Az elektromos autók új gyártói egyre magasabb tőzsdei minősítést kapnak az Egyesült Államokban. Folytatódik a felhajtás a Tesla üldözők környékén: a kaliforniai Rivian elektromos pickup-gyártó tőzsdére is lépett. Az elsődleges részvénykibocsátással, azaz IPO-val a Rivian, amelyben az Amazon 20, a Ford pedig 5 százalékos részesedéssel rendelkezik, több mint nyolcmilliárd dollárt keresett.
Mi áll a rekordértékelés mögött? Egyre több befektető hisz az autóipar elektromos jövőjében, és keresnek hasonló papírt a Tesla részvényeinek mesés emelkedése után. Emellett a befektetők általában véve is egyre nagyobb figyelmet fordítanak befektetéseik fenntarthatóságára.
Elon Musk, a Tesla főnöke azonban figyelmezteti a versenytársakat: „Remélem, hogy nagy a fájdalomtűrő képességük”. A termelés beindítása, az ellátási láncok, a logisztika és a szolgáltatások elsajátítása „a sebek világa”. Nézzük, mit tud a négy fő rivális.
A Rivian, az új üldözőnek számít, az alapító Robert Scaringe kezdetben sportkocsikat és személygépkocsikat akart gyártani, majd néhány évvel ezelőtt átváltott a SUV-ok és pickupok népszerűbb szegmenseire. A Rivian jelenleg 9000 alkalmazottjával hét helyszínen és két modellen dolgozik: az R1T pickupon és az R1S SUV-on. A pickup hatótávolsága 640 kilométer. Különlegessége a négy motor, amelyek mindegyike egy-egy keréknél van elhelyezve, számítógép által vezérelt, hogy jobb tapadást biztosítsanak, mint a versenytársak.
A 75 000 dollár körüli alapár mellett a költségek meglehetősen magasak a versenytársakhoz képest. A Rivian eddig 55400 nem kötelező érvényű megrendelést kapott az Egyesült Államokból és Kanadából két modelljére. A cég furgonokat is készít vállalati ügyfelek számára: az Amazon nem csak a Rivianba fektetett be. Az online kiskereskedő 100000 szállítókocsit is rendelt. 2022-re 10000-nek, a többinek 2030-ig kellene elkészülnie.
Az új modellekbe és gyárakba történő nagy beruházások miatt a Rivian mínuszban van: az elmúlt év első hat hónapjában 994 millió dollár veszteséget termelt – a 2020 első félévében mért 377 millió dolláros veszteség után.
Komoly versenytárs a Lucid, az Air Dream Edition ára 169000 dollár. A Lucid Airt szakértők és elemzők dicsérik a dizájn, a nagy gyorsulás és az akár 830 kilométeres akkumulátortöltési hatótáv miatt.
A Fisker Ocean SUV-ja egy elektromos terepjáró, a gyártást és kiszállítást a tervek szerint egy évvel később kezdik meg. A jelenleg több mint ötmilliárd dolláros piaci értékű cég Fisker Henrik projektje. A dán tervező a BMW és az Aston Martin luxusmodelljeiről ismert. Elképzelése: olyan „osztálytalan autót” fejleszteni, mint a VW Beetle vagy a Mini Cooper, amely kevésbe kerül és időtlen dizájnnal rendelkezik.
A Lucidhoz és a Fiskerhez hasonlóan a Los Angeles-i induló Canoo is szoros kapcsolatban áll a német autóiparral. A mintegy kétmilliárd dolláros piaci kapitalizációjával a Canoo értéke szinte szerény a versenytársakhoz képest. Az „életmód-jármű” a tervek szerint 2022 végén jelenik meg a piacon, ezt követi egy szállító furgon és egy pickup.