Furcsa kutatást végzett a Berni Művészeti Egyetem és a Käsehaus K3 sajtkészítő cég: azt vizsgálták, van-e bármilyen hatása a sajtokra, ha zenét játszanak nekik az érlelésük közben.
Számít-e bármit a berni kantonból származó ementáli ízére nézve, ha érlelés közben zenét játszanak neki – erre kereste a választ egy furcsa kutatási projekt keretben a Berni Művészeti Egyetem és a Käsehaus K3 sajtkészítő cég. Hogy ezt megtudják, a sajtok érlelésére használt barlangban kilenc dobozban kezdték el érlelni az ementálit: nyolcnak játszottak zenét, a kilencediknek, mint kontrollcsoportnak pedig nem.
A sajtokkal hat és fél hónapon keresztül hallgattatták végtelenítve ugyanazt a számot (mindegyik sajt más-más zenét kapott), és úgy tűnik, tényleg befolyásolták a hanghullámok a sajtok belsejében végbemenő kémiai folyamatokat – írja a Qubit.
Összességében a zsűri úgy ítélte meg, hogy a zenével érlelt sajtok íze lágyabb volt, mint annak a sajtnak az íze, ami nem hallgatott zenét. Ezen kívül azonban más különösebb változást nem tapasztaltak. Egyetlen esetet kivéve: az a sajt ugyanis, aminek a Tribe Called Quest hiphopzenekar We Got the Jazz című számát játszották, már merőben eltért a többi sajttársától.
A hiphopos sajtot egyöntetűen édeskésebbnek találta a zsűri, és a laborvizsgálat is megállapította, hogy különbözik a társaitól.
Beat Wampfler, a K3 tulajdonosa nem zárta ki, hogy további kísérleteket is végeznek majd zenét hallgató tejtermékekkel kapcsolatosan.