Agrárgazdaság

Mégsem jelentették be újabb kínai autógyár érkezését

Agrofórum Online

Pénteken elutazott Magyarországról Hszi Csin-ping kínai elnök. A korábbi várakozásokkal ellentétben nem jelentették be a történelmi jelentőségűnek nevezett látogatás során egy újabb kínai autógyár érkezését Magyarországra.

Egy ideje arról cikkezett a sajtó, hogy a kínai Great Wall Motor (GWM) a Pécshez közeli Bicsérden építene autógyárat. Ezzel szemben mezőgazdasági szempontból érdekes megállapodásokat kötöttek, például a kétoldalú kereskedelemben exportengedélyt kap a magyar cseresznye és a szarvasmarha-szaporítóanyag.

Európai országokban keresik a gyár helyét

A Vej család négy évtizedes autógyártó vállalata Németország és Csehország mellett veszi szemügyre a magyarországi gyárépítési lehetőségeket a nemzetközi szaksajtó szerint. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter április végén Facebook-oldalán számolt be róla, hogy Kína egyik legnagyobb autógyártó vállalatát, a Great Wall Motort látogatta meg Baodingban. Mindez erősítette a gyár érkezésével kapcsolatos várakozásokat.

A kínai nagy falról elnevezett Great Wall Motor hatszáz hektáros telken építene autógyárat és kiszolgálóegységeket – írta az 24.hu. A Great Wall Motor az Ora nevű márka mellett a prémium Wey brandet is forgalmazza egyes európai országokban, köztük Németországban is. Ebből tavaly több mint háromezret értékesítettek – számolt be az mfor.

Álhír?

Az előzetes kormányzati kommunikációban is volt némi ellentmondás. A hirado.hu beszámolt róla, hogy a Hszi Csin-ping kínai elnök Pécsre is látogat, ezt azonban a Szabad Európa szerint később törölték a szöveges tudósításából. Sőt Szijjártó Péter álhírnek nevezte az infót.

A kínai elnök látogatása előtt a miniszter egy MTI-hírben tudatta, hogy zajlanak egyeztetések nagy kínai vállalatokkal további beruházásokról. Viszont álhírnek minősítette azokat a sajtóértesüléseket, amelyek szerint a kínai államfő magyarországi vizitje során Pécsre látogatna.

„Aki egy tárgyalási folyamat során konkrét cégnevekről beszél még a megállapodás előtt, az egyértelműen Magyarország nemzeti érdekeivel, egyértelműen Magyarország gazdasági érdekeivel ellentétesen cselekszik” – szögezte le Szijjártó. Hozzátette, hogy ez csak mérsékli az esélyét egy megegyezésnek.

Nagy fal, nagy másolás

Az 1984-ben alapított Great Wall Motor jelenleg a nyolcadik legnagyobb autógyártó Kínában, 2023-ban 1,23 millió autót értékesített. Az első évtizedeiket más, főleg japán és európai gyártók autónak másolása jellemezte. Igazán saját fejlesztésű modellt 2010 után kezdtek gyártani, sikerük részben annak köszönhető, hogy a SUV-divatot időben ismerték fel és erre álltak át a hagyományos szedánokról.

Jelenleg Haval, a Wey, a Tank, a Poer, GMW pickup és az Ora modelleket gyártják. A BMW-vel közösen gyártják a Spotlight Automotive elektromos autókat a kínai belföldi piacra.

Iparági értéklánc

A GWM saját honlapján az szerepel, hogy egy energiaintelligencia-központú ökoszisztémát hoztak létre. Megteremtették a hibrid, a tisztán elektromos és a hidrogénhajtáslánc párhuzamos fejlesztésének lehetőségeit, valamint felépítették a teljes iparági értékláncot az intelligens vezetés, az intelligens pilótafülke és az intelligens alváz tekintetében.

A BYD Szegeden

Egy kínai autógyár már Magyarországot választotta, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának számító BYD Szegeden építi fel gyártóüzemét. Itt több ezer új munkahely jön létre, és a BYD már 2025-ben autókat szeretne gyártani hazánkban.

Fotó: press-gwm-eu.com

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

1000 nap: mennyibe került az oroszok inváziója Ukrajnának?

2024. november 20. 09:10

Ukrajna az állami bevételek nagy részét a védelem finanszírozására költi. Minden egyes napi harc körülbelül 140 millió dollárba kerül.

Rohannak eladni gabonájukat az orosz gazdák

2024. november 18. 09:40

Könnyebb azonnal eladni a gabonát és 20% feletti kamattal bankba tenni, és elfelejteni a gabona ármozgásának kockázatát.

Fegyverszállításra használhatják a fekete-tengeri agrárfolyosót?

2024. november 17. 16:10

Az ukrán fekete-tengeri kikötők elleni orosz támadások hat polgári hajót és gabona-infrastruktúrát károsítottak meg szeptember 1. óta.

Történelmi csúcson a vaj és a tejszín ára az EU-ban

2024. november 15. 11:10

Az Európai Unióban a tejtermékek, különösen a vaj és a tejszín ára új rekordokat ért el. A tejszínt most történelmi, 10 155 eurós tonnánkénti áron lehet kapni.

A koronavírus hatása a mezőgépgyártásra

2020. március 24. 08:03

A John Deere cég már január végén bejelentette a kínai gyárának bezárását. Az idő múlásával és a járvány terjedésével már a mannheimi gyárban is jelentkeztek fertőzések.

Megjelent Kína első mesterséges intelligenciával rendelkező 5G mezőgazdasági robotja

2022. november 4. 09:27

Kína első mesterséges intelligenciával rendelkező mezőgazdasági robotja hivatalosan is megkezdte az éjjel-nappal tartó felügyeletet a Kínai-Izraeli Bemutatófarm intelligens zöldség- és gyümölcsházában.

A kínai kereslet miatt aggódnak a befektetők

2020. február 7. 05:53

A piacon enyhültek a koronavírus miatti aggodalmak, ez az egész árupiacon, az alapanyagpiacon is éreztette hatását.

Tudja-e Ön? - Hogyan alakultak ki napjaink óriási kombájnjai? (III. rész)

2020. június 13. 04:36

Korábbi cikkeinkben tájékoztatást adtunk a gabonanövények, a rizs betakarításának gépesítési törekvéseiről. A főbb növények közül most a gyapot gépesített betakarításáról számolunk be.