Az iráni támogatású huthi lázadók hajókat ért támadásai a Vörös-tenger döntő fontosságú hajózási útvonalán megzavarták a hajózást a Szuezi-csatornában, amely a leggyorsabb tengeri útvonal Ázsia és Európa között. A kávé és a napraforgóolaj piacain már most jelentkeznek a konfliktus hatásai.
Az S&P Global adatai szerint a Szuezi-csatorna útvonala az összes európai, illetve közel-keleti és észak-afrikai import 14,8 százalékát teszi ki. Válaszul egyes hajózási társaságok arra utasították a hajókat, hogy inkább Dél-Afrika körül vitorlázzanak, ami egy lassabb és ezért drágább útvonal.
Felére csökkent
Az AXSMarine szállítási adatszolgáltató szerint a teherhajók és tartályhajók száma a Szuezi-csatornában több mint 50 százalékkal csökkent a január 15-ével kezdődő héten az előző héthez képest. A Xeneta árufuvarozási platform által közzétett adatok szerint az első jelek arra utalnak, hogy az óceáni szállítmányozási díjak tovább emelkednek február elején a folyamatos válság közepette.
Azt is kimutatták, hogy a Távol-Kelettől Észak-Európáig tartó szállítmányok árai 8 százalékkal emelkednek február 2-ig, a piaci átlag 5106 dollár per 40 láb egyenértékegység (FEU), ami 235 százalékos növekedés december közepe óta.
Drágulás jön
A konfliktus miatt a gabona rakományokat szállító hajókat is elterelik. A Szuezi-csatornán keresztül érkező búzaszállítások csaknem 40 százalékkal, 0,5 millió tonnára estek vissza január első felében a támadások miatt – közölte a Kereskedelmi Világszervezet az X közösségi média-platformon.
A Robusta kávé határidős jegyzése idén eddig 9 százalékot emelkedett, és a múlt héten elérte a legmagasabb árat legalább 16 éve, amikor a vietnami vezető termelő kereskedők a Vörös-tengeren tapasztalható eszkalálódó válság közepette készletekért tülekedtek – számolt be a nemzetközi mezőgazdasági szaksajtó a brit Thomson Reuters hírügynökségre hivatkozva.
A Vörös-tengeren a kereskedelmi hajókat ért támadások nemcsak Vietnamból, hanem olyan kulcsfontosságú beszállítókból is késleltették a robusta szállítmányokat Európába, mint Indonézia és India.
Napraforgóolaj
India napraforgóolaj-importja a következő hónapokban csökkenni fog, mivel a fuvardíjak megugrása miatt az árak emelkedése arra készteti a vásárlókat, hogy a rivális, olcsóbban kapható növényi olajokra térjenek át.
India, a világ legnagyobb napraforgóolaj-felvásárlója importjának nagy részét a Fekete-tenger térségéből szerzi be a Vörös-tengeren keresztül.
(Fotó: Pixabay)