifejtette: annak ellenére, hogy a cég termékeinek közel felét hagyományosan a Horeca-szektorban értékesíti, és csupán a másik felét a kiskereskedelemben, egy a járvány okozta folyamat ellensúlyozta a kiesést.

„A Horeca-szektorban természetesen nagy gondok vannak, ami kihatott a forgalmunkra a március óta eltelt időszakban. Az általunk gyártott termékek olasz típusú sajtok, melynek egyik típusa a pizzára kerülő mozzarella. Azt tapasztaltuk, hogy a bajba került vendéglátóhelyek, éttermek a további működés biztosítása érdekében sok esetben átálltak a házhozszállításra. Népszerű lett a pizzarendelés is a lakosság körében, ez pedig olyan keresletet teremtett a termékeink iránt, ami részben képes volt kompenzálni a más partnerek esetében elszenvedett veszteségeinket.”

ifj. Rohony Miklós

A Szarvasi Mozzarella esetében az is nagy előny volt, hogy a cég teljes egészében magyar, és házon belül oldja meg a logisztikai, szállítási feladatokat is, valamint saját képviselői hálózata van. „Mindennapos, közvetlen kapcsolatban vagyunk a partnereinkkel, így minden felmerülő problémájukra igyekeztünk azonnal jó megoldást találni.” Ez az itthoni beágyazottság, a rálátás a folyamatokra nagy segítség volt abban, hogy a cég jól tudja venni a hirtelen elé került akadályokat.

Ifj. Rohony Miklós szerint azok az éttermek, amelyek a járványhelyzet okozta kényszerűség miatt belefogtak az ételkiszállításba, kompenzálni tudták a lezárások miatt keletkezett veszteségeiket, vagy annak egy részét. A pandémia teljes elmúltával várhatóan megtartják ezt a tevékenységüket, hiszen ez már működik, további befektetést nem igényel. Éppen ezért a hagyományosan nagy ételkiszállító cégeknek sok kisebb versenytárssal kell szembenézniük a jövőben, ez pedig tartósan befolyásolja majd az üzleti környezetet” – vélekedett a Szarvasi Mozzarella marketing- és exportvezetője.

Benedek Eszter

Benedek Eszter, a “Vedd a hazait! Védd a hazait!” akciót már közvetlenül a járvány kirobbanása után elindító Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője azt tapasztalta, hogy a korábbinál sokkal több hazai gyártónak vált fontossá a terméke magyar eredetének megmutatása. Ennek eredményeként tudott a Magyar Termék a gyártókkal összefogva olyan népszerűsítő akciót megvalósítani, amire korábban még nem volt példa.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A csipkebogyó így őrzi meg erejét: szüret és feldolgozás szabályai

2025. szeptember 6. 14:10

A csipkebogyó gazdag C-vitamin-tartalma miatt értékes gyógynövény. A megfelelő időben szedve és feldolgozva egész télen kincset ér.

Házias ízek, illatok, hagyományok – ilyen a Nyitott Porták varázsa

2025. szeptember 1. 08:10

Egy nap alatt bejárni Szatmár-Bereget? A Nyitott Porták rendezvényen szarvasmarhától a kötött tésztáig, lekvárfőzéstől a házi süteményekig mindent átéltem.

Tiszta fejjel a pálinkáról: mitől igazi a hungarikum? + videó

2025. augusztus 26. 16:10

Csak hazai gyümölcsből, szigorú szabályok mentén: Barabás Attila nagymester lerántja a leplet a pálinkáról keringő tévhitekről.

Házilag készített körömvirágkenőcs: recept!

2025. augusztus 24. 16:10

Természetes sebgyógyító és bőrápoló: készítsen otthon körömvirágkenőcsöt, amely megnyugtatja, regenerálja és védi bőrét!

Változások a tejpiaci jelentéstétellel kapcsolatban

2020. április 20. 09:17

A Nébih tájékoztatja az érintetteket, hogy az Agrárminisztérium a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács kérelmére elrendelte a tejpiaci jelentéstételi kötelezettség meghosszabbítását 2023. február 28-ig.

Megszűnik az élelmiszerár-stop, az érintett termékek gyors drágulása várható

2023. július 3. 11:54

A Magyarországon bizonyos alapvető élelmiszerek esetében 2022 elején bevezetett árstop kivezetésére 2023. augusztus 1-jén kerül sor. Vajon mire számíthatnak a vásárlók az érintett termékek kapcsán?

Fontos magyar fejlesztés a bélgyulladások, cukorbetegség megelőzésére

2024. március 31. 10:10

A 32. Magyar Innovációs Nagydíj bíráló bizottsága sikeres innovációnak minősítette a MATE égisze alá tartozó Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft. fejlesztését.

Az önköltséget is alig fedezi a nyerstej ára

2019. július 16. 08:13

A hazai nyerstej felvásárlási átlagára 2017 januárja óta, mintegy 29 hónapja a 91-101 Ft/kg-os sávban mozog.