Pénteken elutazott Magyarországról Hszi Csin-ping kínai elnök. A korábbi várakozásokkal ellentétben nem jelentették be a történelmi jelentőségűnek nevezett látogatás során egy újabb kínai autógyár érkezését Magyarországra.
Egy ideje arról cikkezett a sajtó, hogy a kínai Great Wall Motor (GWM) a Pécshez közeli Bicsérden építene autógyárat. Ezzel szemben mezőgazdasági szempontból érdekes megállapodásokat kötöttek, például a kétoldalú kereskedelemben exportengedélyt kap a magyar cseresznye és a szarvasmarha-szaporítóanyag.
Európai országokban keresik a gyár helyét
A Vej család négy évtizedes autógyártó vállalata Németország és Csehország mellett veszi szemügyre a magyarországi gyárépítési lehetőségeket a nemzetközi szaksajtó szerint. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter április végén Facebook-oldalán számolt be róla, hogy Kína egyik legnagyobb autógyártó vállalatát, a Great Wall Motort látogatta meg Baodingban. Mindez erősítette a gyár érkezésével kapcsolatos várakozásokat.
A kínai nagy falról elnevezett Great Wall Motor hatszáz hektáros telken építene autógyárat és kiszolgálóegységeket – írta az 24.hu. A Great Wall Motor az Ora nevű márka mellett a prémium Wey brandet is forgalmazza egyes európai országokban, köztük Németországban is. Ebből tavaly több mint háromezret értékesítettek – számolt be az mfor.
Álhír?
Az előzetes kormányzati kommunikációban is volt némi ellentmondás. A hirado.hu beszámolt róla, hogy a Hszi Csin-ping kínai elnök Pécsre is látogat, ezt azonban a Szabad Európa szerint később törölték a szöveges tudósításából. Sőt Szijjártó Péter álhírnek nevezte az infót.
A kínai elnök látogatása előtt a miniszter egy MTI-hírben tudatta, hogy zajlanak egyeztetések nagy kínai vállalatokkal további beruházásokról. Viszont álhírnek minősítette azokat a sajtóértesüléseket, amelyek szerint a kínai államfő magyarországi vizitje során Pécsre látogatna.
„Aki egy tárgyalási folyamat során konkrét cégnevekről beszél még a megállapodás előtt, az egyértelműen Magyarország nemzeti érdekeivel, egyértelműen Magyarország gazdasági érdekeivel ellentétesen cselekszik” – szögezte le Szijjártó. Hozzátette, hogy ez csak mérsékli az esélyét egy megegyezésnek.
Nagy fal, nagy másolás
Az 1984-ben alapított Great Wall Motor jelenleg a nyolcadik legnagyobb autógyártó Kínában, 2023-ban 1,23 millió autót értékesített. Az első évtizedeiket más, főleg japán és európai gyártók autónak másolása jellemezte. Igazán saját fejlesztésű modellt 2010 után kezdtek gyártani, sikerük részben annak köszönhető, hogy a SUV-divatot időben ismerték fel és erre álltak át a hagyományos szedánokról.
Jelenleg Haval, a Wey, a Tank, a Poer, GMW pickup és az Ora modelleket gyártják. A BMW-vel közösen gyártják a Spotlight Automotive elektromos autókat a kínai belföldi piacra.
Iparági értéklánc
A GWM saját honlapján az szerepel, hogy egy energiaintelligencia-központú ökoszisztémát hoztak létre. Megteremtették a hibrid, a tisztán elektromos és a hidrogénhajtáslánc párhuzamos fejlesztésének lehetőségeit, valamint felépítették a teljes iparági értékláncot az intelligens vezetés, az intelligens pilótafülke és az intelligens alváz tekintetében.
A BYD Szegeden
Egy kínai autógyár már Magyarországot választotta, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának számító BYD Szegeden építi fel gyártóüzemét. Itt több ezer új munkahely jön létre, és a BYD már 2025-ben autókat szeretne gyártani hazánkban.
Fotó: press-gwm-eu.com