Ukrajna a 2021/22-es gazdálkodási szezonban eddig 18,2 millió tonna gabonát exportált, ami 17,5 százalékkal több az egy évvel korábbi 15,5 millió tonnához képest – derült ki a kijevi Földművelésügyi Minisztérium adataiból.
Az adatok szerint a kivitel 11,7 millió tonna búzát, 4,2 millió tonna árpát és 2 millió tonna kukoricát tartalmazott. Ukrajna 2021-ben rekordmennyiségű, 80,3 millió tonnás gabonát tervez betakarítani, szemben a 2020-as 65 millió tonnával. Az export 61,5 millió tonnára ugorhat a 2020/21-es 44,7 millió tonnáról.
A kormány közölte, hogy a gabonaexport 24,5 millió tonna búzát, 30,9 millió tonna kukoricát és 5,2 millió tonna árpát tartalmazhat. Ukrajna exportja az elmúlt szezonban 23,1 millió tonna kukorica, 16,6 millió tonna búza és 4,2 millió tonna árpa volt.
A tárca tájékoztatása szerint a gazdaságok október 27-ig 56,3 millió tonna gabonát takarítottak be a vetésterület 76,5 százalékáról, hektáronként 4,62 tonna termésátlaggal.
Közben a csalódott kazah kereskedők azt követelik kormányuktól, hogy blokkolják a kínai tehervonatok Európába történő áthaladását mindaddig, amíg Peking nem oldja meg a kazah-kínai határon kialakult szűk keresztmetszet jelentette problémát amely miatt több ezer vagon marad egy helyben. Ez különösen hátrányosan érinti az agrártermékek logisztikáját.
Nem világos, hogy a közép-ázsiai nemzet kész-e ilyen taktikára, de felgyorsította a tárgyalásokat Kínával a fennakadás megoldására. A hivatalos adatok szerint mintegy 5000 kazah árut szállító vesztegel a határon.
A vasúti szállítások volumene idén megugrott a tengeri szállítás kárára és a kikötői kapacitással kapcsolatos problémák miatt. De mivel Kínában eltérő nyomtávot használnak, szintúgy, mint Kazahsztánban és Európában, a vonatokat ki kell cserélniük, vagy a határon át kell rakodni a rakományukat más vonatokra.
Mindkét megközelítés szűk keresztmetszetet jelent a határon, és Peking előnyben részesítette az európai szállítmányokat a kazahokkal szemben, mondta a kazah állami vasúttársaság. Mindez a mezőgazdasági árucikkek szállításában komoly problémákat okoz.
Az egyetlen módja annak, hogy Kínát a kazah teherszállítmányok újraindítására kényszerítsék, ha az európai tranzit blokkolásával fenyegetőznek – mondta –, ezt az álláspontot több tucat vállalat és lobbicsoport osztja, amelyek a kazah kormányhoz fordultak.
A Kínai árukkal, például elektronikai alkatrészekkel megrakott vonatok több tízmillió dollár értékben lépik át naponta a kazahsztáni határt az Európába tartó úton. A kínai hatóságok egyébként a koronavírus miatti korlátozásokkal magyarázzák a kazah mezőgazdasági rakományok lassú feldolgozását.