Agrárközélet
Agrárközélet

Az agráróriás szélenergia előállítását teszteli a hajózásban

Az agráróriás szélenergia előállítását teszteli a hajózásban

Agrofórum Online

A Cargill egyik speciális vitorlákkal felszerelt, bérelt gabonaszállító hajója elindult első útjára. Azt tanulmányozzák miként csökkenthetik a szélenergia hasznosításával a szállítás során keletkező szén-dioxid kibocsátást és az energiafelhasználást a hajózási szektorban – közölte az amerikai cégcsoport.

A tengeri szállítási ipar – amely a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 3 százalékáért felelős, és amelyre a befektetők és a környezetvédelmi csoportok nyomást gyakorolnak a szén-dioxid-mentesítés felgyorsítása érdekében – számos különféle technológiát vizsgál, beleértve az ammóniát és a metanolt, hogy eltávolodjanak a szennyezőbb, hagyományos üzemanyagtól.

A Cargill, a világ egyik legnagyobb hajóbérlő cége a szél által támogatott meghajtást, mint tisztább energiaforrást vizsgálja. A szél a hajók meghajtásának elterjedt módja volt a gőz- és dízelmotorra való átállás előtt, de ma már többnyire csak kisebb hajóknál használják.

Ez projekt egy kockázatvállalás. Nincs garancia arra, hogy a modell gazdaságosan fog működni”

– mondta Jan Dieleman, a Cargill óceáni szállítási részlegének elnöke a Reuters hírügynökségnek.

Rajtunk múlik, hogy megmutassuk az iparnak, hogy mi lehetséges, mit lehet kihozni ebből a modellből, és remélhetőleg még több embert bíztathatunk arra, hogy tegyen kísérletet ezzel a technológiával.”

Az ötéves Pyxis Ocean-ra utólag forgó szerkezeteket szereltek fel a fedélzetre, amely akár 37,5 méter magas, amolyan szárnyas vitorlákat jelet. Dieleman elmondta, hogy a Cargill azt remélte, hogy üzemanyag-megtakarítás révén megtérülnek a fejlesztés és befektetés a költségei.

Kép: projectchek.eu

Az installáció azt szemlélteti, hogy a meglévő hajók energiaátállását lehetővé tévő technológiákhoz való hozzáállás fokozatosan változik. A WindWings projekt, amelyet az Európai Unió társfinanszíroz a CHEK Horizont 2020 kezdeményezés részeként valósul meg, segítheti az iparágat e célok elérésében egy olyan utólagos felszerelési megoldással, amely képes a meglévő hajók szén-dioxid kibocsátás mérséklésére. Ez különösen fontos, mivel a világ ömlesztettáru-szállító flottáinak életkora elérheti a kilenc évet.

Ha nem próbálkozunk igazi meglepetés-megoldásokkal, akkor nem jutunk előrébb. A kérdés egy kicsit az, hogy hogyan és mikor találunk megoldást”

– mondta, utalva más hajókra, amelyeket használhatnának a projekthez.

A Pyxis Ocean Szingapúrból hajózik majd Brazíliába, és onnan valószínűleg gabonát szállít Dániába, mondta Dieleman. A hajó ezután a tervek szerint az Atlanti-óceán északi részén marad, hogy maximalizálja a szélenergiából nyerhető hasznot – tette hozzá.

A BAR Technologies, amely hajókat tervezett hajózási versenyekre fejlesztette ki a speciális „vitorlákat”, amelyeket a norvég Yara Marine Technologies épített.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

KertAkadémia, a kihagyhatatlan program kertbarátoknak

2024. június 29. 10:10

Egyre nagyobb az igény a saját termelésű zöldségekre és gyümölcsökre. A KertAkadémia Konferencia és Szakmai Nap célja a tudásátadás.

Hungarikum lett az Aranyfácán sűrített paradicsom és a szaloncukor

2024. június 28. 16:10

A Hungarikum Bizottság legutóbbi ülésén 3 elemmel bővült a Hungarikumok Gyűjteménye és 2 tétellel gyarapodott a Magyar Értéktár.

Földművesre nagyobb szükség van, mint katonára?

2024. június 24. 16:10

Egy angol tévés személyiség szerint a fiataloknak a katonaság helyett inkább a mezőgazdaságban kellene tapasztalatot szerezniük.

Ausztriával ment át az EU természet-helyreállítási törvénye

2024. június 22. 16:10

Leonore Gewessler osztrák környezetvédelmi miniszter dacolva koalíciós partnereivel az uniós természet-helyreállítási törvény mellett szavazott.

Ukrajna is a gabonaszállító hajók gyorsabb ellenőrzését kéri

2022. október 13. 09:16

Az isztambuli tisztviselők "nem magyarázták meg megfelelően", miért "lassultak le" az ellenőrzések az elmúlt két hétben.

Még nem lélegezhetnek fel a német gabonaszállítók

2021. február 7. 10:34

A Rajna az árupiaci termékek, a gabonafélék és takarmányok, illetve a szén és az olajtermékek, fontos szállítási útvonala. A magas vízszint már a hét eleje óta problémákat okoz a régióban.

Egymillió tonnás határ felett az ukrán tengeri gabonaexport

2022. augusztus 29. 06:36

A korábbi ukrajnai betakarításokból származó élelmiszerek emberek millióinak jelentenek megoldást az élelmiszerellátásban.

Átvizsgálták a törökök az első gabonaszállító hajót

2022. augusztus 4. 09:17

A Razoni nevű hajó hétfőn kora reggel indult el Odesszából a Fekete-tengeren, és 26 527 tonna kukoricát szállított a libanoni Tripoli kikötőbe.