16℃ 8℃
október 29. Nárcisz, Melinda, Őzike
Agrárgazdaság

Zuhanni kezdett az élelmiszer-infláció – de miért nem érzékelünk belőle semmit?

Agrofórum Online

A csúcsot jelentő októberi 55 százalék után idén júniusban már „csak” bő 16 százalékkal nőttek az élelmiszerárak Magyarországon az egy évvel korábbihoz képest.

Júniusban az éves összehasonlítású élelmiszer-infláció 16,4 százalékra esett vissza a g7.hu oldal saját – nem hivatalos, szubjektív – mérése alapján. Ez elvileg jó hír, hiszen a tavaly október végén mért csúcs ennél jóval magasabb, 55 százalék volt.

Az oldal 42 termékből állította össze a maga bevásárlókosarát, és míg tavaly júniusban ezért 21 759 forintot kellett fizetni (az Aldi, a Lidl, a Penny és a Tesco átlagában), addig most 25 325 forintot. Még egy hónap alatt is nagy, bő 10 százalékos volt az esés.

A kép csalóka, hiszen ennél nemcsak a magyar emberek szubjektív helyzetértékelése rosszabb, de a KSH legfrissebb adatai is csalódást keltőek. 20,1 százalék volt ugyanis az infláció júniusban, a háztartási energia és az élelmiszerek ára emelkedett a leginkább egy év alatt, a fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 0,3 százalékkal nőttek. Az éves alapon számolt infláció idén januárban 25,7 százalékon tetőzött, ami májusra már 21,5 százalékra csökkent, elsősorban a bázishatás miatt.

A g7.hu elemzésére visszatérve az látszik, hogy az élelmiszerköltségek 2021 vége óta folyamatosan emelkedtek, és csak 2023 februárja óta mérséklődnek, de még így is nagyon messze vannak attól a korábbi korszaktól, amikor minimális volt az árak változása.

Mi állhat az élelmiszerdrágulás lassulásának hátterében? Az említett 42 termékes kosárból csak a fehérrépa, a kávé, a vécépapír, a Coca-Cola, a szénsavas ásványvíz, a sertéskaraj és a narancs került többe, mint egy esztendővel korábban. Csökkenést viszont 20 terméknél regisztráltak, és sok esetben annak mértéke is nagy.

A paradicsom és a paprika nyilvánvalóan azért lett 34-35 százalékkal olcsóbb egyetlen hónap alatt, mert éppen a főszezonjukat éljük. De a nem árstopos tejeknél is 11–15 százalékos csökkenést regisztráltak, ami már nehezebben magyarázható.

Júliustól egyébként elindult a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) online árfigyelő rendszere, amelytől szintén az árak letörését várják. A Pénzcentrum már tesztelte is a rendszert egy 20 tételes vásárlói kosárral, és az a – némileg talán meglepő – eredmény jött ki, hogy jelenleg az Aldi a legolcsóbb áruházlánc, ahol az említett vásárlói kosár végösszege 9501 forint volt, miközben a Tescóban 9900 forintot, az Auchanban 10 093 forintot, a Lidlben 10 103 forintot, a Sparban 10 873 forintot, a Penny-ben pedig 10 956 forintot kellett érte fizetni.

(Fotó: Alexa/Pixabay)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Ez vár ránk a mostani télen, a februárt megkeserülhetjük

2025. október 27. 16:10

Milyen lesz az idei tél? Ez a kérdés a gazdákat érdekli talán a legjobban Magyarországon, és most adunk a találgatáshoz némi kapaszkodót.

Beszakadt a búza ára, durva lépésre szánták el magukat a gazdák, óriási vita robbant ki

2025. október 27. 13:10

Aszály, erdőtüzek, extrém mértékű csapadék – idén is bőven sújtották természeti csapások az európai gazdákat. Akik közül néhányan most drasztikus lépésre vállalkoztak.

Döbbenetes hírek az ukrán földekről, erre senki sem számított a háború közepén

2025. október 22. 16:10

Három és fél éve háborúzik Ukrajna Oroszországgal, pedig mindkét állam fontos szerepet töltene be a világ élelmiszerbiztonságában.

Az öregek mehetnek, a fiatal gazdáknak készíti elő a terepet az Európai Unió?

2025. október 16. 16:10

Erőltetett generációváltás lehet az új Közös Agrárpolitika (KAP) egyik következménye, amely három év múlva vadonatúj helyzetet teremt az európai mezőgazdaságban.

Piskótagyártó a felvásárlási láz egyik nyertese

2020. május 12. 11:17

A többek között az Egyesült Államokban rendkívül népszerű, vaníliakrémmel töltött ostya, a Twinkies-t is gyártó vállalat 14 centes egy részvényre jutó nyereségről számolt be, így 1 centtel felülteljesítette a várakozásokat.

Élelmiszerek népszerűsítését finanszírozza az Európai Unió

2018. október 23. 14:37

Az Európai Bizottság 172,5 millió euróval (mintegy 55,2 milliárd forint) finanszírozza az uniós agrár-élelmiszeripari termékek népszerűsítését Európában és világszerte – közölte az uniós bizottság.

Az élelmiszeripar képes a lakosság folyamatos ellátására

2020. március 18. 08:47

Hazánk mintegy 120%-os önellátásra képes az alapvető élelmiszerekből, de az ország termelési potenciálja akár 150%-ra is növelhető.

Ez a hazai élelmiszeripari cég is csökkenti csomagolásaiban a műanyagot

2023. február 1. 14:01

Újabb 14 százalékkal csökkenti a csomagoláshoz felhasznált műanyag mennyiségét a Pick Szeged Zrt.