Agrárgazdaság

Ravasz trükkel kúsznak egyre feljebb az árak a magyar boltokban

Agrofórum Online

Vajon az áremelésnek számít, ha bizonyos élelmiszertermékeket változatlan áron, de kisebb kiszerelésekben találhatunk meg a boltokban? Bizony az, és nem is a legelegánsabb módja a drágításnak.

A Pénzcentrum.hu oldal cikkében olvashatunk arról, hogy „lebuktak a magyar boltok”, amelyek „ősi trükkel emeltek árat”. Az oldal által „legrammozásnak” nevezett eljárás lényege, hogy bizonyos árucikkek ára – látszólag – nem változik, viszont kisebb kiszerelésben érhetők el. Ha így a kilónkénti/literenkénti árat nézzük, akkor rögtön fény derül a turpisságra.

A gazdaságtanban zsugorflációnak (angolul shrinkflation) nevezik ezt a megoldást, és a rendszeres boltba járók alighanem már maguk is felfigyelhettek a jelenségre. Miközben a kereskedők, termelők ezt egyfajta „kreatív marketingfogásnak” tartják, addig a vásárlók könnyen érezhetik becsapva magukat.

A termékkritikus nevű közösségi oldal szóvá is tette a gyártó Unilevernél, amiért az 1920 óta létező Baba szappan forgalmazójaként a 125 grammos terméket ma már csupán 90 grammos csomagolásban kínálja.

Ami igazán meglepő, hogy a szappan korábbi csomagolása 8,7×5,7×3,1 centiméter volt, ma viszont 9,3×6×2,3 centiméter, ami azt jelenti, hogy nagyobb csomagban kapjuk a jóval kisebb terméket, ráadásul drágábban. A kilós ár 2472-ről 3544 forintra nőtt. Az Unilever mindezt a termék modernizálásával magyarázta, és nem volt célja a vásárlók megtévesztése.

A Győri Édes keksz is rég volt már 200 grammos, előbb ugyanis 180 grammra csökkentést hajtott végre a gyártó, ha pedig most nézzük meg a finom rágcsálnivalót, akkor alighanem szinte kizárólag 150 grammos kiszerelésben találhatjuk meg az üzletek polcain. A Pénzcentrum.hu szerint a kilós ár már több mint 500 forinttal kerül többe, mint a korábbi változaté, ami 20 százalékos áremelést jelent.

A népszerű Balaton szeletet mostanában már aligha lehet 100 forint alatt megvásárolni, ami korábban egyfajta lélektani határnak számított a terméknél. Ráadásul ezt is fogyókúrára kényszerítették, 30 gramm helyett csupán 27 gramm, vagyis a közel 6000 forintos kilogrammonkénti ár 7000-re emelkedett.

A Sió szűrt alma gyümölcsital esetében pedig arra figyeltek fel többen, hogy a gyümölcstartalom csökkentése után (25-ről 12 százalékra) újabb változáson esett át. A termékkritikus kiemelte, hogy megváltozott a doboz formája, ezáltal 5 deciliter helyett már csak 4 fér bele, ráadásul nem 312 forintért, hanem 445-ért.

(Fotó: Igor Ovsyannykov/Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Több száz milliárd forint értékű gabonát raboltak el, ráöntötték a világpiacra

2025. október 9. 13:10

Az egyik nagyhatalom furcsa játszmája már a nemzetközi kereskedelmet is súlyosan érinti az ellenőrizhetetlen készletvándorlások révén.

Lopott a szomszéd az ön földjéből? Ezt tanácsolja az ügyvéd

2025. október 8. 16:10

Érdemes évekig pereskedni a mezsgye feltételezett helytelen kijelölése és használata miatt? Nos, van békésebb és korrektebb megoldás.

Irtózatos aszály közelít, a mostani csak a bemelegítés Európában

2025. október 2. 13:10

Hatalmas termésveszteségek, szállítási nehézségek, a gazdák ellehetetlenülése követi az egyre súlyosbodó aszályokat a kontinensen, aminek Magyarország is egyre jobban megissza a levét.

9 hónapra elegendő táplálékot halmozott fel egy közeli ország, komoly dologra készülnek

2025. október 1. 13:10

Jöhet háború, járvány, kibertámadás, a finnek minden eshetőségre felkészültek. Egész Európában példátlan krízishelyzeti rendszert működtetnek, amelyben az akadálytalan élelmiszerellátás a privilégium – ideje példát venni róluk.

Az élelmiszerdrágulás lassulása nem nyugtatja meg a vásárlókat

2024. október 28. 16:10

A Nestlé mindössze 1,6%-kal emelte az árakat január és szeptember között, szemben a 2022 utolsó hónapjaiban tapasztalt több mint 10%-kal.

A tejcsokis a legnépszerűbb Mikulás a boltokban

2022. november 14. 10:34

Évente mintegy 8 millió csokimikulást értékesítenek hazánkban – derül ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara friss körképéből. Cukorkával töltött, kétrétegű, kétízű, cukormentes – széles a kínálat, de még mindig a klasszikus tejcsokis a legnépszerűbb.

Jelentkezzünk! A Nébih újra meghirdette a háztartási élelmiszerhulladék-felmérését!

2023. november 15. 05:40

Bár sikerült javítani az elmúlt évek szomorú statisztikáin, mégis a legfrissebb felmérések szerint még mindig minden ötödik kg élelmiszer a szemetesben landol. Vajon a mi háztartásunk hogyan járul hozzá ehhez a mennyiséghez?

Pepsi-jövőkép műanyag hulladék nélkül

2021. január 5. 07:03

A PepsiCo élelmiszeripari-óriásvállalat meg akar szabadulni a műanyag hulladéktól és a cukortól, mint összetevőtől a jövőben.