A matcha hiányáról szóló híresztelések már 2023 őszén felröppentek, amikor a neves kiotói teakészítő cégek először korlátozták az őrölt teapor vásárlását. A turisták és a helyiek is sorra tapasztalták a népszerű termék eltűnését a boltok polcairól.
A legnagyobb hiány a legértékesebb teákból van: ezek az első szedésű matchák, amelyeket a Camellia sinensis teacserje tavaszi, első hajtásából nyernek. Ezt a kivételes minőségű alapanyagot korábban csak teaszertartásokhoz használták, ma viszont világszerte a mindennapi fogyasztók is ezt keresik.
Mivel ezekből évente csak egyszer lehet szüretelni, mennyiségük eleve korlátozott – miközben a kereslet minden típusú matcha iránt folyamatosan nő.
Egyre nő a kereslet – a termelők próbálják tartani a tempót
A termelők, különösen a Nyugat-Japán térségben, nemcsak az első, hanem a második, harmadik és őszi szedésű tencha leveleket is felvásárolják, majd ezekből készítik el az őrölt matchát.

A teaport italgyártók és kereskedők viszik világszerte. Jason Eng, a Kametani Tea üzleti kapcsolatokért felelős vezetője szerint cégük 2019 óta évente 10%-kal növelte termelését: „Rengeteget túlórázunk, mostanra már hétvégén is dolgozunk, hogy bírjuk a megrendeléseket.”
Az idei, 2025-ös tavaszi termés némi átmeneti enyhülést hozhat, de hosszú távon nem jelent megoldást. Fumi Ueki, Japán legnagyobb teavállalata, az Ito En egyik vezetője szerint a tavalyi évben a globális matcha tea fogyasztása minden korábbi rekordot megdöntött. Ha a trend folytatódik, a japán teaágazatnak gyökeres változásokra lesz szüksége.
A japán fogyasztás csökken, a világé robban
Bár Japánban visszaszorulóban van a zöld tea és a matcha népszerűsége, a világ többi részén éppen most éli reneszánszát. A japán agrárminisztérium (MAFF) szerint 2023-ban 4176 tonna matchát termeltek – ez közel háromszorosa a 2010-es szintnek. Az elmúlt öt évben az export dominánssá vált: a megtermelt matcha több mint felét már külföldön adják el.

A szakértők egyetértenek abban, hogy a pandémia óta világszerte fokozódó érdeklődés az egészséges életmód és a természetes élénkítők iránt áll a robbanásszerű kereslet hátterében. A matchát magas antioxidáns-tartalma és koffein mellékhatások nélküli energizáló hatása miatt egyre többen fogyasztják.
„Külföldi vásárlóink körében végzett felméréseink szerint nemcsak az íz miatt választják, hanem a jótékony hatásai miatt is” – mondja Ueki. – „Ha ezekre a pozitívumokra világszinten jobban felhívjuk a figyelmet, még nagyobb keresletre számíthatunk.”
A közösségi média is fűti a keresletet
A matcháról szóló tartalmak áradása a közösségi médiában új piacokat nyitott meg a világban, még ott is, ahol korábban alig ismerték. Shiori Yuen, az Uji városában működő Yamasan Tea külföldi részlegének vezetője szerint az elmúlt három évben Afrikában és a Közel-Keleten is jelentős forgalmat bonyolítottak, különösen az Egyesült Arab Emírségekben.
A növekedésnek határai vannak
Ha ilyen népszerű a matcha, miért nem termelnek belőle többet? A válasz nem egyszerű. A gyártás két szakaszból áll: a tencha levelek megtermeléséből, és azok finom őrléséből. Mindkét szakasznak megvannak a maga korlátai.
A földterület nem jelentene problémát – mondja Yuen –, de egy új ültetvény öt év alatt fordul csak termőre. Vagyis ha most el is kezdenék a bővítést, a gyümölcse csak később jönne.
Az őrlés is szűk keresztmetszet. A leveleket ugyan egészben tárolják, de a kőmalmok, amelyekből a ceremoniális minőségű matcha készül, lassúak: egy óra alatt mindössze 40 gramm teát őrölnek – ez legfeljebb 10-12 csésze teára elegendő.
„Nagyon sok ilyen malomra lenne szükség, de ezek faragása hosszú és kényes folyamat. Egyetlen gép elkészítése is egy hónapot vesz igénybe” – magyarázza Simona Suzuki, a Global Japanese Tea Association társalapítója. Ha túl gyorsan próbáljuk növelni a kapacitást, a minőség rovására mehet.
Gazdák nélkül nincs jövő
A legkomolyabb probléma azonban nem a gépek, hanem az emberek hiánya. A MAFF szerint 2000-ben még 53 ezer teatermelő dolgozott Japánban, 2020-ra ez a szám 12 ezer alá csökkent. Az idős gazdák fokozatosan visszavonulnak, és kevés a fiatal, aki átvenné a helyüket. Emiatt egyre több ültetvény válik elhagyatottá. Sokan attól tartanak, hogy ha a matcha iránti nemzetközi kereslet csak egy divathullám, akkor a befektetéseik könnyen veszendőbe mehetnek.
Suzuki és Yuen is azt tapasztalta, hogy a velük együttműködő gazdák komoly aggályokat fogalmaznak meg: vajon megéri-e hosszú távon erre az ágazatra alapozniuk a jövőjüket?
Állami segítség nélkül nem megy
Suzuki szerint Japán képes lenne növelni a matcha termelését, de ehhez elengedhetetlen a termelők támogatása.
„Csak most, az idei évben hallottunk először arról, hogy a kormány fontolóra veszi a mezőgazdasági irányelvek módosítását annak érdekében, hogy ösztönözze a gazdákat a hagyományos teakészítésről a tencha termesztésére való átállásra” – mondja.
„Úgy látom, minden szereplő tisztában van vele, hogy változásra van szükség, és most már az állam is elindult ebbe az irányba. Ez várhatóan több támogatási programot és ösztöndíjat eredményez majd, amelyek segíthetik a gazdákat az átállásban.”
Kiskereskedők a készlethiány ellen
A boltok és nagykereskedők igyekeznek elkerülni a kiürült polcokat és raktárakat azzal, hogy bővítik a matcha- és tenchaszállítóik körét, illetve új beszerzési régiók felé is nyitnak.
„Ez segít abban, hogy folyamatosan elérhető legyen az áru” – mondja Yuen. „Még most is azon dolgozom, hogy minél szélesebb matcha választékot kínálhassak a vásárlóinknak.”
A világ étvágya azonban továbbra is csillapíthatatlan a matcha iránt. A Kametani cégnél Eng arra számít, hogy 2025-ben a megrendelések legalább 20–30 százalékkal haladják meg az előző évi mennyiséget.
„Ez az év igazán érdekesnek ígérkezik” – mondja Eng. „Egyelőre még nem fogyott el minden készletünk, de őszre már nagyon kiélezett helyzet alakulhat ki – nemcsak nálunk, hanem az egész piacon. A kereslet az egekben van.”
(Forrás: Japan struggles to fend off a world without enough matcha – The Japan Times)
Képek: Pixabay.