Ukrajna fekete-tengeri gabonaüzletének kulcsfontosságú szállítási alternatívája lett a romániai Konstanca kikötője, amelynek szállítási mennyiségét megkétszerezheti az új rekordév, állítják iparági szakértők és kereskedők.
Mivel június 26. óta nem jegyeztek be új hajót az orosz-ukrán gabonamegállapodás keretében, és a további meghosszabbítás bizonytalan, az ukrán tisztviselők szerint a romániai fekete-tengeri Konstanca kikötőjén keresztüli tranzit rendkívül fontos lesz. A háború kezdete óta Ukrajna teljes gabonaexportjának egyharmadát Konstanca bonyolította le.
A román kikötői üzemeltetők tavaly 8,6 millió tonna gabonát szállítottak ki, 2023 első öt hónapjában pedig 6,3 millió tonnát – közölte a konstancai kikötői hatóság a Reuters hírügynökséggel.
Csak tavaly Románia 47 áru- és személyszállító vasúti összeköttetést nyitott újra vagy újított fel Ukrajnával és a szomszédos Moldovával, és további munkálatok is folyamatban vannak. Ukrajna dunai kikötőiből a vasúti és uszályos tranzitútvonalak a háború 16 hónapja alatt üzemeltek. A logisztikai fejlesztések csökkentették a költségeket, így a Duna kritikus fontosságú Kijev mezőgazdasági exportja szempontjából.
Mindeközben az Odesszából induló hajók biztosítási díja, valamint az orosz-török-ENSZ-ellenőrzés isztambuli várakozási idejének költsége egy közepes méretű hajó esetében eléri az 1 millió dollárt.
A román kiindulópont lényegesen olcsóbb alternatíva nemcsak a nyugat-ukrajnai gabona számára, de még az ország középső részeiről érkező szállítmányok esetében is versenyképes marad – közölte egy ukrán kereskedelmi forrás.
Cezar Gheorghe, az AGRIColumn román gabonapiaci tanácsadó cég szerint ennek eredményeként a kikötő túlterhelt lehet, még akkor is, ha a fekete-tengeri gabonaipari kezdeményezést kiterjesztik.
Tart a betakarítási szezon, és Konstanca még mindig rendkívüli forgalmat bonyolít le
– mondta a Reutersnek Gheorghe, aki több évtizedes kereskedelmi tapasztalattal rendelkezik, és a román mezőgazdasági minisztériumnak adott tanácsot.
A 2023/2024-es szezonban akár 27 millió tonna ukrán gabonát és olajos magvakat is át lehet szállítani Konstancán, még akkor is, ha meghosszabbítják a folyosót, versenyezve az ígéretes román termésből származó 20-21 millió tonnával.
A két forrás együtt csaknem megduplázná azt a 25 millió tonnányi gabonát, amelyet Konstanca évente a csúcson kezelt, ez torlódásokhoz és késésekhez vezet.
Az exportőrök már nem kötnek szerződést konstancai szállítással július-augusztusra, nincs több hely, várhatóan sok gabona érkezik
– mondta Gheorghe. A szerződések aláírása folyamatban van a szeptemberi szállítással.
Nem tervezik leánybank létrehozását
A Rosselkhozbank orosz mezőgazdasági bank közölte, hogy nem fontolgatja olyan leányvállalat létrehozását, amely csatlakozhatna a SWIFT globális fizetési rendszerhez – jelentette az Interfax. Egy ilyen lépés elkerülheti a fekete-tengeri gabonaüzlet összeomlását, amely július 17-én jár le.
Kiemelt kép: Google Térkép