Manapság szorgalmas, a feladatához értő alkalmazottat találni a mezőgazdaságban kihívást jelentő feladat.
A munka nehéz, sokszor fizikai, de szaktudásra is szükség van (nem csoda, hogy a traktorosok bére igencsak megugrott), korán kezdődik és későn ér véget, gyakran a hétvégét is be kell áldozni. És valljuk be, az ágazatban a fizetések sem kiemelkedőek.
Hiába alkalmazza a tulajdonos a frissebb technológiákat, gyakorlatokat, az alkalmazottakat nem csak ez vonzza. Van, hogy úgy mondanak fel, hogy nem lehet tudni, pontosan mi is volt a problémájuk, vagy milyen elvárást nem sikerült igényeiknek megfelelően kielégíteni. Pedig a fizetés a lehetőségekhez képest kielégítő, a munkakörülmények jobbak, mint a szomszédos gazdálkodóknál, valami mégis hiányzik.
Mit kell ahhoz változtatni, hogy az alkalmazott lojális legyen a főnökéhez, és szívesen dolgozzon a csapatában?
Az elvárások előzetes tisztázása
Az alkalmazottak akkor dolgoznak jól, ha valaki irányítja őket, de nem főnökösködik, egyenrangú félként tekint rájuk. Ehhez szükség van a feladatok tudatosítására, máshogy fogalmazva világossá kell tenni az elvárásokat. Rendelkezésre kell bocsátani azokat az eszközöket és erőforrásokat, amelyekkel a munka jó minőségben elvégezhető. Csak ezek után kerülhet sor arra, hogy ha hibáznak, felelősségre vonhatóak legyenek.
Rendszeres visszajelzés
A munkavállalók szeretik, ha a feladat elvégzéséről rendszeresen kapnak visszajelzést, mintegy folyamatosan terelgetik őket a helyes irányba. Ez azt jelenti, hogy ha valaki jól végzi a munkáját, azt nem szó nélkül kell hagyni, és csak akkor szólni hozzá, ha hibázik. Inkább beszélgetni kell, korrigálni és bizony rendszeresen dicsérni és elismerni.
Ha hibát talál, azt ugyan tudassa, de utána tegye fel a kérdést: „Hogyan segíthetnék én vagy mások abban, hogy jobban végezd a munkádat?” Ennek átbeszélése nem vesz el sok időt, és akár munka közben is sor kerülhet rá. Viszont rendszeresen jelen kell lenni és beszélgetésekkel kapcsolódni kell az alkalmazottakhoz.
Világos célok
A munkavállalók olyan vállalkozásban keresnek munkát, amely érdekli őket, kifizetődő, és összhangban van a céljaikkal. Tehát először is világos célokat kell állítani, hogy tudják, miért dolgoznak, hogy haszna van annak, amit csinálnak, ettől lesznek motiváltak.
Másodszor a gazdaság tulajdonosának is meg kell értenie, hogy mi a fontos az egyes alkalmazottak számára, illetve mivel tudja könnyebbé tenni az életüket. Ez lehet rugalmas munkaidő, mert a gyerekek várják őket odahaza, mások esetleg továbbképzéseken szeretnének részt venni, mert fejlődni akarnak, de lehet, hogy nagyobb fizetésre vágynak – és meg is érdemlik, mert jól, sokat és szorgalmasan dolgoznak. És nem elég meghallgatni őket, mert lehet hogy maguktól nem mondják, hanem meg is kell kérdezni.
A jó vezetők tisztában vannak vele, hogy emberként kell bánniuk másokkal, és hogy sokkal jobb, ha elégedett, tettrekész csapatuk van, amely ért ahhoz, amit csinál. Ők még magasabb javadalmazás mellett is több értéket termelnek, mint ha állandóan új alkalmazottakat kellene keresni.
Fotó: Pixabay