Az élelmiszer-kereskedő bejelentette, a jövőben a saját márkás vegán termékek szinte teljes kínálata ugyanolyan alapáron lesz elérhető Németországban, mint a hasonló állati eredetű termékek. A vegán ételek jellemzően lényegesen drágábbak, mint az állati eredetűek.
Ezzel az intézkedéssel a cég nem csak a vegán étrendet követőket szeretné elérni, hanem az úgynevezett flexitáriánusokat is, ők azok, akik csak alkalmanként fogyasztanak állati eredetű termékeket. „Az árkorrekcióval egyre inkább arra szeretnénk ösztönözni vásárlóinkat, hogy próbálják ki a növényi alapú alternatívákat – anélkül, hogy az ár lenne a döntő kritérium” – magyarázta Christoph Graf, a német Lidl ügyvezető igazgatója.
A Lidl szerint a 2020-ban indult vegán márkájuk megkönnyíti a növényi alapú étrend felé való elmozdulást. A kínálatban már több mint 100 termék és – szezontól és akciós ajánlatoktól függően – akár 650 egyéb vegán termék is megtalálható.
A diszkont azt is célul tűzte ki maga elé, hogy a 2023-as pénzügyi évtől közölje az állati fehérjeforrások arányát a növényi eredetű fehérjeforrásokhoz képest. A Lidl kínálatában a növényi és állati fehérjeforrások aránya Németországban 11-89 százalék volt 2022-ben; a tejtermékek esetében 6-94 százalék volt ez az adat.
A Lidl volt az első német élelmiszer-kiskereskedő, aki nyilvánosságra hozta a fehérjearány adatait. Az Albert Schweitzer Alapítvány elnöke, Mahi Klosterhalfen üdvözölte a lépést. Szerinte a növényi tartalomnak a Lidl tervei szerinti 2030-ra a fehérjéknél 20 százalékára, a tejtermékeknél 10 százalékára való emelése azonban csak óvatos lépés a helyes irányba.
Christine Singer, a Bajor Gazdák Szövetségének (BBV) regionális gazdálkodója ugyanakkor bírálta a Lidlt, amiért szándékosan megpróbálta a fogyasztói magatartást a piac megkerülésére felhasználni. Ez szerintük közvetve rossz fénybe helyezné az állati eredetű élelmiszereket, még akkor is, ha a Lidl 2030-as fehérjestratégiájának célja továbbra is 80 százalékban állati eredetű élelmiszereket tartalmaz – írt a német agrarheute mezőgazdasági szakportál. A BBV azt is bírálja, hogy a Lidl fehérjestratégiájában mind az élelmiszer eredete, mind a vegán helyettesítő termékek magas feldolgozottsága túl kevés figyelmet kap.
(Kép: Lidl Deutschland)