Életmód, gasztronómia

Aki spórol, miért költ hatezer forintot egy dubaji csokira?

Agrofórum Online

A vásárlók mostanság egyre jobban odafigyelnek a kiadásaikra, ugyanakkor a pisztáciakrémes csokoládéért, a közösségi médiában nagyon népszerű dubaji csokiért súlyos ezreket hajlandóak fizetni. Egyesek szerint ez nem ellentmondás, hanem figyelmeztetés a gyártók számára.

A fogyasztók elsősorban olyan termékekért fizetnek, amelyek hozzáadott értéket biztosítanak számukra. A csokoládé példáján sokat meg lehet tudni a fogyasztói magatartásról. Egyrészt sokan még kedvenc édességükön is spórolnak az áremelésekre való tekintettel: piackutatók szerint idén csaknem 5 százalékkal esett vissza a táblás csokoládék eladása.

15 euró

Másrészt az emberek néha órákat várnak a butikok előtt, hogy egy tábla dubaji csokoládét kapjanak – Németországban 15 eurót, több, mint hatezer forintnyi összeget kell fizetni a pisztáciakrémes termékért.

Magyarországon pedig már egyes kiskereskedelmi láncok kínálatában is megjelent a dubaji csokoládé, a hagyományos csoki árának öt- vagy akár tízszeresét is elkérik az üzletek érte.

A vásárlási magatartás furcsának tűnhet, de semmiképpen sem ellentmondásos. Mert az emberek megkérdőjelezik a korábbi termékek árazását, és eldöntik, hogy pontosan hol hagyják a pénzüket. A német Szövetségi Statisztikai Hivatal szerint az élelmiszerek és az alkoholmentes italok ma 34 százalékkal drágábbak, mint 2020-ban.

Csak az ár változott

A fogyasztók elsősorban olyan termékekért fizetnek, amelyeknek hozzáadott értéket tulajdonítanak vagy valami újat kínálnak számukra – például a dubaji csokoládéért. Az emberek nyilvánvalóan készen állnak arra, hogy mélyebben a zsebükbe nyúljanak a prémium termékekért. A polcokon olyan termékek érnek el bennünket alapból, amelyeknél az áron kívül évek óta semmi nem változott – ilyen a többi csokoládé.

Áremelkedések

A napi fogyasztási termékek gyártói joggal emelték jelentősen áraikat az elmúlt években. Továbbra is rekordmennyiségű nyersanyag-, fuvar-, személy- és energiaköltéssel küszködnek. A gyártóknak stabilan kell tartaniuk árréseiket, hogy legyen pénzük az innovációkra.

Nem ok nélkül sok márkás gyártó szenved a gyengülő eladási adatok miatt. A kiskereskedők saját márkás termékei piaci részesedést szereztek, sok fogyasztó úgy gondolja, hogy a márkás termékekhez hasonló minőséget kínálnak, de átlagosan csaknem 40 százalékkal olcsóbbak.

Stagnálás

Paul Bulcke, a svájci Nestlé élelmiszeripari csoport igazgatóságának elnöke azt mondta, hogy az árak „talán túl messzire mentek”.

A Nestlé 1,6 százalékkal emelte az árakat az első három negyedévben – a 2023-as 7,2 százalék után. Hasonló a helyzet a többi fogyasztói óriás esetében is. A német Handelsblatt gazdasági lap szerint ezek után nem csoda, hogy az eladások stagnálnak.

Újítások kellenek

Az emberek joggal nem hajlandók akár már kétszer annyit fizetni csak a márkanév miatt ugyanazért. Azt várják, hogy egy drága termék jobb ízű, egészségesebb legyen, vagy jóval környezetbarátabb módon állítsák elő. Szakértők szerint ezt a gyártóknak is meg kell érteniük és újításokkal kell meglepniük a fogyasztókat.

(Kép: FIX Chocolatiers)

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Egyre több vegán tér vissza a húsevéshez

2025. január 12. 10:10

Mi állhat a húsfogyasztás utóbbi időben tapasztalható felfutása és a vegán, növényfogyasztó életmódról való leszokás hátterében?

Már az olasz kávé ára sem a régi

2025. január 11. 10:10

Olaszországban átlagosan 1,21 euró lett a csésze kávé ára, ami tizennyolc százalékos emelkedést jelent 2021 óta.

Allergiásként óvakodjunk ezektől a szobanövényektől!

2025. január 9. 08:10

Az irritációt a növények pollenje, nedvei vagy a leveleikben található anyagok okozzák, esetleg a cserép földjében megtelepedő penészgombák.

Legyen óvatos, amikor dubai csokoládét vásárol!

2025. január 6. 16:10

Még mindig magas a kereslet iránta, és ebből fakadóan magasak az árak: idehaza 6-8 ezer forint, Európa-szerte 20 euró 100 grammonként.

A pisztácia lehet az egyik új kultúránk?

2024. október 1. 10:40

Úgy tűnik, a pisztácia termesztésére egyre több lehetőségünk nyílik hazánkban is. Vannak gazdálkodók, akik kísérleti jelleggel már belekezdtek a kultúra termesztésébe.

Pisztáciát Magyarországon? Ez vicc?

2022. szeptember 22. 15:33

Habár még nem vagyunk elég sivatagosak a pisztácia számára, úgy tűnik, hazánkban is vannak lelkes próbálkozók: övék a szerencse?

Irán és az USA a két legnagyobb pisztácia-termelő

2021. március 10. 04:33

Egy év alatt 338 ezer tonna pisztáciát termesztettek Iránban, ezzel világelsők lettek ebben a rangsorban.