3℃ -5℃
november 23. Kelemen, Klementina, Kolumbán
Agrárgazdaság

Így segítik az ukrán katonák a gabonaszállításokat

Agrofórum Online

Ukrajna hadserege segíti a kikötőkbe be- és kilépő hajókat, a gabonaszállító hajók kapitányai pedig meghatározott biztonsági utasítások szerint dolgoznak.

„Az ukrán légvédelmi erők lefedik a gabonaszállítás szempontjából fontos szállítási folyosókat és kikötőket. A légvédelmi csoportoktól a part menti rakétarendszerekig minden eszköz hozzájárul ehhez az erőfeszítéshez” – nyilatkozta Olekszij Neizspapa, az ország haditengerészetének főnöke a Reutersnek.

Extrém nehézségek

Mindazonáltal Ukrajnának számos más nehézséggel kell megbirkóznia, beleértve a kikötőik elleni támadásokat és különböző katonai műveleteket és az exportot megzavaró energiakimaradásokat.

Ukrajnán belüli célpontok

Munro Anderson, az Egyesült Királyságban működő egyik legnagyobb speciális biztosítási vállalkozás, a Pen Underwriting tagja, a tengeri háborús kockázatokért felelős Vessel Protect biztosítási szakértője elmondta, hogy az orosz csapások Ukrajnán belüli célpontokra is gyakran támadnak, bár ritkábban, mint korábban a háború egyes szakaszaiban, de továbbra is nyomást gyakoroltak Kijevre.

Nem tudnak teljes kapacitással dolgozni

„Az ilyen támadások továbbra is nyomást gyakorolnak Ukrajnában a kereskedelmi tengeri környezetre, és így elérik azt az orosz szándékot, hogy aláássák Ukrajna képességét, hogy teljes mértékben kihasználhassa e kikötők potenciális kibocsátását” – tette hozzá Munro Anderson.

Már 3 százalék

Az ukrán kikötőkbe belépő hajók háborús kockázati díját az elmúlt hónapokban a hajó értékének 1,2 százalékáig határozták meg, olyan engedménnyel, amely alacsonyabb díjakat eredményezett – közölték biztosítói források. Ezek a prémiumok novemberben 3 százalékra emelkedtek, miután egy rakétacsapás megrongált egy hajót Pivdennyiben.

Ez még mindig több százezer dollár becsült többletköltséget jelent egy hétnapos szállításhoz, és ezek a költségek növekedhetnek, ha a biztonsági feltételek romlanak.

Felülvizsgált háborús kockázatok

Iparági források szerint a biztosítási piacon érdekelt felek a közelmúltbeli támadások fényében folyamatosan figyelemmel kísérik a helyzetet.

„A gabonaszállítási folyosók kikötőiben a hajók fokozott bombázása arra késztetheti a viszontbiztosítókat, hogy felülvizsgálják háborús kockázatokra vonatkozó biztosítási díjaikat” – mondta Maksym Dubovyi, az Atria biztosítási alkusz ügyvezető partnere.

Összesen 2059 hajó

Az ukrán tengeri folyosó működése során 2059 hajó 57,7 millió tonna rakományt szállított 46 országba, ebből 39 millió tonna mezőgazdasági terméket – emelte ki Neil Roberts, a Lloyd’s Market Association tengerészeti és légiközlekedési vezetője. A Lloyd’s of London a biztosítási piacon minden biztosítási üzletágban érdekelt.

„Az egyes biztosítók az események fényében döntik el a megfelelő díjakat, és saját véleményt alkotnak a kockázatról” – fűzte hozzá Neil Roberts.

(Kép: Canva)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Már rég nem a gazdák a termőföldek legnagyobb tulajdonosai, leleplező riport született

2025. november 19. 09:10

Amikor válság alakul ki a világban, a termőföldek – mint stabil és biztonságos befektetések – alaposan felértékelődnek. Lassan luxuscikké is válhatnak egy leleplező videó szerint.

Felrobbant a Black Friday, egy nap alatt annyit költöttek a románok, mint a magyarok egész évben

2025. november 14. 09:10

Itt a november, és elkezdődött a Black Friday szezon szerte a világban. Magyarországon takaréklángon költenek a fogyasztók, a szomszédos Romániában viszont minden rekordot megdöntöttek.

Fényévekre húzott el tőlünk a lengyel mezőgazdaság, sosem érjük utol őket

2025. november 11. 09:10

Más „pályán” játszik a lengyel agrárium a magyarhoz képest, háromszor akkora földterületet művelnek, és van, amiben éllovasok az Európai Unióban.

Óriási katasztrófa lesz, ha összekötik a Dunát és a Tiszát a félsivatagos Homokhátságon

2025. november 7. 13:10

Két évtizede nyilvánították félsivatagos övezetté a Homokhátságot, amelyet a politikusok folyton a Duna–Tisza-csatornával akarnak megmenteni.

Az ukrán gabonafélék eljutnak a román kikötőkbe

2022. április 29. 09:34

Körülbelül 80 000 tonna gabona van, amely már megérkezett, ezeket silókban tárolják, egy részét hajóra rakták.

Újabb három hajó szállíthat a Fekete-tengeren

2023. május 19. 08:03

Csütörtökön három új hajó kapott engedélyt arra, hogy részt vegyen a megállapodásban, amely lehetővé teszi Ukrajna gabonájának biztonságos fekete-tengeri exportját.

Románia igyekszik felszámolni a dunai torlódást

2023. augusztus 4. 08:10

Egy ukrán iparági forrás a Reuters hírügynökségnek elmondta, hogy a román fél még nem engedte be az új hajókat a Dunára.

Újabb két hajó enyhíti a globális gabonaproblémákat

2022. augusztus 11. 12:52

Ukrajnában mintegy 20 millió tonna gabona maradt a tavalyi termésből országszerte felhalmozva, valamint az idei búzatermés, amelyet további mintegy 20 millió tonnára becsülnek.