7℃ -2℃
március 2. Lujza, Ágnes, Henrik, Magor
Agrárközélet

Az újraszabályozott mezőgazdasági termékértékesítés egyes részletszabályairól

Agrofórum Online

Az Agrofórum 2016. évi 2. számában részletes cikk jelent meg az újraszabályozott mezőgazdasági termékértékesítés gazdavédő rendelkezéseit illetően. Ahogy az említést nyert, ez a korábban egységesen kezelt szerződéstípus immár szétvált annak érdekében, hogy elismerje a mezőgazdasági termelők hivatásos kereskedőkhöz, vagy épp felvásárlókhoz képest kiszolgáltatottabb pozícióját. Megkülönböztetjük tehát a saját termelésű mezőgazdasági áru értékesítésére irányuló szerződéseket a más által előállított terményekkel végzett kereskedelmi ügyletektől.

Erőteljesen leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy ha saját termelésű mezőgazdasági áru szolgáltatására kötünk adásvételi szerződést, akkor a termény vagy saját nevelésű állat a szerződés megkötésekor általában még nem áll rendelkezésre. „Sima” adásvételi szerződés alkalmazása csak akkor indokolt, ha már előállított vagy megtermelt dolog tulajdonjogát akarjuk átruházni.

Alapvető tartalmi követelmények

A feleknek meg kell állapodniuk az eladásra felkínált, saját előállítású termény fajtájában és mennyiségében, az ár meghatározásának módjában, valamint a teljesítés helyében és idejében. A mezőgazdasági termelővel, mint eladóval betakarítás előtt, saját termelésű mezőgazdasági termény értékesítésére kötött adásvételi szerződésnek az alábbi elemeket kötelezően tartalmaznia kell:
a) az eladó nyilatkozatát arról, hogy a szerződés teljesítését szolgáló mezőgazdasági terményt mezőgazdasági termelőként saját nevében és saját kockázatára termeli;
b) a terményminőség meghatározásának, valamint a teljesítési és a minőségi vita rendezésének módját;
c) egyedi azonosításra alkalmas módon (pl. településnév, helyrajzi szám) azon mezőgazdasági földterületek megjelölését, amelyen megtermelt terménnyel az eladó a szerződésben foglaltakat teljesíti;
d) előre rögzített mennyiségű termény értékesítésének vállalása esetén az eladó nyilatkozatát arról, hogy mekkora a megjelölt területeken hektáronként megtermelhető szokásos terménymennyiség;
e) a szerződés teljesítését akadályozó, a termelő ellenőrzési körén kívül eső ok (pl. vis maior káresemény) vevő részére történő bejelentésének és igazolásának részletes feltételeit.

Amennyiben a szerződést a felek már a betakarítás után kötik, értelemszerűen a termelés folyamatát érintő kérdésekről /fenti c)-e) pontok/ nyilatkozni nem kell.

A teljesítés helye és ideje

A teljesítéssel kapcsolatos részletszabályok tekintetében a Polgári Törvénykönyv meglehetősen megengedő, ezért számos kérdés szabályozását a felek között köttetett szerződésre hagyja. A teljesítés ideje – általánosságban, eltérő rendelkezés hiányában – a szerződő felek szabad megállapodásának kérdése, akár határnap, akár határidő tűzésével. Amennyiben nem határozható meg a teljesítés pontos ideje, akkor a kötelezett haladéktalanul köteles teljesíteni, de a jogosult időben történő értesítésének kötelezettsége mellett.

E szerződéstípus sajátos jellemzője, hogy az abból fakadó szolgáltatás jövőbeli, ezért a mezőgazdasági termelés bizonytalan. Emiatt megengedett, hogy a gazdálkodó idő előtt teljesítsen, előzetes értesítéstől függően. Vagyis a termelőnek a vevőt a teljesítés megkezdéséről – az átvételhez szükséges felkészülési idő biztosításával – előzetesen kell értesítenie. E jogszabályi rendelkezés kettős következménnyel jár. Egyrészt a felelősség tekintetében részben kizárja a felróhatóság kérdésének felvetését. Másrészt, ha a tevékenység természete miatt az áru előállítása a szerződésben meghatározott teljesítési határidő előtt megtörtént, az eladó részben mentesül a tárolás kötelezettségei alól.

A teljesítés helye a kötelezett telephelye, vagy ennek hiányában székhelye, illetve természetes személy esetén annak lakóhelye, vagy tartózkodási helye. Több telephely esetén az esik számításba, amelyik a szerződéssel a legszorosabb kapcsolatban áll.

Amennyiben a teljesítés helye a szerződés megkötését követően megváltozik, a változásról a jogosultat a kötelezettnek kell értesítenie. A jogosultnak a változás következtében beálló költségváltozásai (pl. többlet utazási költség) a kötelezettet terhelik majd. A jogosult alapos igénye esetén a kötelezett a többletköltséget meg kell előlegezze.

A szolgáltatás minősége és a minőség vizsgálata

A szerződésben célszerű a minőséget meghatározni, amely történhet szabványra történő utalással vagy konkrét minőségi paraméterek megadásával. A szerződő felek különböző módon tudják lehetővé tenni, hogy a szerződés teljesítésével a jogosult valóban kielégíthesse szükségleteit. Példának okáért adhatnak részletes leírást, minőségi paramétereket állapíthatnak meg vagy mintára utalással rögzíthetik a minőségi követelményeket. E megengedő szabályokat azonban a Polgári Törvénykönyv bizonyos kötelezően alkalmazandó szabályokkal egészíti ki. Ha például a felek a szerződésükben ugyan megállapítják annak tárgyát, de a minőségét nem, akkor a teljesítéssel kapcsolatban alapvető követelmény, hogy a szolgáltatásnak a teljesítés időpontjában alkalmasnak kell lennie a jogosult által a szerződéskötés előtt meghatározott (és a másik fél tudomására hozott) célokra, továbbá meg kell felelnie a vonatkozó jogszabályokban foglalt követelményeknek, valamint rendelkeznie kell azokkal a tulajdonságokkal, amelyek a rendeltetésnek való megfeleléshez szükségesek. Ha a szolgáltatás egyébként hibátlan, de a kötelezett nem tesz eleget valamilyen járulékos kötelezettségének, (pl. tájékoztatással, csomagolással, címkézéssel kapcsolatban), akkor a szolgáltatás mégsem tekinthető jogi értelemben hibátlannak. Ha a felek fajta és mennyiség szerinti szolgáltatást kötöttek ki, de a minőséget tekintve nem állapodtak meg, akkor a forgalomban szokásos jó minőségű szolgáltatás felel meg a minőségi követelményeknek.

A szerződésben arról is szükséges lehet rendelkezni, hogy a kontroll vizsgálatok elvégzésére milyen eljárásban kerüljön sor. Érdemes tekintetbe venni, hogy a minőségi vita tárgyilagos rendezésének akadályai lehetnek azok a szerződéses kikötések, amelyek valamely szerződő félnek egyoldalú előnyöket biztosítanak. A jogosult az átvétel során késedelem nélkül köteles meggyőződni arról, hogy a szolgáltatás mennyisége és minősége megfelelő-e. A szolgáltatás mennyiségének és minőségének megvizsgálásával járó költségek a jogosultat terhelik. Az egyszerű ránézéssel ellenőrizhető sajátosságokat bizonyosan meg kell vizsgálni az átvételkor, de a laboratóriumi vizsgálatokat igénylő minőségvizsgálat történhet később is, de mégis a lehető legrövidebb időn belül. A jogosultat mindenképp terhelni fogják a vizsgálat késedelméből eredő bizonyítási nehézségek.

A minőségi viták rendezésének egyik módja: a választottbírósági eljárás

A teljesítési és minőségi vitákkal kapcsolatban természetesen nem lehet eléggé hangsúlyozni a megelőzés fontosságát. Amennyiben a vita mégis elkerülhetetlen, javasolt, hogy a felek elsődlegesen békés (tárgyalásos) úton kíséreljék meg annak rendezését. A felek a szerződésben a jogvitát megelőzően kötelezettséget vállalhatnak az előzetes egyeztetésre. Ez utóbbi sikertelensége esetére a szerződésben kiköthető, hogy a felek alávetik magukat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara mellett működő Állandó Választottbíróság döntésének. 2013 tavasza óta működik az Állandó Választottbíróság. Hatáskörébe olyan jogviták eldöntése tartozik, amelyben legalább az egyik fél gazdasági tevékenységgel hivatásszerűen foglalkozó személy, a jogvita e tevékenységgel kapcsolatos, a felek az eljárás tárgyáról szabadon rendelkezhetnek, a Választottbíróság hatáskörét választottbírósági szerződésben külön kikötötték (akár elektronikus üzenetváltás útján), ha a nyilatkozat a cégjegyzésre jogosult személytől vagy meghatalmazottjától származik. Ha a felek szeretnék a Választottbíróság útján rendezni a jogvitájukat, akkor az ezzel kapcsolatos bővebb információ a http://nak.hu/kamara/127-rolunk/valasztottbirosag/34-valasztottbirosag oldalon érhető el. A Választottbíróság eljárási szabályzata megtalálható az alábbi linken:
http://www.nak.hu/images/Kamara/Letoltheto/VB_ELJARASI_SZABALYZAT.pdf.

A szerződés teljesítését akadályozó, ellenőrzési körön kívül eső ok vevő részére történő bejelentése és igazolása

Mentesül a kárfelelősség alól a termelő, amikor a szerződés teljesíthetősége igazolhatóan rajta kívül álló ok miatt hiúsul meg. A felek közötti, az akadályközléssel kapcsolatos együttműködési rend, valamint az akadályközlési határidők kialakításának szempontjai (példálózó felsorolás):
• az akadályközlés a betakarítást megelőzően, de lehetőleg a káresemény után azonnal tényszerűen, és nagy pontossággal meg kell történjen;
• ebből a szempontból a tudomásszerzés megvalósul, ha a termelő alkalmazottja, vagy képviselője szerzett tudomást a káreseményről,
• javasolt, hogy az akadályközlés írásban történjen (habár az írásbeli forma nem előírás).

Különösen indokolt esetben az akadályközlés utólagos írásba foglalás mellett történhet szóban, SMS-en, vagy más elektronikus formában is. Ebben az esetben a lényeg az, hogy a bejelentés ténye adott esetben reprodukálható legyen. Célszerű, ha megjelölik a felek a kapcsolattartásra feljogosított személyek nevét és kölcsönös elérhetőségüket.

A termelő felelőssége a szerződés teljesítéséért a fentiek tekintetében akkor áll fenn, ha a káreseményt a betakarítás előtt nem jeleni be a szerződésben foglaltaknak megfelelően a vevőnek, vagy az ellenőrzési körén kívül elő ok miatti terméskiesést nem tudja megfelelően igazolni. Nagyon fontos vizsgálni a káresemény és az ellenőrzési körön kívül eső körülmények közötti okozati kapcsolat meglétét (pl. a káresemény a megjelölt területet érintette-e).

A szerződésben rendezni kell az akadály következtében előálló helyzet rendezési módjának tisztázásával kapcsolatos eljárást is. Törekedni kell a károknak a szerződő felek által történő kölcsönös, egyidejű és gyors felmérésére. A kárfelmérés sikeressége adott esetben alapul szolgálhat a jogvita peren kívüli rendezésére. Ebben az esetben is az írásbeliségre kell(-ene) törekedni, amelyet szükség szerint ki lehet egészíteni a helyszínen felvett fényképekkel. Annak érdekében, hogy a kárfelmérés szakmailag még megalapozottabb legyen, külső szakértő igénybevétele is célszerű lehet. Érdemes a szerződésben a szakértői költségek viselésének/előlegezésének módját előzetesen rendezni.

A saját termelésű mezőgazdasági áru értékesítésére irányuló szerződésnél az alábbiak bármelyike szerződésszegésnek minősül:
• késedelem: a megrendelő, termelő nem a szerződésben kikötött időben teljesíti az előírt kötelezettségeket,
• akadályközlési kötelezettség elmulasztása,
• hibás teljesítés: a megrendelő köteles bizonyítani (mennyiségi és minőségi kifogás esetén követendő eljárás rendjét a felek a szerződésben rögzítik és a szerződésszegés esetén ennek megfelelően járnak el),
• lehetetlenülés: a gazdálkodó vis maior miatt részben/egészben nem képes szolgáltatásra. Fő szabály szerint ilyenkor a hiányzó terményt mástól beszerezni nem köteles. A vis maior tényét a termelő a felvásárló felé azonnal bejelenteni és hatósági bizonyítvánnyal igazolni köteles. A hatósági bizonyítványt
* kérelemre (helyszíni ellenőrzés után) az illetékes megyei kormányhivatal földművelésügyi igazgatósága állítja ki;
* 15 napon belül a káresemény/bejelentés nyomán;
* ebben igazolja a kár helyét, mértékét, és azt, hogy a hozamcsökkenést mezőgazdasági káresemény okozta.

Ha a felek abban állapodtak meg, hogy a termelő a kieső terménymennyiséget az általa használt más mezőgazdasági földterületen megtermelt mezőgazdasági terménnyel pótolja, akkor a mezőgazdasági termelő akkor mentesül a szerződésben rögzített mezőgazdasági termény szolgáltatásának kötelezettsége alól, ha a vis maiort az általa használt összes földterület vonatkozásában a fentiek szerinti módon bejelentette és igazolta.

Dr. Csegődi Tibor László
Szent István Egyetem, Gödöllő

(Agrofórum Online)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Különleges magyar megoldásokat díjaztak, amelyek versenyképesebbé tehetik a mezőgazdaságot

2025. február 18. 14:40

Kihirdették a K&H a fenntartható agráriumért ösztöndíjpályázat nyerteseit. A pályázók az agráriumhoz köthető problémákra keresik a választ.

EU-s agrárpolitikai konfliktust okozhat a lengyel elnökség

2025. január 28. 16:10

Lengyelország az olcsó brazil hústól és cukortól félti az uniós gazdákat. További agrártémák a vetőmag-szabályozás és az állatszállítás.

Több ezer állami ösztöndíjas hely vár a MATE-n!

2025. január 22. 15:10

A MATE minden hallgatónak magas szintű tudást biztosít. Az egyik legjobb agráregyetemen ösztöndíjas helyek várják a jelentkezőket.

Változás az AXIÁL Kft. vezetőségében

2025. január 16. 12:33

Az újonnan létesített részleg a vállalat vezetőségének munkáját segíti tanácsadással, döntéstámogatással a digitalizációs projektekre fókuszálva.

A gabonakereskedelem jogi útvesztői

2017. április 17. 20:00

Az Európai Bíróság jogértelmezése a magyar adóhatóságnál enyhébb terhet ró az eladókra, de összességében nagyon körültekintően és előrelátóan kell eljárni a Közösségen belüli gabonaértékesítés során.

A „túlóra” szabályozása a magyar munkajogban

2017. április 9. 12:20

Az Agrofórum 'Gazdálkodj jogosan' cikksorozatának következő online formában is olvasható írása a „túlóra” szabályozásáról szól a magyar munkajogban.

A határozott idejű munkaviszonyról

2017. február 20. 10:38

A hatályos munkajogi szabályaink nem szabnak korlátot a feleknek arra nézve, hogy határozott vagy határozatlan időre köthessenek munkaszerződést.

A piaci versenyt korlátozó magatartások tilalma, mint a szerződéses szabadság korlátja

2017. február 11. 22:56

A piacgazdaság egyik legalapvetőbb eleme a gazdasági szereplők szerződéskötési szabadsága.