Életmód

Hallott már a 2 másodperces követési távolságról?

Agrofórum Online

A vezess.hu számolt be arról, hogy milyen gyakorlati, mindannyiunk biztonságát szolgáló megoldásokat és változtatásokat építenének be a jövőre módosítani tervezett KRESZ-be.

Az új javaslatokat civil szervezetek és magánszemélyek javaslatait is meghallgatva határozták meg, természetesen a szélsőséges, nem gyakorlatias ötletek elvetésével.

Például a címbeli felvetés, a 2 másodperces követési távolság, akármilyen furcsán is hangzik, valóban működőképes gyakorlat, sőt autópályán sok esetben útburkolati jelekkel jelzik is. 130 km/h-s sebességnél 2 másodperc alatt lehet megtenni 72,2 métert, ami a felfestések távolsága. Ezt a gyakorlatot most bele is foglalnák a KRESZ-ne (lakott területen kívül 1 másodpercet írnának elő).

Apropó, autópálya: a megengedett sebességhatárt viszont felemelnék egyes szakaszokon 140 km/h-ra. A tehergépjárműveknek is engedélyeznék lakott területen kívül a 90 km/h-t, traktoroknak (már amelyik tud egyáltalán annyival menni) pedig a 60 km/h-t.

Írott NEM a betyárkodóknak

A vészfékezés fogalma alapvetően nem egyenlő a büntetőfékezéssel, bár manapság sokan egybemossák a kettőt. A követési távolságot ezután úgy kell tartani, hogy ha előttünk valaki vészfékezik, meg kell tudni állni.

Sokszor a büntetőfékezők azok, akik szeretnek „betyárkodni” az utakon. Nos, a kedvükért a driftelést, szlalomozást is beleírják a KRESZ-be, mint ami tilos az utakon (eddig is az volt, csak nem volt írásba foglalva).

Ügyelünk a részletekre

A magyar ember nem használja a dudát annyit, mint a mediterrán népek, de azért vannak vele kapcsolatban téves elképzelések. Ennek tisztázására a dudálásnak is lesznek szabályai (rövid ideig használható, balesetveszély esetén).

Jó gyakorlat viszont a vészvillogó használata, ha veszélyt látunk magunk előtt, és ezzel akarjuk felhívni a mögöttünk jövő figyelmét arra, hogy lassítson. Ez a szokás bekerül a KRESZ-be is mint követendő. És ha már villogás: új szabály lesz, hogy ha a körülmények engedik, akkor az indexelést a sávváltás előtt 2 másodperccel meg kell kezdeni (kivéve, ha nincs annyi idő rá, például egy kisebb körforgalomban).

Valamiért a magyar néplélek lázadó szelleme elutasítja a biztonsági övet (pedig mennyi súlyos baleset előzhető meg vele…). Jövő évtől már nem mindig az autó vezetője lenne felelős a gyerekek biztonsági övének bekötéséért, hanem ha van, a gyerekek kísérője (például iskolás gyerekek és tanáruk).

Biztonsági intézkedés, a láthatóság alapfeltétele a távolsági fényszóró is. Ennek használata már nem csak az autósok számára lesz kötelező lakott területen kívül mindig, hanem mindenkinek, aki a forgalomban járművel vesz részt – de kivételek lesznek.

Forgalmas utakon

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, az utakon nem csak mi magunk, autósok közlekedünk. Ezért kisebbek számára bevezetik a védelmi sáv fogalmát. Ez a jobb oldali sáv jobb széle lesz, amit jellemzően a gyalogosok és kerékpárosok fognak tudni használni. Emiatt nem mindig a jobbra tartás, alkalmanként a középen haladás lehet az elvárás.

A nyugat európai országokban jól működik, de nálunk is örömteli, hogy egyre többen vezetnek nagyobb forgalomban a cipzárelv szerint. Ezt a fogalmat most a KRESZ-ben is rögzítik. Törlik viszont a leállósáv fogalmát, mert sok félreértéshez és súlyos balesethez vezetett. Ugyanígy törlik a várakozás kifejezést, a helyébe az egyszerűbb és közérthetőbb parkolás lép.

Több megértéssel az idősek iránt

Eddig a tanulóvezetőkre a T megkülönböztető jelzés volt érvényben, de sajnos elég sokan, akik elfelejtik, hogy maguk is tanultak vezetni, megértés helyett előre türelmetlenkedtek miattuk. Most egy hasonló jelzést vezethetnek be az időseknek. Ennek használata nem lesz kötelező, de – elméletben – a jelzést használó ezzel hívhatja fel mások figyelmét arra, miért lassabb a megszokottnál. Tehát elvileg türelemre int – sajnos ezzel kapcsolatban vannak még kétségeink.

Az új KRESZ bevezetése még körülbelül egy évet vagy még többet vesz igénybe, de a hivatalos dokumentum jövő év márciusára elkészülhet. Izgatottan és reménykedve várjuk, hogy az új szabályok javítják-e a közlekedési kultúrát és a közlekedésbiztonságot Magyarországon.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Segít-e a méz az érelmeszesedés megelőzésében?

2024. november 14. 13:10

A méz több mint 180 különböző vegyületet tartalmaz, valamint vitaminokat, ásványi anyagokat és természetes eredetű anyagokat.

Ezek a legjobb fafajok, ha kályhával (is) fűtünk

2024. november 12. 11:10

Melyik tűzifának van a legjobb fűtőértéke és adja a legtöbb hőt? Érdemes-e fenyőfával fűteni? Segítünk eligazodni a fafűtés alapkérdéseiben.

Mi okozhat allergiát télen?

2024. november 11. 16:10

A téli hónapokban más okoz orrdugulást és orrfolyást az embereknél, amit a fűtési szezon száraz, meleg levegője csak még jobban felerősít.

Létezik közösségi komposztálás is, éljünk vele!

2024. november 10. 15:10

Az EU átlagos lakossági hulladéktermelése 2016-ban körülbelül 480 kg/fő, míg itthon ez az érték 379 kg/fő volt.

Egy részeg furgonos mentése közben halt meg a traktoros

2022. február 20. 07:39

Hollandiában meghalt egy traktoros, aki megpróbálta kimenteni részeg barátait egy árokból.