Átvizsgálták a törökök az első gabonaszállító hajót
Az Ukrajnából indult első gabonaexport-szállító hajó átvizsgálása befejeződött Törökországban, mielőtt áthaladt volna a Boszporusz-szoroson a Libanonba tartó szállítmány, amelynek célja a globális élelmiszerválság enyhítése volt.
A Razoni nevű hajó hétfőn kora reggel indult el Odesszából a Fekete-tengeren, és 26 527 tonna kukoricát szállított a libanoni Tripoli kikötőbe. Volodimr Zelenszkij ukrán elnök szerint több időre van szükség ahhoz, hogy kiderüljön, mikor indul további gabonaszállítmány. „Nemrég, hála az ENSZ-nek Törökországgal együttműködve, elindult az első gabonaszállító hajónk, de ez még nem sok. De reméljük, hogy ez a tendencia folytatódni fog” – mondta.
Hozzátette, hogy Ukrajnának, amely a háború előtt a világ egyik legnagyobb gabonatermelője volt, legalább 10 millió tonna gabonát kellett exportálnia, hogy sürgősen csökkentse havi 5 milliárd dolláros költségvetési hiányát.
Antony Blinken amerikai külügyminiszter üdvözölte a gabonaszállítmány indulását, de azt is elmondta, hogy ez „csak az első lépés”.
Egy magas rangú török tisztviselő szerint a Razoni távozása után naponta három hajó hagyhatja el az ukrán kikötőket, Ukrajna infrastrukturális minisztere pedig azt mondta, hogy további 17 hajót megraktak mezőgazdasági termékekkel, és már indulásra várnak.
Ukrajna előrejelzése a háborús időszak 2022-es betakarítására vonatkozóan 60 millió tonnáról 65-67 millió tonnára nőtt.
Libanon és a lopott gabona
A közlekedési hatóságok engedélyezték egy ukrán hajónak, hogy lopott gabonát szállítson Libanonból, annak ellenére, hogy az ukrán nagykövetség új bizonyítékok bemutatása után kérte Bejrútot, hogy indítson újból vizsgálatot az ügyben.
Kijev felkérte Libanon legfőbb ügyészét, hogy indítson újból vizsgálatot a szíriai lobogó alatt közlekedő Laodicea nevű hajóval kapcsolatban, amely állítása szerint mintegy 10 000 tonna lisztet és árpát szállít, amelyet Oroszország a februári invázióját követően rabolt el.
Megvan a biztosító
A Hiscox vállalat elkötelezte magát egy tervezett biztosítási konzorcium mellett, amely fedezetet nyújt az Ukrajnából biztonságos átjárón áthaladó hajókra – közölte a vezérigazgató. Kereskedelmi szervezet, a Lloyd’s Market Association a múlt hónapban közölte, hogy konzorciumot lehetne létrehozni a gabonaszállítások fedezésére.
A Hiscox közölte, hogy Ukrajnából és Oroszországból származó veszteségei nettó 48 millió dollárt tettek ki a viszontbiztosítással, ami enyhe növekedés a májusi 40 millió dolláros becsléshez képest.