Agrárközélet

A csökkenő hajógyártás is növeli az agrártermékek árát

Agrofórum Online

Az új hajókra vonatkozó megrendelések csökkenése további támogatást nyújt a száraz ömlesztett áruszállítás, így számos agrárpiaci termék piacának, mivel ezzel párhuzamosan az áruk iránti kereslet növekszik – mondta az amerikai Cargill agráripari óriáscég egyik vezetője, Jan Dieleman.

A Balti Tőzsde fő tengeri szállítási indexe, amely felméri az olyan áruk szállítási költségeit, mint a gabona, a vasérc, a cement, a szén és a műtrágya, csaknem 11 éves csúcsra emelkedett, amit a nagyobb méretű hajók árának emelkedése segített.

A hajózási tisztviselők szerint az új hajók megrendelésének csökkenése részben a piac bizonytalansága miatt következik be. Sok szereplő nem tudja, hogy milyen technológiába fektessenek be, mivel az iparra nehezedő nyomás az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére kötelezi a szereplőket a következő évtizedekben.

Az árak növekedést elsősorban az áruk iránti kereslet növekedése hajtotta, amely elsősorban Kínában megfigyelhető. A világ második legnagyobb gazdaságába számít a száraz ömlesztett áruk egyik legnagyobb importőrének.

„Látjuk, hogy a kereslet továbbra is erős, különösen a fő árupiaci termékek vonatkozásában” – mondta Jan Dieleman, a Cargill óceáni szállító részlegének elnöke a Reuters hírügynökségnek.

Az előrejelzések szerint a száraz ömlesztett árukat szállító flotta kapacitásai 2021-ben 2,0 százalékkal, 2022-ben pedig csak 0,8 százalékkal növekednek, szemben a tavalyi 3,2 százalékkal és 2019-es 4,1 százalékkal – mutatta ki a Refinitiv elemzése.

„Nincs olyan megrendelési növekedés, amelyet mindig is láttunk a múltban akkor, amikor az árak kissé emelkedtek” – mondta Jan Dieleman, hozzátéve, hogy ez azt jelenti, hogy a közelmúltbeli szállítási árak emelkedése tartósnak látszik.

A Cargill a világ egyik legnagyobb hajóbérlője, bérelt flottájában 600–700 hajó található, amelynek 90 százaléka száraz ömlesztett áruk szállítására szolgál.

Átlagosan három év telik el az új hajó megrendelésétől az átadásig, azaz addig amikor szállításra használható. A hajók általában több mint 20 évig üzemelnek, addigra a hajók, amelyek nagyobb kibocsátási szabványok szerint készültek már nem biztos, hogy nyerségesen üzemeltethetők.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

EU-s agrárpolitikai konfliktust okozhat a lengyel elnökség

2025. január 28. 16:10

Lengyelország az olcsó brazil hústól és cukortól félti az uniós gazdákat. További agrártémák a vetőmag-szabályozás és az állatszállítás.

Több ezer állami ösztöndíjas hely vár a MATE-n!

2025. január 22. 15:10

A MATE minden hallgatónak magas szintű tudást biztosít. Az egyik legjobb agráregyetemen ösztöndíjas helyek várják a jelentkezőket.

Változás az AXIÁL Kft. vezetőségében

2025. január 16. 12:33

Az újonnan létesített részleg a vállalat vezetőségének munkáját segíti tanácsadással, döntéstámogatással a digitalizációs projektekre fókuszálva.

Sajnálatos, de ez az élelmiszeripar jövője

2024. december 28. 14:10

Az ipari mezőgazdaság jövője lehetőségeket és egyben komoly kihívásokat teremt az élelmiszer-termelés és a klímavédelem metszéspontjában.

Rovarokból készült takarmánnyal etetik a malacokat

2021. május 6. 05:17

Az amerikai Cargill mezőgazdasági óriás és a francia InnovaFeed biotechnológiai cég közölték, hogy 2026-ig 20 millió malacot akarnak etetni rovarból készült takarmánnyal.

A Cargill vezeti a brazil gabonaszállítási piacot

2020. január 14. 14:17

A dél-amerikai ország legnagyobb szójabab- és kukorica-exporttőre a Cargill nevű cég lett 2019-ben. A két termék szállítási mennyisége elérte a 17 millió tonnát a Cargonave tengerészeti ügynökség adati szerint.

A Cargill háromnegyed év alatt túlszárnyalta eddigi legjobb évét

2021. július 2. 05:47

Míg az utóbbi években a perifériára szorultak az árupiacok a Covid válság óta teljesen megfordult a trend és a jelentős áremelkedések miatt egyre több befektetői figyelmet élvezhettek.

Dinamikusan növekedett a Cargill Brazíliában

2020. május 4. 16:47

A COVID-19 világjárvány okozta hatás, amely látványosan csökkentette az élelmiszerigényt és akadályozta a gazdasági növekedést világszerte, még fontosabbá tette a Cargill brazil jelenlétét.