Agrárgazdaság

Gázolajos rémálom: fogytán az AdBlue-adalék Európában

Agrofórum Online

Hatalmas probléma elébe néznek a dízelautók, korszerű dízel erőgépek, tehergépkocsik tulajdonosai, ugyanis Európában rövidesen elfogyhat az AdBlue-adalék. A gyártók a drága földgáz miatt vagy korlátozták a termelést és nem fogadnak új megrendeléseket, vagy már le is állították a gyártást.

Aki úgy érezte, hogy az autóipar legnagyobb problémája a félvezetők hiánya, és hogy nem történhet rosszabb annál, mint hogy az új autóra már gyakran egy évig is várni kell, az nagyot tévedett. Az aktuális probléma leginkább a dízelautók tulajdonosait érinti: Európában fogytán vannak az AdBlue-készletek, az adalék gyártását pedig jóformán leállították.

Lehet, hogy kevesen tudják, az AdBlue legnagyobb termelője Európában a felvidéki, vágsellyei Duslo, amely ugyancsak kénytelen korlátozni a gyártást – írja a szlovákiai ujszo.com.

Múlt héten derült ki váratlanul, hogy a rendkívül magas földgázárak miatt nem fogadnak több megrendelést a vágsellyei Duslo vegyi üzemben. Ez a dél-szlovákiai cég az ország egyik legnagyobb földgázfogyasztója. A probléma súlyát Richard Sulík szlovák gazdasági miniszter is vázolta, jelezve, a Duslo leállítása Európa-szerte gondot okozhat. „A Duslo az AdBlue legnagyobb előállítója Európában. A második legnagyobb Németországban már elkezdte korlátozni a gyártást, a harmadik legnagyobb Lengyelországban pedig ugyancsak leállította a gyártást” – tette hozzá a miniszter, aki szerint az adalék készleteivel a következő hetekben valóban hatalmas problémák lehetnek. Sulík szerint az sem kizárt, hogy az állam közbelép, és megtiltja az AdBlue exportját.

Mire kell az AdBlue?

Az adalék egyik legfontosabb szerepe az, hogy csökkentse a legmodernebb dízelmotorok károsanyag-kibocsátását. Az AdBlue-t az Euro 5 és ettől magasabb szabványnak megfelelő dízelmotorokban használják. Az AdBlue folyadék egy úgynevezett szelektív katalitikus reakció során ammóniává alakulva szinte teljes mértékben vízgőzzé és ártalmatlan nitrogénné formálja a kipufogógázban található ártalmas nitrogén-oxidot. Azok az erőforrások, amelyek AdBlue-t használnak, az adalék nélkül nem működhetnek.

„Ha ez a folyadék nem lesz, akkor valószínűsíthető, hogy minden Euro 5 és ettől magasabb besorolású motor, amelynek működéséhez szükséges az Ad-Blue, leáll” – tájékoztatott a Duslo vezérigazgatója, Petr Bláha azzal, hogy a probléma nemcsak a személyautókat, hanem a teherautókat, erőgépeket és autóbuszokat is érinti. Elmondása szerint a gyártást az üzemben egyelőre nem állították le, de új rendeléseket már nem fogadnak.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

40 milliós támogatást kapnának a fiatal gazdák, de máris óriási a felzúdulás

2025. október 31. 13:10

A fiatal gazdákat akarja helyzetbe hozni az Európai Unió az új Közös Agrárpolitika (KAP) révén, de ezt a „régi motorosok” nem nézik jó szemmel.

Putyin elnök kiadta a kemény parancsot, de ebbe beleroppan az orosz mezőgazdaság

2025. október 29. 16:10

Hogyan hat az évek óta tartó háború az orosz mezőgazdaságra? A szektor nem olyan rendíthetetlen, amilyennek mutatni akarják.

Ez vár ránk a mostani télen, a februárt megkeserülhetjük

2025. október 27. 16:10

Milyen lesz az idei tél? Ez a kérdés a gazdákat érdekli talán a legjobban Magyarországon, és most adunk a találgatáshoz némi kapaszkodót.

Beszakadt a búza ára, durva lépésre szánták el magukat a gazdák, óriási vita robbant ki

2025. október 27. 13:10

Aszály, erdőtüzek, extrém mértékű csapadék – idén is bőven sújtották természeti csapások az európai gazdákat. Akik közül néhányan most drasztikus lépésre vállalkoztak.

70–80 forinttal lehet drágább az üzemanyag fél év múlva

2023. július 5. 08:57

A még mindig magas infláció, valamint a jövedéki adóemelés miatt 2024 elején alighanem bőven 600 forint fölötti üzemanyagárakkal találkozhatnak a magyar autósok a töltőállomásokon.

Magasabb jövedéki adó visszatérítés jár a gázolaj után

2024. május 12. 10:10

A korábbi szabályozás szerint a mezőgazdaságban felhasznált gázolaj után megfizetett adónak a világpiaci ártól függően eddig 86, illetve 87 százaléka volt visszaigényelhető.

Tudjuk, hogyan alakulhatnak az üzemanyagárak az év végéig

2023. november 25. 07:10

Januártól biztosan 40 forint körüli összeggel nő az üzemanyagok literenkénti ára Magyarországon a jövedéki adó kötelező emelése miatt – de addig vajon mivel kell számolnunk?

- 10 Ft: ennyivel lesz olcsóbb péntektől az üzemanyag

2019. január 3. 13:39

A Mol bruttó 10-10 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken - értesült piaci forrásokból az MTI.