Agrárgazdaság

Mire készülnek az oroszok a tengeri gabonaexportban?

Agrofórum Online

Oroszország tengeri gabonaexportjának, amely a 2023/2024-es gazdálkodási szezonban összesen 62,4 millió tonnát tett ki, körülbelül 90%-a a Fekete-tenger déli kikötőin keresztül történik. Az export felfutása azonban arra készteti az országot, hogy más régiókban is növelje a rakodási kapacitást.

Dél-Oroszországban, az Azovi-Fekete-tenger medencéjében több jelentős gabonaexport-terminál található, például a Fekete-tenger melletti Novorosszijszkban, valamint a Kercsi-szorosban lévő Taman és Kavkaz kikötőiben.

A régióban számos közepes és kisebb terminál található Rosztov-on-Donban, az Azovi-tengeri Don folyó deltájában és Azovi kikötőjében. Egy fekete-tengeri terminál, az Aval a Krím-félszigeten található, amelyet Oroszország 2014-ben annektált Ukrajnától.

A 2023/2024-es szezonban 56,5 millió tonnát, azaz az összes tengeri gabonaexport 90,5%-át szállították külföldre ezeken a terminálokon keresztül.

Bővítési tervek délen

A Delo Group, amely Oroszország legnagyobb novorosszijszki kikötőjében a KSK gabonaterminál tulajdonosa, kapacitását 9 millió tonnáról 10,5 millió tonnára tervezi növelni. A cég nem határozott meg határidőt.

Az állami tulajdonú OZK csoport és a magánkézben lévő Demetra Group elindított egy projektet, amelynek célja, hogy 2026-ra 7,1 millió tonnáról 11,6 millió tonnára növelje Novorosszijszkban található NKHP termináljának kapacitását.

Kaszpi-tenger

A Kaszpi-medence a második helyen áll a rakodási mennyiségek tekintetében, és kulcsfontosságú a szomszédos Iránba, valamint Türkmenisztánba és Azerbajdzsánba irányuló gabonaexport szempontjából.

Összesen 3,6 millió tonnát, azaz a tengeri gabona 5,75%-át exportálták három kaszpi-tengeri kikötőn, Asztrahánon, Mahacskalán és Olján keresztül. A Kaszpi-tenger legnagyobb gabonaterminálja az Olya kikötő, amely az elmúlt szezonban 935 000 tonna gabonát rakott be.

A kínai Famsun Group egy évi 1,5 millió tonna kapacitású gabonaterminál építését tervezi Mahacskala kikötőjében Az orosz AgroTerminal Caspian cég csaknem 1 millió tonna kapacitású gabonaterminált épít Olya kikötőjében.

Balti-tenger

A rakodási mennyiségek tekintetében harmadik helyen álló Balti-medence a 2023/2024-es szezonban 1,47 millió tonnát, a tengeri gabonaexport 2,36%-át adta. A régió azonban a közeljövőben a második hely átvételére készülhet a már folyamatban lévő vagy hamarosan induló új projektek miatt. A Finn-öbölben, Szentpéterváron és környékén, valamint a Balti-tengeren fekvő oroszországi Kalinyingrádban vannak kikötők.

A 2023-ban 4 millió tonnás kapacitással megnyílt, az elmúlt szezonban 975 000 tonnát rakodó Viszockij a régió legnagyobb gabonakikötője. Ezenkívül a kalinyingrádi régióban található Oroszország második legnagyobb mezőgazdasági tengeri terminálja, amely a Sodrugesztvo magáncégcsoport tulajdonában van. A terminál kapacitása akár 18 millió tonna is lehet, olajos magvakra, lisztekre, hüvelyesekre és növényi olajokra specializálódott, valamint kisebb gabonaszállítmányokat is kezel.

Itt is bővítenek

Júniusban kezdte meg működését a Lugaport a leningrádi Uszt-Lugában. 2025 elejére kapacitása eléri a 7 millió tonnát tulajdonosa, a Novaport szerint. Primorsky kikötőjében a Primorsky UPK magáncég legfeljebb 5 millió tonna kapacitású gabonaterminál üzemeltetését tervezi.

A Technotrans vasúti szolgáltató 2019 elején jelentette be, hogy 2023-ig egy 3,5 millió tonna exportkapacitású offshore gabonaterminál építését tervezi. A terminál még nem épült meg, és a cég nem válaszolt a Reuters hírügynökség megkeresésére.

Távol-keleti helyzet

Oroszország távol-keleti medencéje a legkisebb a rakodási mennyiségeket tekintve, az ott működő vállalatoknak szinte nincs is aktív terjeszkedési tervük a főbb gabonatermelő területekről ezekbe a kikötőkbe történő vasúti szállítás magas költségei, valamint a kulcsfontosságú régiók tengeri gabona iránti alacsony kereslete miatt.

A 2023/2024-es szezonban a távol-keleti medence négy kikötőjén keresztül 869 000 tonnát exportáltak, ami a teljes tengeri exportmennyiség mindössze 1,4%-át teszi ki. Az összes terminál, amely több mint 1 millió tonna gabonát kezelt az elmúlt szezonban, Oroszország déli részén található.

(Kép: Canva)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Fordulat: augusztusra csökkent az átlagos agrárbér Magyarországon

2024. november 5. 12:10

A január–augusztus időszakra kumulált átlagbér 478 562 forint volt a mezőgazdaság, erdőgazdaság, halászat összevont kategóriában.

Felpörgeti a konstancai kikötő vasúti fejlesztését a román kormány

2024. november 5. 11:10

Augusztusban Románia bejelentette, hogy meg kívánja vásárolni a szomszédos moldovai Giurgiulesti Duna menti kikötőt az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD).

Putyin új gabonakereskedelmi javaslattal próbálkozik

2024. november 4. 08:10

A BRICS-országok a világ legnagyobb gabona-, hüvelyes- és olajosmag-termelői közé tartoznak. Saját gabonatőzsdét nyitnának orosz javaslatra.

A hamuzsírkínálat közelít az ukrajnai háború előtti szinthez

2024. november 3. 15:10

A mezőgazdaságban talajkondicionálóként is alkalmazzák, mivel káliumot biztosít a talajnak, ami fontos tápanyag a növények számára.

Az orosz búza a világpiaci árakkal együtt emelkedett

2022. május 24. 10:17

A fekete-tengeri kikötőkből származó, 12,5%-os fehérjetartalmú búza ára 395-405 dollár volt a múlt hét végén tonnánként.

10 millió euró értékben adományoz termékeket a Lidl tulajdonosa az Ukrajnából menekülőknek

2022. március 3. 09:33

A Schwarz Csoportot mélyen megdöbbentették az Ukrajnában zajló események.

Olcsóbb lett az orosz búza

2023. február 10. 08:03

A fekete-tengeri kikötőkből szállított, 12,5 százalékos fehérjetartalmú orosz búza ára a múlt héten 7 dollárral, 297 dollárra csökkent tonnánként.

Az oroszok figyelmeztető lövést adtak le egy gabonaszállító hajóra

2023. augusztus 16. 05:40

Oroszország közölte, hogy Vaszilij Bykov járőrhajója vasárnap rálőtt a Palau lobogója alatt közlekedő Sukru Okan hajóra, miután a hajó kapitánya nem reagált egy kérésre.