A kínai kereskedelmi minisztérium október 14-én jelentette be, hogy megvizsgálja a három nagy európai tejüzem tejtermékeire vonatkozó importkorlátozásokat.
A hollandiai és belgiumi FrieslandCampina, a franciaországi Elvi és az olaszországi Sterilgarda érintett. Ez aggodalomra adhat okot, mert hatást gyakorolhat az európai tejpiacra: Kína a vállalatok exportvolumene és termékportfóliója alapján hozta meg a döntést.
Az EU a második legnagyobb tejtermék-beszállító
Az Eurostat adatai szerint az uniós tejüzemek tavaly 1,8 milliárd euró értékben exportáltak Kínába, egyebek mellett tejtermékeket, sajtot és tejport. Ezzel az EU Új-Zéland után az ázsiai ország legfontosabb tejtermék-beszállítójává vált. E piac összeomlása drasztikus következményekkel járhat az európai tejárakra nézve.
Persze mindennek oka van. Ugyanis ez Kína egyik válasza az EU által a kínai elektromos autókra kivetett, akár 45 százalékos dömpingellenes vámokra, amit a tagállamok többsége október 4-én hagyott jóvá. Kína ezeket a vámokat tisztességtelennek tartja, és protekcionista gyakorlatokkal vádolja az EU-t.
A kínaiak (is) kikérik maguknak
Az elektromos autókra kivetett vámok október végén léphetnek hatályba. A pekingi kereskedelmi minisztérium szóvivője kijelentette: „Kína határozottan ellenzi az EU tisztességtelen, illegális és indokolatlan protekcionista gyakorlatát ebben az ügyben, valamint a kínai elektromos járművekre kivetett kiegyenlítő vámokat.”
Az Európai Bizottság határozottan védelmébe veszi az európai tejipart, és az elektromos autókra kivetett vámok mellett a Kereskedelmi Világszervezetnél is panaszt nyújtott be a kínai kereskedelmi korlátozások ellen.
Ez a fejlemény egy nagyobb vita része, amelyben Kína már korábban is hozott büntetőintézkedéseket az uniós importtal, például a konyakkal szemben. Az érintett termékek között olyan jól ismert márkák vannak, mint a Martell, a Jas Hennessy és a Rémy Martin, amelyeknek most az áru értékének 34,8 és 39 százaléka közötti vámot kell fizetniük.
Fotó: Pixabay