32℃ 20℃
július 23. Lenke, Brigitta, Apollinár
Állattenyésztés

Válságos helyzetben a pulykaágazat – a karácsony némileg segíthet

Agrofórum Online

Erős kezdéssel indult ez év a hazai pulykaágazat számára, hiszen januárban, a madárinfluenzás esetek miatt mintegy 160 ezer különböző korú, ivarú pulykát kellett állategészségügyi okból leölni. Csorbai Attilát, a Baromfi Termék Tanács (BTT) elnök-igazgatóját az ágazat jelenlegi helyzetéről és a jövőbeni kilátásokról kérdeztük.

2019-ben mekkora volt az ágazat árbevétele?

A pulykaágazat az elmúlt években – így a tavalyi évben is – az élőállat szintjén 35-40 milliárd forint, míg feldolgozott termékek szintjén 70-80 milliárd forint termelési értéket állított elő.

Ez évben ez az összeg várhatóan hogyan alakul?

A pulykaágazat teljesítménye az idén akár 10-15 százalékkal is csökken, egyebek mellett a termelői és feldolgozói átadási árak csökkenése miatt.

Az elmúlt években milyen tendencia volt megfigyelhető a hazai pulykahús-fogyasztásban?

Az elmúlt években a hazai fogyasztás stagnált, becslésünk szerint mintegy 4-4,5 kg/fő/év, mely érték ugyan jelentősen elmarad a 15 évvel ezelőtti 7-7,5 kg értéktől, de még mindig jónak (erős középmezőnynek) tekinthető európai összehasonlításban.

Mekkora mértékben vetette vissza mindezt az ezévi járványhelyzet, illetve az ehhez kapcsolódó intézkedések?

Kijelenthetjük, válságos helyzetbe került a koronavírus-járvány miatt a magyar pulykaágazat, mivel mind a belföldi, mind a külföldi kereslet jelentősen visszaesett. Tavaly a termelt pulykahús-mennyiség 40-50 százaléka exportra került, ez 25-30 milliárd forintos árbevételt eredményezett 2019-ben. Ugyanakkor idén minden baromfitermék exportpozíciója romlott, részben a koronavírus, részben a Magyarországot is sújtó madárinfluenza-járvány (és az amiatt bevezetett korlátozó intézkedések) miatt, mindemellett a konkurens országok (pl. a lengyel pulykatermelés) is erős nyomást gyakorol az európai országok piacaira. Ezért a magyar exportpiacon idén jelentős visszaesésre számítunk, az alacsonyabb árak miatt a kivitel értéke akár meg is feleződhet.

Az élő pulyka ára folyamatosan csökkent az elmúlt nyolc hónapban, jelenleg a tavalyi árakhoz képest mintegy 10-12 százalékkal alacsonyabbak a felvásárlási árak, míg a takarmányárak ugyanilyen mértékben emelkedtek. Magyarországon az egy személyre jutó pulykahús fogyasztás korábban 4 kilogrammot tett ki, ez idén a HORECA (hotelek, éttermek, kávézók) szektor kiesése miatt elég komolyan csökkenhet. A járvány miatt a HORECA szektor mind belföldön, mind külföldön leállt, ezzel a jelentős pulykahús-felhasználásuk megszűnt, vagy töredékére csökkent.

Véleményünk szerint a baromfiágazat egészét a HORECA szektorhoz hasonló, speciális intézkedésekkel kellene segíteni, mint a munkahelymegtartó támogatások, a bér- és járulékteher átvállalása, valamint az adócsökkentés.

A termelt mennyiség – az elmúlt évekhez hasonlóan – élősúlyban az idén is 96-98 ezer tonna, míg vágott súlyban 72-75 ezer tonna körül várható, ám a kedvezőtlen gazdasági körülmények miatt félő, hogy ez jövőre csökkenni fog.

Korábban azt nyilatkozta, hogy a szövetség az elmúlt évek tapasztalatai alapján bízik abban, hogy a karácsonykor szokásos 10 százalékos fogyasztásbővülés még javíthat az ágazat idei pozícióján. Karácsony előtt pár nappal, miképp látja, megvalósul ez a várt bővülés?

Karácsonykor sokan választják a rendkívül alacsony zsírtartalmú, változatosan elkészíthető pulykahúst főfogásként az ünnepi asztalra. Bár az idei év ünnepe sok mindenben eltér majd a korábbi évektől, reméljük, hogy a karácsonykor szokásos 10 százalékos fogyasztásbővülés még javíthat az ágazat idei pozícióján.

A hazai fogyasztók körében a pulyka mely részei a legnépszerűbbek? Van-e idehaza fogyasztói tábora az egész szárnyasnak?  

A pulykahús minden termékének van jelentős fogyasztóbázisa, legértékesebb része mégis kétségkívül a pulykamell filé. Ez kitűnően szeletelhető, formázható, változatosan elkészíthető. Speciális termékelőállítási igénye van az ún. „bébipulykának”, mely szintén megtalálható néhány kereskedelmi lánc kínálatában, nyilván azért, mert erre is van piaci igény. A jellemző mégis inkább az, hogy a legnagyobb súlyú baromfit darabolt áruként, vagy feldolgozott élelmiszerként vásárolja meg a fogyasztó, hiszen így a karácsonyi menüsorba illeszkedő mennyiséget és terméket tud megvásárolni.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Hazánk újra madárinfluenza‑mentes – mit jelent ez a gyakorlatban?

2025. július 22. 08:10

Július 5-től hazánk hivatalosan is mentes a madárinfluenzától – ez fontos mérföldkő az állattenyésztők és az exportpiacok számára.

Fűfehérje: új fehérjeforrás a tejágazatban?

2025. július 3. 14:10

Holland innováció: fűből nyert fehérje válthatja a szóját, miközben csökkentheti a nitrogénkibocsátást és a trágya mennyiségét.

Juhhimlő Romániában: mi következik?

2025. június 19. 14:10

Romániában először azonosították a juhhimlő vírusát. A betegség gyorsan terjed, és komoly gazdasági károkat okozhat az állattartóknak.

Drágulás jöhet a mézpiacon: súlyos kiesést jelentettek

2025. június 11. 11:10

Az ukrán méhészek gyenge évre és mézdrágulásra számítanak – az akácot elvitte a fagy, a napraforgó sem ígér sokat.

Új egyensúlyi állapotot keres a hazai pulykaszektor

2023. november 21. 15:10

A Magyar Pulykaszövetség a karácsonyi időszakot felkészülve várja és bízik abban, hogy a fogyasztók számára továbbra is értéket jelent a magyar eredet jelentette biztonság és minőség. A pulyka ágazat (is) számos kihívással nézett és néz szembe, mint például az input anyagok jelentős drágulása, a csökkenő fogyasztás, vagy a vágóüzemi kapacitások csökkenése, a koncentráció. Éves összegzés a Magyar Pulykaszövetségtől.

Baromfiágazat: éles versenyben kell folyamatosan fejlődni

2023. július 30. 05:40

Itt a nyár, a kertipartik, baráti grillezések ideje. Nem véletlen, hogy ezt kihasználva, csirke-, pulyka-, kacsa- és libahús fogyasztását népszerűsíti az Agrármarketing Centrum (AMC). A baromfi fogyasztásösztönző kampány 2023. július 17. és 2023. augusztus 17. között egy hónapon át zajlik

Saslikparti

2019. szeptember 13. 04:39

Használjuk ki az ősz napsütéses hétvégéjét egy kerti sütögetésre, melynek egyik közkedvelt fogása az egyszerű, de nagyszerű rablóhús, más néven saslik.

Baromfiágazat: égető szükség lenne az exportra

2020. május 26. 06:37

Az exportra égető szükségünk lenne, a magyar baromfiágazat jelentősen külföldre termel. Az úgynevezett „nagyvevő országaink” részben Európában, részben Távol-Keleten vannak.