Erős kezdéssel indult ez év a hazai pulykaágazat számára, hiszen januárban, a madárinfluenzás esetek miatt mintegy 160 ezer különböző korú, ivarú pulykát kellett állategészségügyi okból leölni. Csorbai Attilát, a Baromfi Termék Tanács (BTT) elnök-igazgatóját az ágazat jelenlegi helyzetéről és a jövőbeni kilátásokról kérdeztük.
2019-ben mekkora volt az ágazat árbevétele?
A pulykaágazat az elmúlt években – így a tavalyi évben is – az élőállat szintjén 35-40 milliárd forint, míg feldolgozott termékek szintjén 70-80 milliárd forint termelési értéket állított elő.
Ez évben ez az összeg várhatóan hogyan alakul?
A pulykaágazat teljesítménye az idén akár 10-15 százalékkal is csökken, egyebek mellett a termelői és feldolgozói átadási árak csökkenése miatt.
Az elmúlt években milyen tendencia volt megfigyelhető a hazai pulykahús-fogyasztásban?
Az elmúlt években a hazai fogyasztás stagnált, becslésünk szerint mintegy 4-4,5 kg/fő/év, mely érték ugyan jelentősen elmarad a 15 évvel ezelőtti 7-7,5 kg értéktől, de még mindig jónak (erős középmezőnynek) tekinthető európai összehasonlításban.
Mekkora mértékben vetette vissza mindezt az ezévi járványhelyzet, illetve az ehhez kapcsolódó intézkedések?
Kijelenthetjük, válságos helyzetbe került a koronavírus-járvány miatt a magyar pulykaágazat, mivel mind a belföldi, mind a külföldi kereslet jelentősen visszaesett. Tavaly a termelt pulykahús-mennyiség 40-50 százaléka exportra került, ez 25-30 milliárd forintos árbevételt eredményezett 2019-ben. Ugyanakkor idén minden baromfitermék exportpozíciója romlott, részben a koronavírus, részben a Magyarországot is sújtó madárinfluenza-járvány (és az amiatt bevezetett korlátozó intézkedések) miatt, mindemellett a konkurens országok (pl. a lengyel pulykatermelés) is erős nyomást gyakorol az európai országok piacaira. Ezért a magyar exportpiacon idén jelentős visszaesésre számítunk, az alacsonyabb árak miatt a kivitel értéke akár meg is feleződhet.
Az élő pulyka ára folyamatosan csökkent az elmúlt nyolc hónapban, jelenleg a tavalyi árakhoz képest mintegy 10-12 százalékkal alacsonyabbak a felvásárlási árak, míg a takarmányárak ugyanilyen mértékben emelkedtek. Magyarországon az egy személyre jutó pulykahús fogyasztás korábban 4 kilogrammot tett ki, ez idén a HORECA (hotelek, éttermek, kávézók) szektor kiesése miatt elég komolyan csökkenhet. A járvány miatt a HORECA szektor mind belföldön, mind külföldön leállt, ezzel a jelentős pulykahús-felhasználásuk megszűnt, vagy töredékére csökkent.
Véleményünk szerint a baromfiágazat egészét a HORECA szektorhoz hasonló, speciális intézkedésekkel kellene segíteni, mint a munkahelymegtartó támogatások, a bér- és járulékteher átvállalása, valamint az adócsökkentés.
A termelt mennyiség – az elmúlt évekhez hasonlóan – élősúlyban az idén is 96-98 ezer tonna, míg vágott súlyban 72-75 ezer tonna körül várható, ám a kedvezőtlen gazdasági körülmények miatt félő, hogy ez jövőre csökkenni fog.
Korábban azt nyilatkozta, hogy a szövetség az elmúlt évek tapasztalatai alapján bízik abban, hogy a karácsonykor szokásos 10 százalékos fogyasztásbővülés még javíthat az ágazat idei pozícióján. Karácsony előtt pár nappal, miképp látja, megvalósul ez a várt bővülés?
Karácsonykor sokan választják a rendkívül alacsony zsírtartalmú, változatosan elkészíthető pulykahúst főfogásként az ünnepi asztalra. Bár az idei év ünnepe sok mindenben eltér majd a korábbi évektől, reméljük, hogy a karácsonykor szokásos 10 százalékos fogyasztásbővülés még javíthat az ágazat idei pozícióján.
A hazai fogyasztók körében a pulyka mely részei a legnépszerűbbek? Van-e idehaza fogyasztói tábora az egész szárnyasnak?
A pulykahús minden termékének van jelentős fogyasztóbázisa, legértékesebb része mégis kétségkívül a pulykamell filé. Ez kitűnően szeletelhető, formázható, változatosan elkészíthető. Speciális termékelőállítási igénye van az ún. „bébipulykának”, mely szintén megtalálható néhány kereskedelmi lánc kínálatában, nyilván azért, mert erre is van piaci igény. A jellemző mégis inkább az, hogy a legnagyobb súlyú baromfit darabolt áruként, vagy feldolgozott élelmiszerként vásárolja meg a fogyasztó, hiszen így a karácsonyi menüsorba illeszkedő mennyiséget és terméket tud megvásárolni.