Agrárközélet

Az agráróriás szélenergia előállítását teszteli a hajózásban

Agrofórum Online

A Cargill egyik speciális vitorlákkal felszerelt, bérelt gabonaszállító hajója elindult első útjára. Azt tanulmányozzák miként csökkenthetik a szélenergia hasznosításával a szállítás során keletkező szén-dioxid kibocsátást és az energiafelhasználást a hajózási szektorban – közölte az amerikai cégcsoport.

A tengeri szállítási ipar – amely a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 3 százalékáért felelős, és amelyre a befektetők és a környezetvédelmi csoportok nyomást gyakorolnak a szén-dioxid-mentesítés felgyorsítása érdekében – számos különféle technológiát vizsgál, beleértve az ammóniát és a metanolt, hogy eltávolodjanak a szennyezőbb, hagyományos üzemanyagtól.

A Cargill, a világ egyik legnagyobb hajóbérlő cége a szél által támogatott meghajtást, mint tisztább energiaforrást vizsgálja. A szél a hajók meghajtásának elterjedt módja volt a gőz- és dízelmotorra való átállás előtt, de ma már többnyire csak kisebb hajóknál használják.

Ez projekt egy kockázatvállalás. Nincs garancia arra, hogy a modell gazdaságosan fog működni”

– mondta Jan Dieleman, a Cargill óceáni szállítási részlegének elnöke a Reuters hírügynökségnek.

Rajtunk múlik, hogy megmutassuk az iparnak, hogy mi lehetséges, mit lehet kihozni ebből a modellből, és remélhetőleg még több embert bíztathatunk arra, hogy tegyen kísérletet ezzel a technológiával.”

Az ötéves Pyxis Ocean-ra utólag forgó szerkezeteket szereltek fel a fedélzetre, amely akár 37,5 méter magas, amolyan szárnyas vitorlákat jelet. Dieleman elmondta, hogy a Cargill azt remélte, hogy üzemanyag-megtakarítás révén megtérülnek a fejlesztés és befektetés a költségei.

Kép: projectchek.eu

Az installáció azt szemlélteti, hogy a meglévő hajók energiaátállását lehetővé tévő technológiákhoz való hozzáállás fokozatosan változik. A WindWings projekt, amelyet az Európai Unió társfinanszíroz a CHEK Horizont 2020 kezdeményezés részeként valósul meg, segítheti az iparágat e célok elérésében egy olyan utólagos felszerelési megoldással, amely képes a meglévő hajók szén-dioxid kibocsátás mérséklésére. Ez különösen fontos, mivel a világ ömlesztettáru-szállító flottáinak életkora elérheti a kilenc évet.

Ha nem próbálkozunk igazi meglepetés-megoldásokkal, akkor nem jutunk előrébb. A kérdés egy kicsit az, hogy hogyan és mikor találunk megoldást”

– mondta, utalva más hajókra, amelyeket használhatnának a projekthez.

A Pyxis Ocean Szingapúrból hajózik majd Brazíliába, és onnan valószínűleg gabonát szállít Dániába, mondta Dieleman. A hajó ezután a tervek szerint az Atlanti-óceán északi részén marad, hogy maximalizálja a szélenergiából nyerhető hasznot – tette hozzá.

A BAR Technologies, amely hajókat tervezett hajózási versenyekre fejlesztette ki a speciális „vitorlákat”, amelyeket a norvég Yara Marine Technologies épített.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Emlékmorzsák Farády Lászlóról: búcsú egy kivételes embertől

2025. március 24. 17:10

A megemlékezést március 23-án, vasárnap délelőtt tartották a Turisztikai Központban, ahol több tucatnyi résztvevő idézte fel közös emlékeit.

Géntechnológia: EU-megállapodás a küszöbön

2025. március 9. 08:10

Az Európai Unió egyre közelebb kerül ahhoz, hogy közös álláspontot alakítson ki az új növénynemesítési technológiák (NZT) szabályozásáról.

Különleges magyar megoldásokat díjaztak, amelyek versenyképesebbé tehetik a mezőgazdaságot

2025. február 18. 14:40

Kihirdették a K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat nyerteseit. A pályázók az agráriumhoz köthető problémákra keresik a választ.

EU-s agrárpolitikai konfliktust okozhat a lengyel elnökség

2025. január 28. 16:10

Lengyelország az olcsó brazil hústól és cukortól félti az uniós gazdákat. További agrártémák a vetőmag-szabályozás és az állatszállítás.

Problémák az első Ukrajnából indult hajóval

2022. augusztus 12. 12:47

A fekete-tengeri kezdeményezésnek köszönhetően készek vagyunk több mint 23 000 tonna gabonát Etiópiába exportálni.

Az alacsony vízállás akadályozza a rajnai terményszállítást

2023. június 20. 10:17

A sekély víz azt jelenti, hogy a hajóüzemeltetők pótdíjakat számolnak fel a fuvardíjak mellett, hogy kompenzálják a nem teljesen megrakott hajókat.

Stabilizálódik a Rajna vízszintje

2022. szeptember 2. 12:03

Megemelkedett a németországi Rajna folyó vízszintje a hétvégi esőzések után, és jóval az augusztus elején elért válságszint felett maradt, de a héten ismét csökkenhet.

Továbbra is akadozik a gabonaszállítás Németországban

2021. július 23. 05:40

A Rajna folyó egy jelentős része Dél-Németországban hétfőn továbbra is el volt zárva a hajózás elől, miután a közelmúltban tapasztalt áradások hatására megemelkedett a vízszint - közölték a német hatóságok.