Életmód, gasztronómia

A védővámok ellenére is megéri sajtot exportálni az arab térségbe

NAK/Raffai Ferenc

Különböző országokra szabott egyedi termékekkel lehet leginkább érvényesülni az arab országok tejtermékpiacán. Egy magyar cég tudott is élni a lehetőséggel. Ám ezen államok termelése is erősödik.

Talán kevéssé ismert, hogy az Európai Unióhoz egészen közel van egy majdnem hasonló méretű piac: míg az EU-ban közel 500 millióan, addig a Marokkótól Irakig húzódó arab térségben megközelítőleg 300 millióan élnek. Hogy ez utóbbi kiaknázatlan lehetőségeket is rejt, arra a magyar Kőröstej Kft. érzett rá. Ami persze nem véletlen, hiszen a vállalkozás tulajdonosa az arab származású, de itt tanult és immár magyar állampolgárrá vált Dr. Riad Naboulsi. Az arab országokban pedig a speciális tejtermékekkel lehet hódítani.

Azért azt Kovács Nikoletta, a Kőröstejt birtokló Caravanes Kft. ügyvezető igazgatója – idei Kelet-Magyarországi Agrárfórumon – leszögezte, hogy a piac kellő és alapos ismerete nélkül lehetetlen érvényesülni. Mint mondta, behatóan fel kell térképezni a célországokat, hiszen nem mindenhova lehet ugyanazokat a termékeket vinni. Az Irakhoz hasonlóan szegényebb államokban az olcsó, hűtés nélkül is hosszú eltarthatóságú termékekre van jelentős kereslet – például a konzervsajtra –, míg a Libanonhoz és Szaúd-Arábiához hasonló gazdag országokban a minőségi és a luxus termékek is kelendőek. Partnerországokat pedig leginkább a térség nagy élelmiszerexpóin, mint amilyen például a dubaji GULFOOD, lehet találni.

Ahogy fogalmazott, az arab piacon való megmaradáshoz több, íratlan szabályt is be kell tartani. Kovács Nikoletta szerint például hiába van írásos szerződés, a szóbeli egyezségnek sokkal nagyobb jelentősége van, mint ahogy értékelik a nagyvonalúságot, a reprezentatív megjelenést is. Persze mindemellett marketinget is be kell vetni.

A Kőröstej hajdúböszörményi tejüzemében gyártott kashkaval sajt az egyik legnépszerűbb termék az arab világban – ebből évente mintegy 30 ezer tonnát készítenek, aminek 70 százaléka exportra megy –, de a magyar tájegységek neveit viselő márkák alatt (pl. Róna, Kőrös, Bihar, Buda) is egyedi sajtokat állítanak elő. Utóbbiak érdekessége, hogy ezen nevű termékeket csak külföldön forgalmazzák, és így közvetve az országimázshoz is hozzájárulnak.
– A cég stratégiája, hogy egyedi termékeket gyártsunk, ilyen a parenyica, illetve a fonott sajtok, de nagyon keresettek a krémfehér sajtok is – jegyezte meg Kovács Nikoletta.

A Kőröstej Kft. tíz legfontosabb célpiacából hat arab állam (erősorrendben: Irak, Libanon, Szaúd-Arábia, Jordánia, Egyesült Arab Emirátusok, Kuvait). Viszont látva azt, hogy a tejtermékpiacon van keresnivaló, egyes arab országok is belevágtak a termelésbe. Mint az ügyvezető igazgató elárulta, Katar néhány éve 4000 szarvasmarhát vásárolt – többek között Magyarországról is –, és az állomány mára elérte a közel 30 ezer állatot.

Így a tejtermelés és a tejtermék-előállítás is egyre jelentősebb az államban, nem csak saját magukat látják el, hanem az arab világot is. Azaz, a Kőröstejnek a katari cégek is jelentős konkurenciái a térségben. Kovács Nikoletta elárulta, hogy az arabok elkezdték védeni az arab termékeket importvámokkal is, amiket már az ő termékeikre is kiszabtak. Az ügyvezető szerint ezzel együtt is megéri jelen lenni az arab világban…

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Az állati zsíroktól nem kell félni? Ezt mondják a kutatók

2025. szeptember 15. 14:10

Az állati zsírok évtizedekig száműzöttek voltak az egészséges táplálkozásból. Ma azonban újra terítéken vannak – szó szerint is.

4 zseniális nyers cukkini recept pillanatok alatt

2025. szeptember 11. 11:10

Egészséges nassolás és könnyű saláták – mutatjuk, hogyan készíthet nyers cukkiniből gyors, ízletes fogásokat.

A csipkebogyó így őrzi meg erejét: szüret és feldolgozás szabályai

2025. szeptember 6. 14:10

A csipkebogyó gazdag C-vitamin-tartalma miatt értékes gyógynövény. A megfelelő időben szedve és feldolgozva egész télen kincset ér.

Házias ízek, illatok, hagyományok – ilyen a Nyitott Porták varázsa

2025. szeptember 1. 08:10

Egy nap alatt bejárni Szatmár-Bereget? A Nyitott Porták rendezvényen szarvasmarhától a kötött tésztáig, lekvárfőzéstől a házi süteményekig mindent átéltem.

Közel 11 milliárd forint támogatás jut a tejfeldolgozásra

2018. december 1. 17:07

Az Agrárminisztérium az ágazat versenyképességének növelése érdekében egy újabb, 50 milliárd forintos pályázatot írt ki az élelmiszeripar számára.

A koronavírus a legendás Stilton sajtot is bajba sodorta

2020. június 23. 14:02

A gazdálkodóknak több ezer liter tejet kellett kiönteniük, és az élelmiszer-ipari vállalkozások azért küzdenek, hogy a nem eladható marhahúst és a burgonyahegyeket felhasználják valahogy.

Havi 6000 forintot költenek sajtra a magyarok, a trappista a kedvenc

2024. szeptember 4. 13:10

A sajtfélék közül a trappista ismertsége 95 százalékos, a sajt típusok közül a füstölt, a tömlős, a lapka, a félkemény sajt és a sajtkrém áll az élen.

Sajtválogatás: sertés, jávorszarvas és chauri tejéből

2024. február 4. 11:10

Edward Lee séf, étteremtulajdonos nagyjából mindent elért szakmájában amit lehetett, de valószínű, hogy mégis hiányzott valami az életéből, ugyanis úgy döntött, hogy sajtot készít, disznósajtot. Mármint igazit, vagyis hús és por nélkülit, egyszerűen kocatejből.