A több márkát tömörítő Stellantis csoport elindította harmadik generációs többenergiás platformját, az STLA Frame-et.
A létraváz-platformot úgy tervezték, hogy támogassa a nagy amerikai pickupokat, furgonokat és SUV-modelleket – és egyben számos hajtástechnológiát.
A Stellantis jelenlegi platformstratégiája 2021-re nyúlik vissza: a PSA és a FiatChrysler egyesült részei platformkáoszának megszüntetése érdekében négy platformot jelentettek be az elektromos modellek számára.
2021-ben még mindig a konnektorról tölthető hibridekre és az akkumulátoros elektromos járművekre helyezték a hangsúlyt, de a Stellantisnél nyilvánvaló volt a már piacra dobott STLA Medium modellek alapján, hogy inkább egy klasszikus többenergiás platform szükséges, mint egy tisztán elektromos platform. A Stellantis már eleve rugalmas hajtásstratégiát követ jelenlegi modelljeivel, hogy meg tudjon felelni a piaci igényeknek.
Belső égésű, hibrid és hidrogén
Az STLA Frame premierjéről szóló bejelentés tehát egyáltalán nem meglepő: a Stellantis teljes méretű pickup teherautók, kishaszonjárművek és SUV-k gyártásra használja majd az STLA Frame megoldást.
A járműveket kezdetben innovatív hajtáslánccal kínálják, beleértve a teljes akkumulátoros elektromos rendszert és a kiterjesztett hatótávolságú elektromos jármű konfigurációt. Az STLA Frame a jövőben belső égésű, hibrid és hidrogén meghajtású rendszereket is befogadhat.
400 és 800 volt lehetséges
Még az akkumulátoros elektromos kialakításon belül is van lehetőség különböző modellek gyártására. Az STLA Frame 400 voltos és 800 voltos architektúrával rendelkezik, és lehetővé kell tennie a DC gyorstöltést akár 350 kW-ig.
Egy 800 V-os rendszer ezért beépíthető az egyéni vásárlókat célzó pickupokhoz és SUV-modellekhez – ha ezekben a modellekben ennek megfelelően nagy akkumulátorral rendelkeznek és a vevők elvárják a gyors töltési lehetőséget.
Ezzel szemben egy furgon, amelyet a lehető legolcsóbban kell tölteni, és általában lassan, egy éjszakán át lehet tölteni egy raktárban, 400 V-tal készülhet. Attól függően, hogy mennyire rugalmas a platform egy olcsóbb 400 voltos alapmodell és egy 800 voltos csúcsmodell legyártása is lehetséges rajta.
800 kilométeres hatótávolság
A vázba beépített akkumulátorok folyadékhűtésesek, 159 és 200 kWh közötti méretűek. A Stellantis szerint akár 800 kilométeres hatótávolság is lehetséges, ami nagyjából 25 kWh/100 km-es gyári fogyasztási adat lehet, de ez a gyakorlatban valószínűleg több lehet majd. Figyelembe kell azonban venni a jármű méretét is, hiszen a modellek terhelhetősége akár 1,2 tonna, vontatási kapacitása pedig 6,3 tonna is lehet – írta az Electrive.
A 800 voltos változat akár 350 kW-tal is tölthető, ami azt jelenti, hogy tíz perc alatt 160 kilométerre elegendő energiát tud felvenni az akkumulátor.
Jeep és Ram
Az STLA Frame-et kezdetben a Ram és a Jeep márkákban fogják használni, például a Ram 1500-ban, amelynek hatótávolsága 800 kilométer, töltési kapacitása pedig 350 kW. A platform 5,49-5,94 méteres hosszúságot, 2,06-2,12 méter szélességet, 3,14-3,69 méteres tengelytávot és 16,8-26,2 centiméteres hasmagasságot érhet el.