Az internetről gyakorlatilag bármit meg lehet már rendelni, amire az életünkhöz feltétlenül szükség van, és azt is, amiről csak gondoljuk, hogy szükségünk van rá. Ha aztán rájövünk, hogy a vásárlás elhamarkodott volt, az árut jogszabály szerint 14 napon belül visszaküldhetjük. De mi történik a felbontott, ám nem használt és visszaküldött tárgyakkal?
Ugyan a rendelkezés a vevők védelmére született, de sok visszaélésre is lehetőséget ad. Az emberek jelentős részét ugyanakkor nem a rossz szándék vezérli, hiszen a boltok maguk is az esztelen fogyasztást segítik elő a vásárlást élménnyé szépítő pszichológiai eszközökkel vagy éppen az ingyenes visszaküldés lehetőségének hangsúlyozásával.
Vissza – a szemétdombra
Ne ringassuk magunkat naiv álmokba. Ha a termék visszakerül a kereskedőhöz, nem „nullázódik le” a rendelésünk. Ugyanis a felbontott holmi már nem adható el újként, így vagy – jó esetben – leárazva próbálnak neki gazdát találni, vagy egyszerűen kidobják, mégpedig azért, mert az ellenőrzésük és újracsomagolásuk több munkát igényel, mint egy új termék előállítása – olvasható a kiszamolo.hu oldalon.
Óriási erőforrás-pazarlás ez, és olyan környezetszennyező és -romboló eljárás, amelynek nem vagyunk tudatában, hogy mi magunk okozzuk. A befektetett energia és a felhasznált anyagok mennek a levesbe, illetve a szemétdombra, és akkor a szállítás költségéről és az elpöfögtetett energiáról még nem is beszéltünk.
Rengeteg áruról van szó
Különösen a koronavírus-járvány időszakában ugrott meg az online vásárlások aránya, és azóta évről évre nő, ezzel együtt pedig nő a visszaküldött termékek mennyisége is: az Egyesült Államokban az elmúlt években a visszáruk összértékét százezer milliárd dollárra becsülték.
Az átlagos visszaküldési arány 20% körül van, tehát 5-ből 1 termék mégsem kell, míg a ruhaféléknél minden második-harmadik darab megy vissza a feladóhoz – ráadásul a ruházati termékek kerülnek a visszaküldést követően a legnagyobb eséllyel a szemétbe.
Amerikában egyébként egy egész iparág létesült a visszaküldött termékekre. Óriási dobozokban, raklapokon árulják a nagy kereskedőcégek a visszaküldött árukat, legyen szó konyhagépekről, ruhákról, cipőkről vagy akár meglepetés csomagokról, amelyek teljesen random árucikkekkel vannak megtömve.
Ezekre sok esetben licitálni lehet, majd a nyertesnek házhoz szállítják a gigantikus csomagot – amelyben lehetnek sérült, törött vagy hiányos termékek is, ezt ugyanis senki sem ellenőrzi. Ugyanakkor sokan csináltak már jó üzletet azzal, hogy a kézhez kapott holmikat egyesével eladták valamelyik használt cikkekre szakosodott oldalon.
Mi a megoldás?
Univerzális megoldással egyelőre nem tudunk szolgálni. Az átgondolt vásárlás, a minőségi, tartós termékek preferálása, a túlfogyasztás kerülése – ezek mind az egyén önkontrollján és a nagyobb jó, a Földünk védelme iránti elkötelezettségén múlnak.
Be kell látnunk, hogy a bajt is mi idézzük elő és a megoldást is a mi kezünkben van, és csak az egyéni kezdeményezések összessége vezethet el a túlfogyasztás megállításához.
(Fotó: PublicDomainPictures/Pixabay)