11℃ 0℃
március 4. Kázmér, Lúciusz, Zorán
Életmód, gasztronómia

Kávézólánc hódít a tea földjén

Agrofórum Online

Jelentős mértékben növekszik a kínai kávéfogyasztás. Ezt a növekvő szegmenst igyekszik kiaknázni a 2017-ben alapított és tavaly májusában az amerikai tőzsdére bevezetett Luckin Coffee.

A nyugati kultúrában óriási hagyománya van a kávéfogyasztásnak. A hivatalos statisztikák szerint 2015-ben az 5 millió lakost számláló Finnország 1 millió zacskónyi kávét fogyasztott. Ezzel szemben az 1,3 milliárdos populációval bíró Kína éves kávéfogyasztása 200 és 400 ezer zacskó közé tehető. A kínai kávéfogyasztás ugyanakkor jelentős mértékben növekszik. Az elmúlt években 30 százalék közeli volt az éves növekedés a kínai piacon, és a Statista becslése szerint 2020 és 2023 között további 10,7 százalékos éves növekedés várható.

Háromszoros tempó

A kínai kereslet növekedés közel háromszorosa a világénak. Összehasonlításképpen az Egyesült Államok kávépiacának bevétele a 2020-as évre várhatóan 85,1 milliárd dollár, ami 5,2 százalékos növekedés a 2019-es adatokhoz képest, míg ez a szám Kínában 9,3 milliárd dollár, ami éves alapon 13,3 százalékos növekedésnek felel meg – hangsúlyozta az Equilor Befektetési Zrt. A szakadék még nagyobb, egy főre nézve. Az urbanizáció növekedésével a kávéfogyasztás iránti kedv is növekedhet, ahogy az már most is tapasztalható, különösen az ázsiai ország keleti régiójának nagyobb metropoliszaiban. Az egy főre jutó éves átlagos kávéfogyasztás Japánban 279 csésze, Hongkong-ban 249,5 csésze, míg Kínában csupán 6,2 csésze.

Luckin Coffee és Starbucks

Ezt a növekvő szegmenst igyekszik kiaknázni a 2017-ben alapított és tavaly májusában az amerikai tőzsdére bevezetett Luckin Coffee. Az újfajta technológiavezérlet kiskereskedelmi modellt használó kínai kávézólánc, mely 2019 végére több mint 4 500 kávézót üzemeltetett Kína területén. Ez több, mint a Starbucks által az országban üzemeltetett 4 300 kávézó. A Starbucks is egyre nagyobb figyelmet fordít a kínai növekedésre, az amerikai vállalat 2022-re 6 000 kávézóval szeretne jelen lenni Kínában. A kínai kávépiac dinamikus növekedésére mind a két vállalat kilátásaira pozitívan hat és mivel más szegmensben is versenyeznek emiatt jelenleg együtt építik a piacot.

Elvitelre adják és olcsóbban

A Luckin modellje az elvitelre alapoz. A legtöbb üzletben az ülőhelyek száma korlátozott és készpénzt sem fogadnak el, fizetni ugyanis csak telefonon lehet a cég saját alkalmazásán keresztül. Árazásban is olcsóbb, mint az amerikai versenytárs, így sokkal szélesebb fogyasztó réteget szólít meg. Pénzügyi eredmények tekintetében egyelőre még veszteséget termelnek, de a robusztus növekedés és a profitabilitás felé tartó tendencia figyelemre méltó. Az üzletek bővítését meghaladó ütemben nő az árbevétel.

Kilőtt az árfolyam

A Luckin és a Starbucks dinamikus növekedése a világ legnépesebb országában egyelőre pozitívan alakul és úgy tűnik, sikeresen szoktatja át a kínai embereket a teafogyasztásról a kávéfogyasztásra, ez különösen igaz a nagyobb kínai városokra. A Luckin modellje, mely az applikáción keresztüli értékesítést és személyzet nélküli kávézók korát hozhatja el nagyobb működési marzsokat eredményezhet, mint a hagyományos modell. Emiatt került több befektető célkeresztjébe is a vállalat novemberben a harmadik negyedéves gyorsjelentés után, amit követően több mint 100 százalékot emelkedett az árfolyam.

Gondok a koronavírus miatt

A koronavírus miatta boltbezárások ugyanakkor negatívan érintették az árfolyamot, ami miatt jelentősen visszaesett a Luckin jegyzése – emelte ki az Equilor Befektetési Zrt. Amennyiben a koronavírussal kapcsolatos kockázatok enyhülnek, a korábbi hónapok felfele ívelő mozgása folytatódhat. A vállalat ugyan még nem nyereséges a magas terjeszkedési költségek miatt, de látható, hogy a már üzemelő helyiségek profitmarzsa óriási és Kínában a kávéfogyasztás gyorsan emelkedik.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

A kovász „titkos” feladata: ettől válik egészségessé a kenyér a szervezetünk számára

2025. február 27. 16:10

A kovászban probiotikumok és prebiotikumok is megtalálhatók, amelyek az emésztőszervrendszerünkre fejtik ki előnyös hatásukat.

Miért fogyasszunk csírát?

2025. február 27. 08:10

A csíráztatott magvak olyan fogyasztásra szánt zöldségeket jelentenek, amelyeket a növekedés nagyon korai szakaszában takarítottak be.

Így készítsünk kovászt egy hét alatt!

2025. február 26. 13:10

Számos recepttel találkozhatunk, de a legfontosabb kiemelni, hogy a helyes arányok biztosítása elengedhetetlen.

Természetes otthon: illatosítás aromanövényekkel

2025. február 26. 05:40

Az aromanövények nemcsak kellemes illatot biztosítanak, hanem jótékony hatással lehetnek a közérzetünkre is. Nézzük meg, milyen növények segíthetnek természetes módon felfrissíteni otthonunk levegőjét!

Kína és India uralja a rizspiacot

2021. február 7. 05:48

Kína 209,6 millió tonnás rizsmennyiséggel vezeti a globális listát. A második helyen India áll 177,6 millió tonnával.

Spanyol szőlőt ehetnek a kínaiak

2019. január 21. 11:33

Az ázsiai országban egyre népszerűbb ajándék a gyümölcs, és a fogyasztók a szőlő esetében a nagy bogyókból álló hatalmas fürtöket, a szép színeket és a magas cukorfokot részesítenek előnyben.

A fehér eper organikus termesztése magasabb bevételt eredményez

2023. április 26. 15:50

A kínai eperpiacon az elmúlt években új termékként jelent meg a fehér eper. Azért keltett feltűnést, mert színe és íze eltér a hagyományos vörös eperétől, és a piaci ára is meglehetősen magas.

Ismét magyar lehet a pekingi kacsa

2019. április 6. 07:04

Újra engedélyezi a kínai vámhivatal a kacsa- és libahústermékek Magyarországról történő behozatalát.