A mesterséges intelligenciát hívta segítségül, így győzte le az emberi „fifikát” az egyik nagy élelmiszer-üzletlánc – az új eszközei már egy év alatt megtérülnek.
A kiskereskedelem egyre inkább afelé tart, hogy a vásárlók önkiszolgáló módon élvezhessék a kínált szolgáltatásokat. Ma már a szuper- és hipermarketekben teljesen megszokott, hogy pénztárosok helyett – önkiszolgáló kasszáknál – maguk a vevők intézzék az áruk ellenőrzését, majd a fizetési folyamatot.
Ennek az útnak a következő állomása (és ez egyre nyilvánvalóbb) a mesterséges intelligencia (AI) bevonása a folyamatba. Ha valaki ellátogat például egy-egy nagyobb település Tesco áruházába, ott már találkozhat az intelligens mérleg újításával.
Ezek kétségkívül segítséget jelentenek a vásárlásban, hiszen önmaguktól felismerik a serpenyőre tett terméket, és ki is nyomtatják a hozzá szükséges címkét. Ez az áruháznak is érdeke, hiszen nagyon sok vásárló képtelen jól eligazodni a termékek rengetegében, rosszul azonosítja azokat, ami a leltározásnál gondot okozhat.
Öntanulásra képes rendszer
A Tesco a német Bizerba intelligens mérlegeit használja erre a célra. Ezek a termékek formáját, színét és egyéb jellemzőit figyelembe véve végzik el az azonosítást. Kérdés, hogyan detektálják a közel azonos árucikkeket (például egy normál áras banánt hogyan különböztetnek meg egy drágább biobanántól), de feltehetőleg az ilyen kihívásokra is fel vannak készülve.
A vásárlói elégedettség minden bizonnyal növekszik az okosmérlegek alkalmazása következtében. Nem kell kódokat megjegyezni, termékneveket beírni. Elegendő csak letenni a terméket, és gépi azonosítás után folytatni a vásárlást, sorban állás nélkül. Az AI ráadásul öntanulásra képes, egyre finomodik a felismerő képessége, és alighanem ez a válasz arra, hogyan képes nüansznyi eltéréseket észlelni.
Az áruházláncok szempontjából nagy előny, hogy az intelligens mérlegek távoli eléréssel is frissíthetők, így mindig naprakészek lehetnek. Nem elhanyagolható az sem, hogy a kamerás felismerő rendszer révén elkerülhetők a vásárlói „trükközések”, valóban az lesz lemérve és beárazva, ami a tasakba kerül, nem pedig egy olcsóbb termék.
A Bizerba mérlegeit már a Spar is használja egy jó ideje, és tapasztalataik szerint egy év alatt megtérül a befektetés. Hihetetlen, de a magyarországi Tesco 2011-ben telepítette a legelső okosmérlegét (mégpedig a jászberényi üzletébe), ahol még a vásárlónak kellett kiválasztania a megfelelő terméket, most pedig itt az újabb lépés, az intelligens mérleg.
Így működik az újítás a gyakorlatban: