Agrárgazdaság

A kínai elektromos autók letarolhatják az európai tejpiacot

Agrofórum Online

A kínai kereskedelmi minisztérium október 14-én jelentette be, hogy megvizsgálja a három nagy európai tejüzem tejtermékeire vonatkozó importkorlátozásokat.

A hollandiai és belgiumi FrieslandCampina, a franciaországi Elvi és az olaszországi Sterilgarda érintett. Ez aggodalomra adhat okot, mert hatást gyakorolhat az európai tejpiacra: Kína a vállalatok exportvolumene és termékportfóliója alapján hozta meg a döntést.

Az EU a második legnagyobb tejtermék-beszállító

Az Eurostat adatai szerint az uniós tejüzemek tavaly 1,8 milliárd euró értékben exportáltak Kínába, egyebek mellett tejtermékeket, sajtot és tejport. Ezzel az EU Új-Zéland után az ázsiai ország legfontosabb tejtermék-beszállítójává vált. E piac összeomlása drasztikus következményekkel járhat az európai tejárakra nézve.

Persze mindennek oka van. Ugyanis ez Kína egyik válasza az EU által a kínai elektromos autókra kivetett, akár 45 százalékos dömpingellenes vámokra, amit a tagállamok többsége október 4-én hagyott jóvá. Kína ezeket a vámokat tisztességtelennek tartja, és protekcionista gyakorlatokkal vádolja az EU-t.

A kínaiak (is) kikérik maguknak

Az elektromos autókra kivetett vámok október végén léphetnek hatályba. A pekingi kereskedelmi minisztérium szóvivője kijelentette: „Kína határozottan ellenzi az EU tisztességtelen, illegális és indokolatlan protekcionista gyakorlatát ebben az ügyben, valamint a kínai elektromos járművekre kivetett kiegyenlítő vámokat.”

Az Európai Bizottság határozottan védelmébe veszi az európai tejipart, és az elektromos autókra kivetett vámok mellett a Kereskedelmi Világszervezetnél is panaszt nyújtott be a kínai kereskedelmi korlátozások ellen.

Ez a fejlemény egy nagyobb vita része, amelyben Kína már korábban is hozott büntetőintézkedéseket az uniós importtal, például a konyakkal szemben. Az érintett termékek között olyan jól ismert márkák vannak, mint a Martell, a Jas Hennessy és a Rémy Martin, amelyeknek most az áru értékének 34,8 és 39 százaléka közötti vámot kell fizetniük.

Fotó: Pixabay

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Uniós tárgyalások: sorsdöntő évek jönnek

2025. augusztus 29. 12:10

A csökkenő uniós támogatások új pénzügyi kihívást jelentenek a magyar agrárium számára – a likviditás és versenyképesség is veszélybe kerülhet.

A covid közepén sem voltak ilyen magasan az élelmiszerárak

2025. február 21. 07:10

Kellemetlenül érintett mindenkit a hír, hogy 2025. januárban a fogyasztói árak átlagosan 5,5%-kal haladták meg az egy évvel korábbiakat.

Lépésről lépésre: így történhet a gazdaság átadása

2025. február 16. 08:10

Az agrárium egyik legégetőbb problémája a gazdálkodói réteg elöregedése. A generációváltás sikeres megvalósítását törvény is célozza.

Igazodjon el könnyen a földforgalmi szabályok között

2025. február 11. 13:10

A NAK honlapján elérhető a Földforgalmi törvény kiadvány, mely minden eddigi hatályos módosítást tartalmaz.

Nem nyugodhatnak meg a szójabab piacán a kereskedők

2020. január 13. 11:34

Washington és Peking megállapodott egy új, félévig tartó kommunikációs mechanizmusban, melyet várhatóan szerdán jelenthetnek be, amikor aláírásra kerülhet a kereskedelmi megállapodás első fázisa.

Kínában állami tulajdonú megafarmok végzik a tejtermelést

2024. november 8. 14:40

Kína mindent megtesz azért, hogy csökkentse az importszükségleteit tej- és tejtermékekből. Egyelőre azonban rászorul a behozatalra.

A Rabewerk cég ismét gazdát cserélt

2020. október 11. 06:37

A Bad Essen-i Rabe gyárban ismét folyik a termelés. A cég május eleje óta része a Zoomlion csoportnak, amely Kína egyik legnagyobb építőipari gépgyártója.

A stratégiai készletek feltöltésére készülhet Kína

2020. április 24. 07:48

Kína 30 millió tonnányi agrártermék vásárlására készül, hogy megvédje magát a koronavírus világjárvány miatt a globális ellátási láncokban esetlegesen fellépő zavaroktól.