Az új hajókra vonatkozó megrendelések csökkenése további támogatást nyújt a száraz ömlesztett áruszállítás, így számos agrárpiaci termék piacának, mivel ezzel párhuzamosan az áruk iránti kereslet növekszik – mondta az amerikai Cargill agráripari óriáscég egyik vezetője, Jan Dieleman.
A Balti Tőzsde fő tengeri szállítási indexe, amely felméri az olyan áruk szállítási költségeit, mint a gabona, a vasérc, a cement, a szén és a műtrágya, csaknem 11 éves csúcsra emelkedett, amit a nagyobb méretű hajók árának emelkedése segített.
A hajózási tisztviselők szerint az új hajók megrendelésének csökkenése részben a piac bizonytalansága miatt következik be. Sok szereplő nem tudja, hogy milyen technológiába fektessenek be, mivel az iparra nehezedő nyomás az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére kötelezi a szereplőket a következő évtizedekben.
Az árak növekedést elsősorban az áruk iránti kereslet növekedése hajtotta, amely elsősorban Kínában megfigyelhető. A világ második legnagyobb gazdaságába számít a száraz ömlesztett áruk egyik legnagyobb importőrének.
„Látjuk, hogy a kereslet továbbra is erős, különösen a fő árupiaci termékek vonatkozásában” – mondta Jan Dieleman, a Cargill óceáni szállító részlegének elnöke a Reuters hírügynökségnek.
Az előrejelzések szerint a száraz ömlesztett árukat szállító flotta kapacitásai 2021-ben 2,0 százalékkal, 2022-ben pedig csak 0,8 százalékkal növekednek, szemben a tavalyi 3,2 százalékkal és 2019-es 4,1 százalékkal – mutatta ki a Refinitiv elemzése.
„Nincs olyan megrendelési növekedés, amelyet mindig is láttunk a múltban akkor, amikor az árak kissé emelkedtek” – mondta Jan Dieleman, hozzátéve, hogy ez azt jelenti, hogy a közelmúltbeli szállítási árak emelkedése tartósnak látszik.
A Cargill a világ egyik legnagyobb hajóbérlője, bérelt flottájában 600–700 hajó található, amelynek 90 százaléka száraz ömlesztett áruk szállítására szolgál.
Átlagosan három év telik el az új hajó megrendelésétől az átadásig, azaz addig amikor szállításra használható. A hajók általában több mint 20 évig üzemelnek, addigra a hajók, amelyek nagyobb kibocsátási szabványok szerint készültek már nem biztos, hogy nyerségesen üzemeltethetők.