A Cargill egyik speciális vitorlákkal felszerelt, bérelt gabonaszállító hajója elindult első útjára. Azt tanulmányozzák miként csökkenthetik a szélenergia hasznosításával a szállítás során keletkező szén-dioxid kibocsátást és az energiafelhasználást a hajózási szektorban – közölte az amerikai cégcsoport.
A tengeri szállítási ipar – amely a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 3 százalékáért felelős, és amelyre a befektetők és a környezetvédelmi csoportok nyomást gyakorolnak a szén-dioxid-mentesítés felgyorsítása érdekében – számos különféle technológiát vizsgál, beleértve az ammóniát és a metanolt, hogy eltávolodjanak a szennyezőbb, hagyományos üzemanyagtól.
A Cargill, a világ egyik legnagyobb hajóbérlő cége a szél által támogatott meghajtást, mint tisztább energiaforrást vizsgálja. A szél a hajók meghajtásának elterjedt módja volt a gőz- és dízelmotorra való átállás előtt, de ma már többnyire csak kisebb hajóknál használják.
Ez projekt egy kockázatvállalás. Nincs garancia arra, hogy a modell gazdaságosan fog működni”
– mondta Jan Dieleman, a Cargill óceáni szállítási részlegének elnöke a Reuters hírügynökségnek.
Rajtunk múlik, hogy megmutassuk az iparnak, hogy mi lehetséges, mit lehet kihozni ebből a modellből, és remélhetőleg még több embert bíztathatunk arra, hogy tegyen kísérletet ezzel a technológiával.”
Az ötéves Pyxis Ocean-ra utólag forgó szerkezeteket szereltek fel a fedélzetre, amely akár 37,5 méter magas, amolyan szárnyas vitorlákat jelet. Dieleman elmondta, hogy a Cargill azt remélte, hogy üzemanyag-megtakarítás révén megtérülnek a fejlesztés és befektetés a költségei.
Az installáció azt szemlélteti, hogy a meglévő hajók energiaátállását lehetővé tévő technológiákhoz való hozzáállás fokozatosan változik. A WindWings projekt, amelyet az Európai Unió társfinanszíroz a CHEK Horizont 2020 kezdeményezés részeként valósul meg, segítheti az iparágat e célok elérésében egy olyan utólagos felszerelési megoldással, amely képes a meglévő hajók szén-dioxid kibocsátás mérséklésére. Ez különösen fontos, mivel a világ ömlesztettáru-szállító flottáinak életkora elérheti a kilenc évet.
Ha nem próbálkozunk igazi meglepetés-megoldásokkal, akkor nem jutunk előrébb. A kérdés egy kicsit az, hogy hogyan és mikor találunk megoldást”
– mondta, utalva más hajókra, amelyeket használhatnának a projekthez.
A Pyxis Ocean Szingapúrból hajózik majd Brazíliába, és onnan valószínűleg gabonát szállít Dániába, mondta Dieleman. A hajó ezután a tervek szerint az Atlanti-óceán északi részén marad, hogy maximalizálja a szélenergiából nyerhető hasznot – tette hozzá.
A BAR Technologies, amely hajókat tervezett hajózási versenyekre fejlesztette ki a speciális „vitorlákat”, amelyeket a norvég Yara Marine Technologies épített.