8℃ 5℃
november 14. Aliz, Vanda, Huba, Klementina
Agrárgazdaság

Mégsem jelentették be újabb kínai autógyár érkezését

Agrofórum Online

Pénteken elutazott Magyarországról Hszi Csin-ping kínai elnök. A korábbi várakozásokkal ellentétben nem jelentették be a történelmi jelentőségűnek nevezett látogatás során egy újabb kínai autógyár érkezését Magyarországra.

Egy ideje arról cikkezett a sajtó, hogy a kínai Great Wall Motor (GWM) a Pécshez közeli Bicsérden építene autógyárat. Ezzel szemben mezőgazdasági szempontból érdekes megállapodásokat kötöttek, például a kétoldalú kereskedelemben exportengedélyt kap a magyar cseresznye és a szarvasmarha-szaporítóanyag.

Európai országokban keresik a gyár helyét

A Vej család négy évtizedes autógyártó vállalata Németország és Csehország mellett veszi szemügyre a magyarországi gyárépítési lehetőségeket a nemzetközi szaksajtó szerint. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter április végén Facebook-oldalán számolt be róla, hogy Kína egyik legnagyobb autógyártó vállalatát, a Great Wall Motort látogatta meg Baodingban. Mindez erősítette a gyár érkezésével kapcsolatos várakozásokat.

A kínai nagy falról elnevezett Great Wall Motor hatszáz hektáros telken építene autógyárat és kiszolgálóegységeket – írta az 24.hu. A Great Wall Motor az Ora nevű márka mellett a prémium Wey brandet is forgalmazza egyes európai országokban, köztük Németországban is. Ebből tavaly több mint háromezret értékesítettek – számolt be az mfor.

Álhír?

Az előzetes kormányzati kommunikációban is volt némi ellentmondás. A hirado.hu beszámolt róla, hogy a Hszi Csin-ping kínai elnök Pécsre is látogat, ezt azonban a Szabad Európa szerint később törölték a szöveges tudósításából. Sőt Szijjártó Péter álhírnek nevezte az infót.

A kínai elnök látogatása előtt a miniszter egy MTI-hírben tudatta, hogy zajlanak egyeztetések nagy kínai vállalatokkal további beruházásokról. Viszont álhírnek minősítette azokat a sajtóértesüléseket, amelyek szerint a kínai államfő magyarországi vizitje során Pécsre látogatna.

„Aki egy tárgyalási folyamat során konkrét cégnevekről beszél még a megállapodás előtt, az egyértelműen Magyarország nemzeti érdekeivel, egyértelműen Magyarország gazdasági érdekeivel ellentétesen cselekszik” – szögezte le Szijjártó. Hozzátette, hogy ez csak mérsékli az esélyét egy megegyezésnek.

Nagy fal, nagy másolás

Az 1984-ben alapított Great Wall Motor jelenleg a nyolcadik legnagyobb autógyártó Kínában, 2023-ban 1,23 millió autót értékesített. Az első évtizedeiket más, főleg japán és európai gyártók autónak másolása jellemezte. Igazán saját fejlesztésű modellt 2010 után kezdtek gyártani, sikerük részben annak köszönhető, hogy a SUV-divatot időben ismerték fel és erre álltak át a hagyományos szedánokról.

Jelenleg Haval, a Wey, a Tank, a Poer, GMW pickup és az Ora modelleket gyártják. A BMW-vel közösen gyártják a Spotlight Automotive elektromos autókat a kínai belföldi piacra.

Iparági értéklánc

A GWM saját honlapján az szerepel, hogy egy energiaintelligencia-központú ökoszisztémát hoztak létre. Megteremtették a hibrid, a tisztán elektromos és a hidrogénhajtáslánc párhuzamos fejlesztésének lehetőségeit, valamint felépítették a teljes iparági értékláncot az intelligens vezetés, az intelligens pilótafülke és az intelligens alváz tekintetében.

A BYD Szegeden

Egy kínai autógyár már Magyarországot választotta, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának számító BYD Szegeden építi fel gyártóüzemét. Itt több ezer új munkahely jön létre, és a BYD már 2025-ben autókat szeretne gyártani hazánkban.

Fotó: press-gwm-eu.com

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fényévekre húzott el tőlünk a lengyel mezőgazdaság, sosem érjük utol őket

2025. november 11. 09:10

Más „pályán” játszik a lengyel agrárium a magyarhoz képest, háromszor akkora földterületet művelnek, és van, amiben éllovasok az Európai Unióban.

Óriási katasztrófa lesz, ha összekötik a Dunát és a Tiszát a félsivatagos Homokhátságon

2025. november 7. 13:10

Két évtizede nyilvánították félsivatagos övezetté a Homokhátságot, amelyet a politikusok folyton a Duna–Tisza-csatornával akarnak megmenteni.

Kína valami hatalmas építésébe fogott, a NASA műholdképe leplezte le

2025. november 2. 09:10

Az ázsiai szuperhatalom megint nagyot álmodott, és megpróbál csodát tenni egy mezőgazdasági szempontból értéktelen területen.

40 milliós támogatást kapnának a fiatal gazdák, de máris óriási a felzúdulás

2025. október 31. 13:10

A fiatal gazdákat akarja helyzetbe hozni az Európai Unió az új Közös Agrárpolitika (KAP) révén, de ezt a „régi motorosok” nem nézik jó szemmel.

Egyre több kínai fektet be a bolgár mezőgazdaságba

2019. március 28. 13:33

Növekszik a kínai befektetők érdeklődése a bolgár mezőgazdaság iránt. A kínai vállalkozók többnyire a gabona, a kukorica és a szőlő termesztésére összpontosítanak Bulgáriában.

Kína korlátozza az ausztrál marhahús importját

2020. május 18. 09:33

A felfüggesztés az után következett be, hogy Ausztrália a múlt hónapban független vizsgálatot kért az új típusú koronavírus eredetéről, majd néhány nappal ezután Kína 80 százalékos tarifa bevezetését javasolta az ausztrál árpaszállításra.

Kínára koncentrál a húshelyettesítőket gyártó Beyond Meat

2020. július 2. 11:33

A Beyond Meat először áprilisban tesztelte a kínai piacot, miután a Starbucks-szal kötött megállapodás keretében a kávézólánc kínai üzleteiben lehetett beszerezni vegán szendvicseket.

A megállapodás aláírása ellenére egy hónapos mélyponton a szójabab ára

2020. január 16. 07:35

A szójabab árjegyzése a chicagói árutőzsdén 1,3 százalékkal a tonnánkénti 341,5 dollárnak megfelelő szintig süllyedt, ami egy hónapos mélypontot jelent.