16℃ 8℃
október 29. Nárcisz, Melinda, Őzike
Gépinfo

Bemutatta új elektromos pickup-platformját a Stellantis

Agrofórum Online

A több márkát tömörítő Stellantis csoport elindította harmadik generációs többenergiás platformját, az STLA Frame-et.

A létraváz-platformot úgy tervezték, hogy támogassa a nagy amerikai pickupokat, furgonokat és SUV-modelleket – és egyben számos hajtástechnológiát.

A Stellantis jelenlegi platformstratégiája 2021-re nyúlik vissza: a PSA és a FiatChrysler egyesült részei platformkáoszának megszüntetése érdekében négy platformot jelentettek be az elektromos modellek számára.

2021-ben még mindig a konnektorról tölthető hibridekre és az akkumulátoros elektromos járművekre helyezték a hangsúlyt, de a Stellantisnél nyilvánvaló volt a már piacra dobott STLA Medium modellek alapján, hogy inkább egy klasszikus többenergiás platform szükséges, mint egy tisztán elektromos platform. A Stellantis már eleve rugalmas hajtásstratégiát követ jelenlegi modelljeivel, hogy meg tudjon felelni a piaci igényeknek. 

Belső égésű, hibrid és hidrogén

Az STLA Frame premierjéről szóló bejelentés tehát egyáltalán nem meglepő: a Stellantis teljes méretű pickup teherautók, kishaszonjárművek és SUV-k gyártásra használja majd az STLA Frame megoldást.

A járműveket kezdetben innovatív hajtáslánccal kínálják, beleértve a teljes akkumulátoros elektromos rendszert és a kiterjesztett hatótávolságú elektromos jármű konfigurációt. Az STLA Frame a jövőben belső égésű, hibrid és hidrogén meghajtású rendszereket is befogadhat.

400 és 800 volt lehetséges

Még az akkumulátoros elektromos kialakításon belül is van lehetőség különböző modellek gyártására. Az STLA Frame 400 voltos és 800 voltos architektúrával rendelkezik, és lehetővé kell tennie a DC gyorstöltést akár 350 kW-ig.

Egy 800 V-os rendszer ezért beépíthető az egyéni vásárlókat célzó pickupokhoz és SUV-modellekhez – ha ezekben a modellekben ennek megfelelően nagy akkumulátorral rendelkeznek és a vevők elvárják a gyors töltési lehetőséget.

Ezzel szemben egy furgon, amelyet a lehető legolcsóbban kell tölteni, és általában lassan, egy éjszakán át lehet tölteni egy raktárban, 400 V-tal készülhet. Attól függően, hogy mennyire rugalmas a platform egy olcsóbb 400 voltos alapmodell és egy 800 voltos csúcsmodell legyártása is lehetséges rajta.

800 kilométeres hatótávolság

A vázba beépített akkumulátorok folyadékhűtésesek, 159 és 200 kWh közötti méretűek. A Stellantis szerint akár 800 kilométeres hatótávolság is lehetséges, ami nagyjából 25 kWh/100 km-es gyári fogyasztási adat lehet, de ez a gyakorlatban valószínűleg több lehet majd. Figyelembe kell azonban venni a jármű méretét is, hiszen a modellek terhelhetősége akár 1,2 tonna, vontatási kapacitása pedig 6,3 tonna is lehet – írta az Electrive.

A 800 voltos változat akár 350 kW-tal is tölthető, ami azt jelenti, hogy tíz perc alatt 160 kilométerre elegendő energiát tud felvenni az akkumulátor. 

Jeep és Ram

Az STLA Frame-et kezdetben a Ram és a Jeep márkákban fogják használni, például a Ram 1500-ban, amelynek hatótávolsága 800 kilométer, töltési kapacitása pedig 350 kW. A platform 5,49-5,94 méteres hosszúságot, 2,06-2,12 méter szélességet, 3,14-3,69 méteres tengelytávot és 16,8-26,2 centiméteres hasmagasságot érhet el.

Agrofórum Hírlevél
Iratkozzon fel az Agrofórum hírlevélre!

A feliratkozást követően a rendszer egy megerősítő emailt fog küldeni a megadott email címre. Ha nem érkezne meg a levél, kérjük nézze meg a spam vagy Gmail esetén a Promóciók és az Összes levél mappát.

Szép a forgatás nélküli művelés, de van egy nagy problémája, amire most megoldást találtak

2025. október 29. 09:10

A szántás elhagyása rengeteg előnnyel jár, a szármaradványok talajfelszínen hagyása viszont némileg megnehezíti a vetést. Ennek kiküszöbölésére született egy újfajta, izgalmas technológia.

200 hektárt vetettek be egyetlen feltöltéssel, 28 méteres munkaszélességű géppel

2025. október 27. 09:10

Egy német gyártóvállalat olyan dimenziót kínál a növénytermesztő gazdáknak, amit Magyarországon szinte kihasználni is lehetetlen.

Sárban aratják a silókukoricát, két traktor húzza a pótkocsit

2025. október 26. 13:10

A klímaváltozás idén is kíméletlenül éreztette hatását Európában. Míg azonban Magyarországon aszály nehezítette a gazdák életét, máshol a rengeteg csapadék akadályozta a mezőgazdasági munkákat.

Hatékony munkagép Németországból, betakarítás után szinte kötelező

2025. október 24. 16:10

Gépújdonsággal rukkolt elő a német Köckerling, amelynek használata éppen ezekben a hetekben aktuális, hiszen a tarlóhántásban segíti a gazdákat.

Az év pickupja: „triplázott” az Amarok

2024. január 13. 16:10

Különleges kitüntetést adtak át a lyoni Solutrans 2023 logisztikai és szállítási szakkiállításon, a „Nemzetközi Pickup Díjat” ugyanis csak két-három évente ítélik oda, a Volkswagen Haszonjárművek új Amarok sorozata pedig győzedelmeskedett.

Félelmetes hűtőrácsot kapott az új Isuzu D-Max

2023. december 6. 11:10

A 2024-es Isuzu D-Max új stíluselemekkel és funkció frissítésével jelentkezik, a modellt nemrég mutatták be a nemzetközi piacon. Ez a D-Max harmadik generációs modellje, amelyet még 2019-ben vezettek be világszerte, és most egy arculatváltással frissítették.

Pickup-gyártók a Tesla kihívói közt

2022. január 18. 09:01

Az elektromos autók új gyártói egyre magasabb tőzsdei minősítést kapnak az Egyesült Államokban. Folytatódik a felhajtás a Tesla üldözők környékén: a kaliforniai Rivian elektromos pickup-gyártó tőzsdére is lépett. Az elsődleges részvénykibocsátással, azaz IPO-val a Rivian, amelyben az Amazon 20, a Ford pedig 5 százalékos részesedéssel rendelkezik, több mint nyolcmilliárd dollárt keresett.

Luxusautóként kényeztet a legújabb Toyota pickup

2024. október 25. 14:40

A TRD Rally-csomag sokkal inkább a Tundra terepjárós, kalandozós énjét erősíti, mintsem a kifinomult, személyautós karakterét.